چاپ آگهی مفقودی مدارک در روزنامه سراسری

مزیت چاپ آگهی مفقودی در روزنامه سراسری بدین خاطر است که اگر یابنده مدارک از آن سوء استفاده کند، ما سندی برای ادعای مفقودی برای دادگاه داشته باشیم.

ادامه نوشته

کتاب‌شناسی آسیب‌های اجتماعی (طلاق 4)

جلد چهارم از مجموعه «کتاب‌شناسی آسیب‌های اجتماعی: طلاق 4» تالیف محمدعلی کرباسی توسط نشر امیرکبیر منتشر شد. این کتابشناسی به منظور آگاهی از تحقیقات انجام‌شده در زمینه اختلالات خانواده و عوامل تاثیرگذار و عوارض آن و برای شناخت ویژگی‌ها و مختصات پاره‌‌های فرهنگی خانواده در ایران تهیه شده و تاکنون در 4 جلد موفق به معرفی بیش از 10500 عنوان کتاب، مقاله، پایان‌نامه، خبر و گزارش دولتی به زبان فارسی شده است که از لحاظ زمانی تا مهر 1386 را دربرمی‌گیرد.مولف معتقد است در جامعه جرمی به وجود نمی‌آید؛ مگر آنکه نطفه اصلی آن در خانواده شکل گرفته باشد و از آنجا که هیچ شخصی مجرم و دستبندزده به دنیا نمی‌آید و از جهتی ساختار خانواده در هر سرزمین و منطقه‌ای ویژگی‌های خاص خود را دارد که با اوضاع اقتصادی و اجتماعی جوامع دیگر متفاوت است بنابراین برای پیشگیری از جرایم گوناگون باید به مطالعات اندیشمندان سرزمین خودمان که در این کتابشناسی معرفی شده‌اند تکیه کنیم و یافته‌های آنان را مورد توجه دقیق قرار دهیم.تمام منابع معرفی شده در این کتابشناسی، یک هدف مشترک را دنبال می‌کنند و آن، پیشگیری از وقوع جرم و کج‌روی  و رسیدن به جایگاهی است که اعضای جامعه احساس آرامش روانی داشته باشند و تلاش کنند این آرامش را به دیگران هم منتقل کنند.محمدعلی کرباسی همچنین معتقد است برای بهبود اوضاع جامعه و رسیدن به وضعیت مطلوب، خانواده نقطه آغازین بسیار بااهمیتی است.در این جلد از کتاب، منابعی درباره ویژگی‌های خانواده، کلیات مسائل طلاق، تاریخ طلاق، انواع طلاق، آمار طلاق، روانشناسی طلاق، جامعه شناسی طلاق، مردم‌شناسی طلاق، جمعیت‌شناسی طلاق، ادبیات طلاق، سینمای طلاق، طلاق و دین، حقوق طلاق، علل طلاق، عوارض طلاق، طلاق عاطفی، پیشگیری از طلاق و منابع و نمایه‌ها آورده شده است.جلد چهارم این کتاب‌شناسی مانند جلدهای قبلی آن به روش توصیفی و الفبایی تهیه شده و برای تهیه آن هر روز روزنامه‌های اطلاعات، قدس، جام جم، ایران و همشهری تهیه و از مطالب آن فیش‌برداری شده است.کتاب حاضر به عنوان یک اثر مرجع در 632 صفحه تنظیم شده است که انتشارات امیرکبیر آن را در شمارگان هزار نسخه به قیمت 131500 ریال منتشر کرده است.

نگاهي به «جامعه‌شناسي هنر» با گردآوري و ترجمه شهريار وقفي‌پور

با مطالعه رساله (يا مجموعه جستارهاي) «جامعه‌شناسي هنر» به قلم تئودور آدورنو، پي‌ير ماشري، اتين باليبار و شارحاني چون استيون هلم لينگ، بنيامين كارسن و برايان اكانر مي‌فهميم كه چگونه رژيم بي‌عيب و نقص زيباشناسي در چه جهاتي يا در چه سويه‌هايي شكست خورده است....

ادامه نوشته

کتاب «هربرت بلومر و کنش متقابل گرایی نمادی» منتشر شد

حسین ابوالحسن تنهاییهربرت بلومر متولد 7 مارس سال 1900 در میسوری آمریکاست که تحصیلات جامعه شناسی اش را در دانشگاه شیکاگو و متاثر از اندیشمندانی چون «رابرت پارک» و «جورج هربرت مید» پیگیری کرد و در نهایت به عنوان موسس گروه جامعه شناسی دانشگاه کالیفرنیا به برکلی رفت و در حیطه های مختلفی چون کنش متقابل، جامعه شناسی معرفت، تبعیض نژادی، صنعتی شدن، اعتیاد و رفتار جمعی، جنبش های اجتماعی، رفتار جنسی و... آثاری ارائه داد و بیش از همه بر جامعه شناسی خرد و مساله کنش متقابل نمادین تاکید ورزید در آن حد که در سال 1937 او اولین متفکری بود که این مفهوم را وضع کرد و در بسط مفهوم آن کوشید. وی که در سال 1987 در آمریکا درگذشت تاثیر فراوانی بر جامعه شناسی امروز جهان برجای گذاشته است.
دکتر حسین ابوالحسن تنهایی که از سال 1365 در دانشگاه های مختلف ایران به تدریس جامعه شناسی پرداخته و با تاکید بر مفاهیم و نظریاتی چون جامعه شناسی علوی و جامعه شناسی عرفانی حساسیت هایی را برانگیخته است، در سال 1981 مدرک دکترای خویش را در آمریکا و تحت نظر بلومر دریافت کرده است و مدتی را نیز به عنوان دستیار بلومر فعالیت کرده است.
وی معتقد است که بلومر به درستی در ایران شناخته نشده و نگارش مقالاتی از او درباره نقش بلومر در جامعه شناسی معرفت در راستای اصلاح همین دیدگاه ها به شمار می رود.
دکتر تنهایی به توصیه و تایید بلومر به تدریس و نگارش مباحث نظریه های جامعه شناسی پرداخته و هم اکنون عضو هیت علمی دانشگاه آزاد تهران مرکزی و آشتیان و مدیر گروه جامعه شناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی اراک می باشد.
آثار وی را می توان به چند دسته تقسیم نمود که فقط از مجموعه تخیل جامعه شناسی در بستر تاریخ به 14 کتاب اشاره می کییم .
1- جامعه شناسی نظری : مبانی ‏‎‏ًًٌٌُُ. اصول و مفاهیم .
2- جامعه شناسی دینی در شرق باستان.
3- جامعه شناسی فلسفی – دینی در غرب باستان : مطالعه ای در باب دینامیسم و تفکیک یافتگی و قشر بندی اجتماعی.
4- جامعه شناسی دینی در اسلام آغازین
5-جامعه شناسی پیشقراول در غرب باستان
6-جامعه شناسی جدید (1) تضاد گرایی و دیالکتیک گرایی
7- جامعه شناسی جدید (2) انسجام گرایی
8-جامعه شناسی جدید (4) تفسیر گرایی و پدید گرابی
9- جامعه شناسی جدید (5) انتقادی و رادیکال
10- جامعه شناسی تاریخی نظریه های متفکرین مسلمان
11- جامعه شناسی و انسان شناسی نزد عرفای مسلمان
12- جامعه شناسی معرفت
13- جامعه شناسی تصوف
14- جامعه شناسی نفسیری– عرفانی
کتاب «هربرت بلومر وکنش متقابل گرایی نمادی»شامل دو پاره است:
پاره اول تحت عنوان "درباره بلومر" شامل سه مقاله از شاگردان بلومر درباره بلومراست، که مقاله اول توسط" دکتر مینز " با عنوان «هربرت بلومر در دایرۀ المعارف 2005 نظریه علوم اجتماعی»، مقاله دوم نیز توسط دکتر " تنهایی" با عنوان «ساختار شناسی کنش پیوسته در نظریه کنش متقابل نمادی هربرت بلومر» و مقاله سوم را "لائر و هندل" با عنوان «روش شناسی هربرت بلومر» رشته تحریر در آوردند.
پاره دوم این کتاب تحت عنوان "هربرت بلومر وکنش متقابل گرایی نمادی" شامل هفت مقاله از کتاب کنش متقابل گرایی نمادی و دو مقاله درباره کنش متقابل گرایی نمادی می باشد. این کتاب توسط انتشارات بهمن برنا متشر شده است

دانشگاه سازمانی امروزین

این کتاب توسط آلفونسو بوررو کابال به دو زبان انگلیسی و فرانسه توسط یونسکو منتشر شده و به دست دکتر غلامعباس توسلی و دکتر رضا فاضلی ترجمه  توسط انتشارات علمی به چاپ رسیده است.

استاد کابال استاد مبرز در حوزه آموزش عالی دنیا است وی در این کتاب از آغاز تا کنون دانشگاه، در چهار گوشه دنیا به بررسی دانشگاههای از ژاپن، کشور های اسلامی، آفریقا، اروپا، کانادا، آمریکا، استرالیا پرداخته و میزان توان هر یک را با دیگری مقایسه کرده و در نهایت به مقایسه و تجزیه و تحلیل نشسته است.

وی عوامل رشد دانشگاه را برشمرده و دانشگاه را همانند یک جامعه باز تعریف نموده و همانطور که سقراط در محوطه سبز با سایرین به بحث و گفتگو می پرداخت و در نهایت جام شوکران را نوشید اما امکان بحث و گفتگوی آزاد و دموکراتیک را مهیا کرد و از اوان دانشگاه با الهام گرفتن از او یک جامعه ای باز است.

 استاد کابال اعتقاد دارد یکی از عوامل رشد دانشگاه در سراسر جهان امکان بحث آزاد و دموکراتیک است ما نیز به توصیه های رهبر فرزانه انقلاب که کرسی های نظریه پردازی را مطرح فرمودند باید زمینه گفتگو و مباحث علمی و آکادمیک را فراهم کرده و این بار شاهد انتقال نظریه ها از ایران به سایر کشور ها باشیم.

 

نگاهى به فقر و فقر زدايى از ديدگاه اسلام


 
 
391257.jpg
سعيد فراهانى فرد
انتشارات كانون انديشه جوان
بحث درباره پديده فقر، شناخت عوامل و راه مبارزه با آن از زمان هاى دور مورد توجه مكتب ها، صاحبنظران و تا حدودى حكومتها بوده است. شايد به ندرت بتوان مسئله اى مانند آن يافت كه در ابعاد مختلف اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى و سياسى يك جامعه دخالت داشته باشد.
در كتاب «نگاهى به فقر و فقرزدايى از ديدگاه اسلام»، نويسنده بر آن است ضمن پژوهشى مقايسه اى، «ماهيت فقر» و شيوه رويارويى با آن را از نظرگاه هاى مختلف مورد بررسى قرار دهد. بدين منظور، نخست فقر و انواع آن را شناسايى كرده، نگرش مكتب هاى مختلف به اين پديده را مورد بررسى قرار داده سپس براى يافتن راه هاى پيشگيرى از اين بيمارى و ريشه كن ساختن آن، در پى شناسايى عوامل پيدايش آن برمى آيد.
از آنجا كه ريشه كن ساختن فقر در سطح كلان به بهره گيرى از روش هاى مناسب، جهت استحكام بخشيدن شالوده هاى اقتصادى و تحقق رشد و توسعه در كشور وابسته است، فصلى از اين كتاب به بررسى اجمالى راهبردهاى توسعه اختصاص يافته است. اين فصل، ضمن اشاره به راهبردهاى ارائه شده از سوى مكتب هاى اقتصادى، به بررسى الگوى توسعه در نظام اقتصادى اسلام مى پردازد.
بررسى علل عقب ماندگى و فقر مسلمانان و پاسخ به شبهات موجود در اين زمينه عنوان فصل پايانى كتاب است كه در بخشى از آن مى خوانيم: «اصولاً با توجه به اعتقاد به روزى معين، تلاش فرد هيچ گونه نقش و اثرى نخواهد داشت و بديهى است كه چنين بينشى افراد را غير مسئول و بى تفاوت و امور توليدى را راكد مى سازد و خمودى و بى نشاطى را در جامعه حاكم مى گرداند و در نهايت فقر را گريبانگير جامعه مى سازد.»
كتاب «نگاهى به فقر و فقرزدايى از ديدگاه اسلام» اخيراً به چاپ دوم رسيده است.

مبانی روانشناسی اجتماعی

نويسنده:دكتر عباس محمدي اصل

ناشر: نشر علم  سال انتشار:1386   تعداد صفحات:206      تيراژ:1650 نسخه

روان شناسي اجتماعي درحدفاصل روان شناسي وجامعه شناسي قرار دارد.اين علم به توصيف وتبيين "خود"در تعامل با "ديگران"مي پردازد و كيفيت استمرارمناسبات آنان را پي مي گيرد. ازاين رو ،مطالعه پديده هايي نظيرشخصيت ورفتاروكنش گرايش و گروفرهنگ ،سرلوحه كار روان شناسي اجتماعي واقع مي شود.

در اين ميان يكي ازمسائل عمده روانشناس اجتماعي اين است كه دريابد چگونه تمايلات خودپرستانه آدمي در جريان جامعه پذيري به تمايلاتي نوع دوستانه مبدل مي گردد.در اينجااولا بايد مشخص كرد ذهنيت تعيين كننده روابط اجتماعي انسان شامل چه عناصري است و ثانياروابط اجتماعي انسان چگونه روي اين ذهنيت اثر كرده و تمايلات آن را جهت مي بخشند.

در پاسخ به چنين مسائلي است كه نظريه هاي روان كاوي ورفتارگرايي وگشتالت،روان شناسي اجتماعي رابه روانشناسي نزديك ترنشان مي دهند.مثلا روان كاوي به توصيف وتبيين رفتارانساني برحسب انگيزشي برآمده از ناكامي درمواجهه با جهان مي پردازد كه دراين ميان،فرهنگ و جامعه هم نقش ناكام كننده در برابر شخصيت دارندوهم ازآن تاثيرمي پذيرند.رفتارگرايي اما انسان را موجودنيازمندمي داندكه در مواجهه با محيط ارضاءكننده ياناكام كننده اين نيازها به يادگيري متوسل مي شود.يادگيري نيز دراين چشم اندازعبارت است از تقويت يا تضعيف پاسخ هاي اكتشافي انسان در نتيجه دريافت پاداش و هزينه از برخوردبا محرك ها. بالاخره نظريه گشتالت،انسان را موجودي مي داندكه بنا به ادراك خود چنان با ديگران تعامل مي كند كه ارگانيسم خويش را دركمترين حد تنش با محيط ، منطبق و همساز گرداند. اين درحالي است كه خود ادراك نيز متاثر از تعامل آدميان چونان محيط اجتماعي كنش به شمار مي آيد و البته اين محيط هم متقابلا از ادراك تاثير مي پذيرد . بنابراين اگر روان كاوان به من ورفتارگرايان به يادگيري اعتنايي درخور دارند؛اما گشتالت گرايان به خودنگري عنايت ويژه ايي مي ورزند.

ازديگرسوروان شناسي اجتماعي اما به اتكاي نظريه تعاملات نمادين به جامعه شناسي نزديك تر مي شود. از اين نگره ،خودزاده تعامل است و البته متقابلا همين خود برتعاملات نيز موثرواقع مي گردد. دراين عرصه ،فرد پس ازتولد به فرايندجامعه پذيري و نهادپذيري از طريق نقش پذيري و پايگاه پذيري وارد مي شود. سپس تجارب حاصل از اين فرايند،خود اورا به اتكاي تعاريف ذهني منطبق با انتظارات ديگران تكوين       مي بخشند.البته توزيع و دسترسي به انواع تجارب براي افرادچنان نابرابر و خاص است كه اين امرمي تواند نظم و قاعده رفتارفردي را توصيف و تبيين كند؛زيراهمين وضعيت است كه فردرااز ساير افراد درون گروه وبرون گروه متمايز مي سازد . در واقع از اين حيث،خود هم مي تواند رفتار راهدايت كند ؛ هم برجهت گيري و استمرارتعامل موثرواقع شودوهم در مواجهه با وضعيت هاي گروهي و سازماني به تعاريف جديدي ازخويش دست يابد.

از منظر اخير ،كنش فرد وگروه تايع تعامل خودها است. تعامل خودها نيز به واسطه ميانجي هاي ارتباطي نظيرزبان نمادين شكل مي گيرد. به اين ترتيب ،تعاملات نمادين يه تنوع هويت ها چونان صفات كيفي خودها مي ا نجامد و از انگيزه هاي ناهشيار بسي دورتر مي ايستد و با اين حال هر دوي تعامل گرايان و روان كاوان را عليرغم اتخاذ نقاط عزيمت انگيزشي متمايز نظير گرايش و غرايز (سائق ها )،در يكسان شدن يا به عبارتي همزماني تكوين شخصيت و محيط اجتماعي رفتاروابستگي خود به ديگران در حيطه فرديت يابي به وحدت مي كشاند.

براين مبنا سازمان كتاب حاضر پس ازتاملي گذرا درطبع و غريزه و رفتار و تكانه هاي زيستي و انگيزش هاي اجتماعي؛نقش وپايگاه اجتماعي را درقالب موضع اجتماعي بر مي رسد. از اين حيث مشخص خواهدشد انطباق و همسازي با مواضع اجتماعي است كه ساخت نقشينه اجتماعي را رقم مي زند . اين ساخت قاعدتا متاثر از همان جامعه پذيري است كه عمدتا ازطريق نقش آفريني حاصل مي آيد. در اين صورت ،فرد مي تواند شخصيتي به دست آوردكه ازادراك وعاطفه مشحون است و شناخت هايش را سرشار ازسازگاري و ناسازگاري مي كند. همين امرنيز مي تواندمبناي تكوين گرايش هاي خوداوگردد. به علاوه همين گرايش ها قادرندجاذبه و دافعه شخصيتي را هم به وجودآورند. درهر حال اما انتقال جامعه به شخصيت از طريق زبان و يادگيري و ارتباطات صورت مي گيردو در ادامه ،نهادپذيري شخص را به تكوين گروه هاي انساني- اجتماعي و بر آوردن كاركردهاي آنها خصوصا در شكل نخستين پيوند مي زند. همچنين پويش هاي گروهي به اتكاي عقايد عمومي سر از پويش هاي سازمان در مي آورندوبررسي نفوذ و رهبري را درقالب تبليغات و ايدئولوژي ضروري مي سازند.در اين ميان البته شائبه دژكاركردهاي شخصيتي- گروهي مي تواند منادي بروزاختلالاتي نظيرپرخاشگري وجنگ و جنگ روان در صحنه تعاملات انساني – اجتماعي باشد.مع هذا در مجموع فرهنگ به اتكاي گره زدن شخصيت و كنش، به پايداري مناسبات اجتماعي حكم مي دهد و ازاين رو،نتيجه گيري با پي گيري كتاب با پيگيري نسبت فرهنگ و شخصيت و كنش اجتماعي ،ختم مقال مي كند.

رسانه ها و بازنمايي

رسانه ها بر شناخت و درک عموم از جهان تاثير مي گذارند. به اين معنا که آگاهي و ذهنيت مردم نسبت به جهان بستگي به محتوايي دارد که از رسانه ها دريافت مي کنند، زيرا رسانه ها واسطه و ميانجي بين آگاهي هاي فردي و ساختارهاي گسترده تر اجتماعي و سازنده معنا هستند. بر اين اساس رسانه ها فراگيرترين و موثرترين نهاد توليد، باز توليد و توزيع دانش و معرفت در مقايسه با ساير نهادهاي آگاهي و شناخت در جهان جديد هستند. داشتن ويژگي هايي چون انتشار انواع دانش و معرفت که لاجرم به برعهده گرفتن وظايف ديگر نهادهاي معرفتي منجر مي شود، فعاليت در يک سپهر عمومي که آنها را در دسترس همه اعضاي جامعه به صورت باز، داوطلبانه و کم هزينه قرار مي دهد و نيز اثرگذاري بر تعداد بيشتري از افراد و اختصاص زمان بيشتري از آنها به خود، باعث مي شود تا رسانه ها حدود و ثغور محيط نماديني را که در آن زندگي مي کنيم، تعيين کنند. بازنمايي هاي رسانه يي از اين لحاظ مهم هستند که شناخت و باور عمومي را شکل مي دهند.

پان ترکيسم و ايران

نويسنده؛ کاوه بيات

چاپ اول؛ 1387

شمارگان؛ 2200 نسخه

ناشر؛ پرديس دانش با همکاري شرکت نشر و پژوهش شيرازه

بيژن تلياني؛ هويت ايراني پديده يي کهن و ديرپاست.دگرگوني هايي اساسي که تاريخ پرفراز و نشيب اين سرزمين در طول چند هزار سال شاهد آن بوده و به ويژه در اين بي شمار تغييرها و تبديل ها، ماندگاري جوهره يي از اين ماهيت که هر بار، در پي پشت سر گذاشتن طولاني، به ارائه تعريفي جديد از خود موفق بوده خود گواهي است بر اين ديرپايي و قدمت.

معاصر شدن و پاي نهادن به عصر دولت- ملت ها يکي از آخرين آزمون ها از اين نوع است که بيش از دو قرن ايران متاخر را به خود مشغول داشته است.

اين نوشته به بررسي يک برهه از اين توان آزمايي اختصاص دارد. دوره يي که در خلال آن ايران خود را ناگهان رودرروي سرريز مجموعه يي از تحولات ناسيوناليستي در يک کشور همسايه يافت که در اين فعل و انفعال، بخشي از چيستي خود را در نفي هويت تاريخي ايران و به ويژه زير سوال بردن هويت ملي ترک زبان هاي ايران جست وجو کرد.

شکل گيري اين پديده يعني چگونگي برآمدن ناسيوناليسم ترک و مانعي که از بدو کار در وجود و آثار برجاي مانده از هويت ايراني بر سر راه خود ديد از جمله مباحثي است که در فصل اول اين رساله مورد بررسي قرار دارد.

واکنش اوليه ايرانيان در قبال اين پديده نيز در بخش دوم همين فصل به بحث گذاشته شده است. سرريز مجموعه يي از تحرکات ناسيوناليستي در ترکيه عثماني در سال هاي مقارن با فروپاشي امپراتوري از سال هاي پاياني جنگ اول جهاني تا برآمدن يک جمهوري جديد در آن سامان، ايران را که خود در تلاش تبديل به يک دولت- ملت جديد تحولات مشابهي را تجربه مي کرد در معرض يک توان آزمايي جديد قرار داد، چرا که اين فعل و انفعال ناسيوناليستي که مي توان تحت عنوان کلي «پان ترکيسم» از آن ياد کرد بخشي از چيستي خود را در نفي هويت تاريخي ايران و به ويژه زير سوال بردن هويت ملي ترک زبان هاي ايراني جست وجو مي کرد.

واکنش ايرانيان و به ويژه ايرانيان آذربايجاني در قبال اين پديده که خود در شکل گيري ناسيوناليسم ايران معاصر تاثيري ديرپا برجاي نهاد از جمله ديگر مضاميني است که در اين کتاب مورد بررسي قرار گرفته است.

افسون زدگي جديد هويت چهل تكه و تفكر سيار

 

017007.jpg

داريوش شايگان ترجمه: فاطمه ولياني - نشر و پژوهش فرزان روز
 
داريوش شايگان متفكري از نسل «ديروز» است كه همواره به «فردا» مي انديشد. آنچه جوهره و هسته دغدغه هاي مينوي اين بزرگمرد را شكل مي دهد، شناخت مضمون محوري حوزه هاي فرهنگي غرب و شرق است. شايگان، شرق و فرهنگ آسماني آن را به خوبي و بدرستي مي شناسد اما اين شناخت را وامدار انبوه آگاهي هاي خود نسبت به عمق فرهنگ غرب است. آثار پيشين او، بتهاي ذهني و خاطره ازلي، آسيا در برابر غرب، اديان و مكتبهاي فلسفي هند، زير آسمانهاي جهان و... همگي گواه اين مطلب اند. شايد شايگان مي خواهد بفهمد كه موقعيت فلسفي و متافيزيكي غرب در برابر شرق چيست؟ بر همين اساس لازم مي بيند تا جلوه هاي متنوع فرهنگ غرب و شرق، اعم از نقاشي، موسيقي، تئاتر، فلسفه، ادبيات، تاريخ و... را با بصيرتي اصيل به بازشناسي و سنجش بگيرد. كتاب اخير شايگان بر آن است تا «در حد توانايي خود، طرحي هرچند ناقص و نارسا از نابساماني موقعيت فرهنگي كنوني جهان ترسيم» كند. شايگان در اين كتاب مي گويد: «آنچه دركتاب آسيا در برابر غرب در قلمرو حوزه تمدني خاص مطرح بود اينك در اين نوشته در سطح جهاني چندگانگي فرهنگي انعكاس يافته است. اين دو حيطه امروز، بيش از هر وقت، مبتلا به بشر امروزي است، همه فرهنگهاي جهان گرفتار اين دوگانگي هستند: هم گرايش شديدي به جهاني شدن داريم هم ميل به فرورفتن در لاك خود و در نتيجه احيا كردن دوباره زندگي هاي قومي و قبيله يي پيشين كه نوعي امنيت عاطفي و فرهنگي را فراهم مي كند.» افسون زدگي جديد در هفت فصل، پيشگفتار، مقدمه و نتيجه گيري فراهم آمده است. عناوين فصول كتاب از اين قرار است: سطوح متعدد آگاهي، چندگانگي فرهنگي، هويت چهل تكه، حوزه اختلاط، طيف تفسيرها، شبح سازي جهان، قاره گمشده روح. هر يك از اين فصول متضمن مباحث و بخشهاي متنوع و متعددي است.

پسامدرنيته

 
015642.jpg

پسامدرنيته چه به عنوان ايده ، نقد يا تجربه فرهنگي وچه به مثابه وضع اجتماعي ، بحث گسترده يي را درعلوم اجتماعي وانساني باعث شده است . برخلاف متون بسياري كه بحث درباره پسامدرنيته را به قلمروهاي صرفاً انتزاعي وغامض محدود مي كنند، كتاب حاضر مقدمه يي قابل فهم و عمدتاً جامعه شناختي درباره اين مفهوم بحث انگيز ومباحث حول و حوش آن به دست مي دهد.

ديويد لايون پسامدرنيته را مفهومي چندلايه مي داند كه ما را نسبت به انواع گوناگون دگرگوني هاي اجتماعي و فرهنگي جوامع پيشرفته هشيار مي كند. او دگرگوني سريع تكنولوژي ، تغيير جهت علايق سياسي ، برآمد جنبش هاي اجتماعي ـ بويژه جنبش هايي كه برجنسيت، محيط زيست ومسائل قومي و نژادي تكيه مي كنند ـ و جهاني شدن را از جمله اين دگرگوني ها مي داند . به باور او نوع نويني از جامعه درحال پيدايش است كه حول مصرف كننده ومصرف سازمان مي يابد و نه كارگر و توليد.

ديويد لايون ، استاد دانشگاه كويين در اونتاريوي كاناداست. ترجمه اين كتاب توسط محسن حكيمي ونشر آن توسط انتشارات آشيان صورت پذيرفته است. برخي فصول اين كتاب از اين قرار است:

ـ تاريخ ايده پسامدرنيته

ـ مدرنيته و نارضايي از آن

ـ از نظام پساصنعتي تا پسامدرنيته

ـ مصرف گرايي : شكل (بي شكلي) چيزهاي آينده؟

ـ پسامدرنيته ، پايان هزاره و آينده.

علوم اجتماعي و سير تكويني آن

011394.jpg

علوم اجتماعي و شاخه هاي مرتبط با آن، از شعب مهم دانايي و معرفت بشري به شمار مي آيد. گواينكه سابقه تأسيس و استقرار رسمي اين علم، به دورتر از قرن هجده و نوزده نمي رسد اما توجه به قانونمندي ها و ضوابط شناخت دقيق امور اجتماع، از ساليان دور در اقصاي تاريخ وجود داشته است. بخشي از آراوافكار فيلسوفان كلاسيك باستان نظير افلاطون و ارسطو، قطعاً در مسير شناخت ويژگيهاي جامعه انساني است. به همين خاطر در بررسي تاريخ و سير تكويني علوم اجتماعي، مي بايست به پيشينه تاريخي و باستاني آن در مجموعه علوم كلاسيك انساني نظر داشت. در كتاب حاضر كه به قلم «احسان نراقي» جامعه شناس و پژوهشگر برجسته امور اجتماعي، فراهم آمده است به اين نكته دقيقاً التفات شده است. نراقي دراين كتاب به دانش اجتماعي در مراحل نخستين آن طي دوره يونان، قرون وسطي و عصر رنسانس و پس از آن در دوران جديد و معاصر توجه كرده است. روال سخن نراقي در كتاب حاضر ضمن آنكه به تقدم وتأخر تاريخي مباحث نظر دارد اما تماماً تاريخي هم نيست بلكه مضموني و موضوعي است. از اين حيث به نسبت ميان علوم اجتماعي و ساير دانش هاي بشري نظير سياست، انسان شناسي، علوم اجتماعي و ساير دانشهاي بشري نظير سياست، انسان شناسي، علوم اجتماعي و... توجه دارد. كتاب حاضر در پنج بخش كلي فراهم آمده است. چاپ اول از ويراسته جديد اين كتاب را نشر و پژوهش فرزان روز منتشر كرده است.

درآمدي بر جامعه شناسي تجدد

005271.jpg

در يك نگاه كلان، مي توان گفت تجدد درمراحل مختلف خود بر يك منوال نبوده و داراي خصلت دوگانه يي است. تجدد به عنوان پروژه و انديشه، به خودمختاري و آزادي و آگاهي و كارگزاري انسان نظر داشته است و ليبراليسم، دموكراسي، روشنگري، عقلانيت تفاهمي، حوزه عمومي، جامعه مدني و سوسياليسم، برخاسته از اين وجه تجدد هستند. از سوي ديگر، تجدد به عنوان وضعيت متحقق تاريخي، با تركيب با فرآيندهاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي هر دوران، خلوص خود به عنوان پروژه را از دست داده و با ناسيوناليسم، جامعه طبقاتي، عقلانيت تكنولوژيك، دولت مداخله گر و انضباط اجتماعي درآميخت.

در هرمرحله و دوران، يكي از اين دو بعد تفوق و برتري يافته است. از چنين منظري مي توان گفت كه پروژه تجدد خصلتي اساساً ديالكتيكي داشته است. تجدد اوليه به عنوان عصر ظهور و حضور انسان در انديشه ترقي آزاد و بي حد و حصر، بعدها با ظهور علوم اجتماعي و قوانين تاريخي و اجتناب ناپذير آن در قرن نوزدهم از خود بيگانه شد، با طلوع علم اثباتي انسان غروب كرد. اما به نظر مي رسد كه اينك تجدد درموجي تازه از خودبيگانگي خودآگاهي مي يابد و خودآگاه مي شود. به اين تعبير، مي توان پساتجدد را خودآگاهي تجدد به شمار آورد.

«حسين بشيريه»، در كتاب «درآمدي بر جامعه شناسي تجدد» با تركيب و اقتباس چنداثر عمده درباره تاريخ و جامعه شناسي تجدد و پساتجدد از نويسندگان برجسته اين حوزه چون پيترواگنر، اسكات لش، مارشال برمن و يورگن هابرماس به تحليل و تعبير تجدد، امواج مختلف آن و پساتجدد پرداخته است.

ماركسيسم غربي و مكتب فرانكفورت

ترجمه: رضا نجف زاده/ چاپ اول/ ناشر: انتشارات قصيده سرا

همچون تمام انديشه ها و مكاتبي كه وارد آزمون و تجربه تاريخي مي شوند، نظريه انتقادي مكتب فرانكفورت نيز خاصه پس از وقايع دهه ۱۹۶۰ و اوايل دهه ۱۹۷۰ كه مقارن بود با مرگ آدورنو و هوركهايمر ، از داخل دچار تغيير شد.

نسل دوم نظريه پردازان انتقادي با ارزيابي انتقادي منتقدان، مكتب فرانكفورت را با فضاهاي جديدي آشنا كرد. شاخص ترين انديشمند اين دوره هابرماس بود. تحليل او از فرايندهاي ارتباط، به عنوان روايتي گفتماني- نظري از شالوده هاي هنجاري كنش، تحليل سلطه به عنوان «ارتباط به طور سيستماتيك تحريف شده»، از عمده ترين نظريه هاي اوست. هابرماس براساس پراگماتيسم اجتماعي خويش،  كه بر دستيابي به توافق تأكيد مي كند، برآن است تا «پتانسيل عقلاني كنش ارتباطي» را آزاد ساخته و راهي براي خروج از بحران باز كند. هر چند هابرماس و هم نسلي هايش همچنان در حوزه دانش - سخن فلسفي و اجتماعي - حضور دارند، آنچنان كه جوئل اندرسون

 001320.jpg
 
خاطرنشان ساخته است،  بازنشست شدن وي به سال ۱۹۹۴ نشانه اي است بر پايان سلطه نسل دوم نظريه انتقادي. امروزه نسل سومي از دل نظريه نو انتقادي متولد شده كه مسير مكتب فرانكفورت را به جهات ديگري هدايت مي كند. اين پروژه را اكسل هانت رهبري مي كند. امروز كمتر كسي هست كه بخواهد نقش لوكاچ را در حوزه نقد ادبي و سخن زيبايي شناسانه يا جامعه شناسي فرهنگ ناديده بگيرد و همچنين است تأثير انكار ناپذير انديشه گرامشي بر بخش عظيمي از سخن سياسي - فلسفي قرن بيستم. اثر حاضر، مجموعه گفتارهايي است درباره مار كسيسم غربي و انديشه گران عمده آن با تأكيد بر جريان موسوم به مكتب فرانكفورت و اعضاي اصلي اش. نويسندگان گفتارها، متفكراني اند كه بعضاً خود در همين جنبه به شاخه هاي مختلف دانش فلسفي و اجتماعي پرداخته اند.

زن در تفكر نيچه

014232.jpg

نويسنده: نوشين شاهنده/ انتشارات: روشنگران و مطالعات زنان به همراه قصيده سرا.

برخي از پژوهشگران تصور مي كنند كه فلسفه نيچه جداي از اشارات او درباره زنان نمي تواند فهميده يا تحليل شود. اگرچه مي توان نيچه و آثار او را همچنان كه براي دهه ها خوانده شده، بخوانيم يعني بدون توجه به گفته هاي او درباره زنان و استفاده اش از استعارات زنانه اما خواننده دقيق با نگاهي هر چند گذرا به اين گفته ها و استعارات درمي يابد كه آنها در همه نوشته هاي نيچه حضور دارند و سخت است كه فلسفه او را بدون توجه به اين گفته ها و استعارات تفسير كرد.

از همين روست كه فمينيست هاي معاصر بر اين نظر متمركز شده اند كه گفته هاي نيچه را درباره زنان و زنانگي چگونه بايد تفسير كرد و آنچه آنان در اين باره يافته اند، نه ظاهر اهانت آميز و سخره گر گفته هاي نيچه، كه تلاش او براي به دست دادن سبك جديدي از گفتار، نوشتار و تفكر در باب فلسفه زنانگي است.

 

درآمدى بر روش پژوهش در تاريخ


 
 
355539.jpg

نویسنده : عليرضا ملايى توانى

نشر نی

كتاب «درآمدى بر روش پژوهش در تاريخ» نوشته «عليرضا ملايى توانى» از سوى نشر نى منتشر شد.

به گزارش فارس، كتاب پژوهشى «ملايى توانى» هشت فصل دارد كه در آن به چگونگى پژوهش علمى در حوزه تاريخ و تاريخ نگارى مى پردازد.

«مفاهيم و مبانى پژوهش علمى در تاريخ»، «روش شناسى تحقيقات تاريخى»، «طرح تحقيق، شناسايى صنايع تحقيق: فيش بردارى و تنظيم داده ها»، «نقد، تصفيه و پالايش داده ها»، «تحليل داده ها و دشوارى هاى بازآفرينى تاريخ»، «نگارش متن تحقيق و اجراى شكل دهنده پژوهش»، «ملاحظاتى ديگر درباره پايان نامه ها» و «نقد آثار پژوهشى» عناوين فصول اين كتاب هستند.

نويسنده در مقدمه اين كتاب درباره دشوارى هاى اين حوزه نوشته است: سخن گفتن درباره روش تحقيق درتاريخ چندان آسان نيست. ورود به اين حوزه به منزله گذر از قلمرو علم و گام نهادن در عرصه فلسفه علم است كه به معناى پيوند دو حوزه مهم هستى شناسى و معرفت شناسى است. زيرا روش شناسى تاريخى راه هاى علمى پژوهش، نقادى، تفسير و تبيين تاريخ را مى كاود در جايگاهى فراتر از علم تاريخ قرار مى گيرد و در واقع ناظر بر علم تاريخ است. از اين رو هنگامى كه به روش تحقيق مى انديشيم به ميدان گسترده اى گام نهاده ايم كه افق هاى آن بسيار وسيع و دور از دسترس اند. افق هايى كه گشودن شان مستلزم آشنايى كافى با حوزه هايى چون: شناخت مبانى و مقدمات علم تاريخ، فلسفه نظرى تاريخ، فلسفه علم تاريخ، تاريخ نگرى و روش هاى متنوع و متحول پژوهش در گذشته و امروز، منبع شناسى و دستاوردهاى نظرى علوم كمكى تاريخ يا مطالعات بين رشته اى و مانند آنها است.

بنابراين پژوهشگران روش تحقيق در تاريخ به قلمرويى قدم نهاده اند كه حدود و دامنه آن به درستى روشن نيست. زيرا موضوعات مورد مطالعه مورخان از عرصه تنگ سياست گذر كرده و به همه حوزه هاى متزايد زندگى گذشته بشر جارى شده است؛ بينش و روش تاريخ نويسى دگرگون شده و تلقى ها و انتظارات جديدى از علم تاريخ شكل گرفته است. از همين رو در پرتو مكاتب تاريخ نگرى و تاريخ نگارى جديد روش شناسى تاريخى متحول شده است.

 

مؤلفه هاى جامعه پذيرى سياسى در حكومت دينى


 

 
340803.jpg
* على اختر شهر
* انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى

موضوعات سياسى را مى توان از زواياى گوناگون مورد كاوش قرار داد. نخست آن كه بر پايه برخى پيش فرض ها و مبانى عقلى كه به مثابه قواعد و اصول ثابت به شمار مى روند، مسائل را بكاويم كه در اين صورت رويكرد فلسفه سياسى را برگزيده ايم. دوم آن كه مسائل را بر پايه متدولوژى فقهى و با الهام از منابع چهارگانه كتاب، سنت، عقل و اجماع مورد كاوش قرار دهيم كه چنين رويكردى در چارچوب دانش «فقه سياسى» قرار مى گيرد. رويكرد سوم بررسى جامعه شناختى مسائل سياسى است. در اين نگرش برخلاف نگاه فلسفى و فقهى كه برپايه يك سرى اصول و مبانى به تبيين مسائل مى پردازند، نخست به توصيف و شناخت دقيق مسأله مى پردازد و سپس به نظريه نايل مى شود. اين رويكرد به مدد چارچوب هاى نظرى و تئورى هاى جامعه شناسى سياسى، مسائل سياسى را تجزيه و تحليل مى كند. در كتاب حاضر مؤلف تلاش كرده تا يكى از مسائل سياسى جامعه شناسى سياسى را مورد تأمل و مداقه قرار دهد. پرسش محورى كه اين پژوهش حول آن شكل و قوام يافته است اين است كه عناصر و مؤلفه هاى جامعه پذيرى سياسى در حكومت دينى كدامند و چه نقشى در جامعه پذيرى سياسى ايفا مى كنند و ارتباط بين اين عناصر چگونه است.
از ديد علماى علم سياست، جامعه پذيرى سياسى فرآيند يادگيرى مستمرى است كه طى آن افراد با نظام سياسى آشنا مى شوند و با كسب تجربه و آگاهى به حقوق، وظايف و نقش هاى خود در جامعه پى مى برند. بنابراين هدف جامعه پذيرى سياسى تربيت يا پرورش افراد به صورتى است كه اعضاى كارآمد جامعه سياسى باشند.
مؤلف در اين پژوهش به اين نكته دست مى يابد كه در مكاتب غربى نظريه ها به جاى تجربه در بعد سياسى، در بعد اجتماعى متمركز شده اند. در حالى كه با توجه به بعد اجتماعى و سياسى زندگى انسان در تعاليم دين اسلام، جامعه پذيرى سياسى در حكومت دينى به فرآيندى مستمر و پويا اطلاق مى شود كه جامعه و نظام سياسى اسلام از طريق نهادها و عوامل جامعه پذيرى سياسى، گرايش ها، نگر ش ها، ارزش ها و الگوهاى فرهنگى و معيارهاى مورد قبول جامعه و ساختار حاكم دينى را از نسلى به نسل ديگر منتقل مى كند. مباحث كتاب در سه بخش تدوين و تنظيم شده است: بخش اول مربوط به مبانى تئوريك جامعه شناسى سياسى است كه به بحث رويكرد مطالعاتى جامعه شناسى مى پردازد. بخش دوم، مربوط به چيستى و مبانى نظرى جامعه پذيرى سياسى است و بخش سوم مربوط به اختصاصات حكومت دينى در ارتباط با جامعه پذيرى سياسى است.

انقلاب اسلامى و مبانى باز توليد آن


 

 
347478.jpg
* دكتر عماد افروغ
* انتشارات سوره مهر

در كتاب «انقلاب اسلامى و مبانى باز توليد آن» با محوريت جايگاه حضرت امام خمينى (ره) به عنوان نظريه پرداز اصلى انقلاب اسلامى و با واكاوى مبانى نظرى و فلسفى عرفانى ايشان تلاش شده است تا زمينه لازم براى يكى از ضرورى ترين و در عين حال مغفول ترين نياز ها و چالشهاى فكرى، يعنى فهم و تبيين دقيق و علمى - فلسفى انقلاب اسلامى و درك دلالت ها و پيامهاى متنوع و تودرتوى حكمى، معنوى سياسى و اجتماعى آن فراهم شود.
اين اثر موضوعات متنوعى دارد و عمدتاً تلاش در جهت تبيين و تئوريزه كردن انقلاب اسلامى است. افروغ در اين كتاب از انقلاب اسلامى با عنوان انقلاب صدرايى ياد مى كند و به مقايسه انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامى مى پردازد و برداشت تازه اى از علل موفقيت و شكست انقلاب مشروطه ارائه مى كند. موضوع كتاب در قالب ۱۵ گفتار تنظيم شده است. دو گفتار اول به طور عمده ناظر بر آسيب شناسى و ضرورت اركان و مبانى نقد جمهورى اسلامى به منظور بازتوليد انقلاب اسلامى است. فصلهاى سوم تا هفتم معطوف به ارائه تبيينى علمى و فلسفى بر اساس روش شناسى رئاليسم از انقلاب اسلامى است. فصلهاى هشتم تا يازدهم كتاب با محوريت انديشه سياسى امام (ره) ناظر به مفاهيم مشروعيت، مردم سالارى دينى و آزادى و دموكراسى (مردم سالارى) است. فصلهاى دوازدهم و سيزدهم اشاره به برخى دستاورد ها و ضعف ها دارد و در نهايت در قالب فصلهاى چهاردهم و پانزدهم به دو بحث فكرى و اجتماعى انقلاب اسلامى يعنى جريان نوظهور اصولگرايى خلاق و انتقادى و جنبش حزب الله اشاره شده است.

هگل و فلسفه مدرن


 
 
349464.jpg
على مرادخانى
انتشارات مهرنيوشا

در فلسفه مدرن تقابل بين انسان و طبيعت به پرسش از «چيستى تاريخ» راه پيدا كرد. در سايه چنين پرسشى، «تاريخ» در شمار منابع و مراجع شناخت (episteme) درآمد. از اين رو از اواخر قرن ۱۸ «تاريخ فلسفه» لازمه ذات فلسفه تلقى شد و پرسش از ماهيت تاريخ فلسفه به ميان آمد. پرسش از ماهيت تاريخ فلسفه در سنت فلسفى آلمان در اسلاف هگل چون تيره مان و تنه مان مورد اقبال جدى واقع شد، اما فرايند ملاحظه تاريخى فلسفه در نظام فكرى هگل به اوج خود رسيد. هگل تاريخ فلسفه را عين فلسفه و بلكه علم فلسفه ديد و با نظر در تاريخ فلسفه بر آن شد كه با تأسيس منطق تازه اى فكر و فرهنگ غرب را از نگاه گسيخته عصر روشنگرى خارج كند و گذشته غرب را به اكنون آن فراخواند و جمعى بين جدال قديم و جديد به دست دهد.
با اين نگاه است كه هگل تذكر به سنت را در تعاطى به فلسفه ضرورى مى داند. شايد از اين حيث راه هگل براى آنان كه در تقابل سنت و مدرنيته افتاده اند، راهگشا باشد.
كتاب «هگل و فلسفه مدرن» در قالب مقاله هايى مستقل و در عين حال با يك شيرازه مشترك در هفت فصل تدوين و تنظيم شده است. فصل نخست به شرح ماجراى «پرسش از چيستى تاريخ فلسفه» با تحليلى از ديباچه هگل بر درس - گفتارهاى تاريخ فلسفه اختصاص دارد.
در فصل دوم با عنوان «هگل، تاريخ و مدرنيته» با اين ملاحظه كه هگل نظر و عمل انسان مدرن را به يك مسئله فلسفى بدل كرد و آن را در كانون نظام فلسفى خويش نشاند، از نسبت مدرنيته و تاريخ در نظر او بحث شده است و در پنج فصل بعدى كتاب با ابتنا بر درس - گفتارهاى تاريخ فلسفه تفسير هگل از فلسفه هاى دوره مدرن همچون فلسفه دكارت، اسپينوزا، كانت، فيخته و شلينگ گزارش شده است كه اين فصول چنين عنوان گرفته اند: هگل و ساحل امن فلسفه در دكارت ‎/ هگل و سرآغاز فلسفه در اسپينوزا ‎/ هگل و نقد سوبژكتيويسم در نقد اول كانت ‎/ هگل و نقد فرماليسم در نقد دوم كانت ‎/ هگل و اختلاف فيخته و شلينگ.

کتابي از گئورگ زيمل

کتاب مقالاتي درباره تفسير در علم اجتماعي علاوه بر مقدمه گاي اکس درباره زيمل، داراي چهار مقاله از زيمل است. درباره سرنوشت فهم تاريخي، مساله زمان تاريخي، مفاهيم مقوم (سازنده) تاريخ و درباره تاريخ فلسفه مقالات اين کتاب هستند که توسط شرکت سهامي انتشار در تيراژ 1100 نسخه و به قيمت 3250 تومان چاپ و منتشر شده است.

فلسفه تجدد در ايران

 
321066.jpg

 

*دكتر موسى نجفى

* شركت چاپ و نشر بين ا لملل

وابسته به انتشارات امير كبير

 

جريان نوگرايى در ايران با دو جريان جدا و منفك از هم قابل بررسى است؛ يكى تحول و نوزايى بومى و ملى كه در كتاب حاضر با نام «تجدد» از آن ياد شده است و ديگرى نوزايى و تحولى كه از پى ورود مغرب زمين به ايران مطرح شده و در تحقيق حاضر با عنوان «مدرنيته» و يا «مدرنيزاسيون» از آن ياد مى شود.

نهضت هاى اسلامى بيدار گرايانه كه بعد از صفويان تا به امروز به وجود آمده است، قسمت مهم آن با فلسفه تجدد در ايران و دوشاخه شدن در بعد ملى و بعد غربى در ارتباط است، در سرنوشت سه نهضت تاريخى مهم ايران يعنى نهضت مشروطيت، قيام ملى شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامى،اين امر قابل رؤيت است. در واقع فلسفه تجدد در ايران مسأله اى پيچيده، دقيق و داراى ظرافت هاى فكرى و تاريخى و حتى سياسى- اجتماعى بسيارى است. بررسى اين مسأله علاوه بر توجه به زوايا و نكات و مسائل فراوان و فراهم آوردن مواد و منابع اوليه و متنوع كه گاه بسيار ناهمسان و ناهماهنگ هستند، نوعى دسته بندى و بازيابى و بازسازى فكرى و عملى را نيز لازم خواهد داشت و اين هدفى است كه دكتر موسى نجفى در اين پژوهش خود دنبال مى كند.

۱۰ فصل اين كتاب، بيش از آنكه بخواهد جواب و يا راه حلى براى «فلسفه تجدد در ايران» به دست دهد، «طرح صحيح صورت مسأله تاريخى ما» است.

صورت مسأله اى كه لا اقل از دو قرن قبل تاكنون همچنان توانسته به عنوان اصلى ترين و پر جاذبه ترين حوزه هاى فكرى، اجتماعى و سياسى ديدگاه صاحب نظران را به خود مشغول كند

 

 

جامعه شناسى جورج زيمل

334965.jpg

*فردريك واندنبرگ

*ترجمه عبدالحسين نيك گهر

*انتشارات توتيا

 

كتاب حاضر را مى توان مقدمه اى بر تفكر جورج زيمل، فيلسوف جامعه شناس يا جامعه شناس فيلسوف آلمانى معاصر اميل دوركيم و ماركس وبر دانست. امروز جامعه شناسان زيمل را به عنوان يكى از بنيانگذاران رشته خود به رسميت مى شناسند، در حالى كه زيمل شخصاً خود را فيلسوف مى دانست؛ «اندكى معذبم كه در خارج از آلمان همه مرا به عنوان جامعه شناس مى شناسند حال آن كه من در واقع يك فيلسوفم و فلسفه را وظيفه اصلى زندگى ام برگزيده ام و در حاشيه آن به جامعه شناسى هم مى پردازم.» به سبب همين دغدغه خاطر است كه عنوان يكى از مهمترين كتاب هاى خود را «فلسفه پول» گذاشته است نه «جامعه شناسى پول»! و در آن بر محور «پول» چون «پديده اجتماعى كامل» به نقد روابط اجتماعى در جامعه مدرن مى پردازد.

زيمل را معمولاً «جستارنويس» معرفى مى كنند كه مسائل گوناگون زندگى روزمره را با نگاهى دقيق و تحليلى موشكافانه بررسى كرده است، اما پراكندگى موضوع هايى كه زيمل به آنها پرداخته است نبايد ما را از وحدت عميق آثارش غافل كند، چراكه زيمل صورت هاى گوناگون كنش متقابل ميان افراد و آگاهى هر فرد به عضويت در گروه اجتماعى را نه تنها زمينه ساز ظهور جامعه بلكه عين «جامعه» مى داند.

اين اثر بخوبى نشان مى دهد كه جامعه شناسى صورتهاى جامعه زيستى كه زيمل آن را «جامعه شناسى ناب» مى نامد و جستارهاى گوناگون جامعه شناسى صورى، معرفت شناسى ساختارى، فلسفه پول، فلسفه فرهنگ و زندگى كه علاوه بر مقدمه پر و پيمان زندگينامه و معرفى ويژگى هاى تفكر زيمل، كه فصل هاى شش گانه كتاب را تشكيل مى دهند، همگى سنتزهاى اصيلى هستند از بينش نئوكانتيسم (تضاد صورت و محتوا) و ويتاليسم (كنش متقابل) كه نويسنده كتاب با قلمى شيوا و نقدى عالمانه و منصفانه به خواننده كتابش عرضه مى كند. فردريك واندنبرگ، نويسنده كتاب، استاد جامعه شناسى در دانشگاه برونل لندن و عضو وابسته به گروه مطالعات انسانى دانشگاه اوترخت هلند است كه پيش از كتاب حاضر، دو جلد «تاريخ انتقادى جامعه شناسى آلمانى» را نوشته است و كتاب حاضر ويرايش جديد و كاملاً گسترش يافته اى از فصل سوم «تاريخ جامعه شناسى آلمانى» است. جايگاهى كه نويسنده براى زيمل در تاريخ تفكر جامعه شناسى قائل است موقعيتى است ميان ماركس و وبر و اين حلقه ارتباطى را كتاب «فلسفه پول» زيمل دانسته و مى نويسد: «اگر پيش تر كتاب سرمايه «ماركس» نوشته نشده بود، احتمال كمى وجود داشت كه فلسفه پول نوشته شود و اگر پيشتر فلسفه پول نوشته نشده بود، اقتصاد و جامعه وبر به دشوارى نوشته مى شد.»

هويت انديشان و ميراث فكرى احمد فرديد

 
338760.jpg

*محمدمنصور هاشمى

*انتشارات كوير

 

تصوير اول: محرمان حريمش مى گويند در خلوت گزيدگى اواخر عمر همه چيز بر او به هيأت راز نمودار مى شد و حيرت حكيمانه آخرين حظ او از حيات بود. اين شايد فراهم شدن آخرين مقدمات براى مرگ بوده است. مرگ و نه سقط شدن. مگر نه اين كه به نظر او غالب آدميان نمى ميرند بلكه سقط مى شدند. مرگ از آن رازدانان مرگ آگاهى است كه به مقام آدمى -خليفه الله بر زمين- وقوف يافته اند و دريافته اند كه بشر كون الموت است. اين جماعت گوشى نيوشاى سخن وجود دارند و دچار غفلت و نسيان نيستند. غفلت و نسيانى كه عين غرب و غربزدگى است.

مى گويند تبحرش در فلسفه، چه فلسفه قديم و باستان و چه فلسفه جديد و معاصر، چشمگير و خيره كننده بود، همچنان كه تسلط اش بر معارف شرق- از حكمت هند و چين تا فلسفه و كلام و عرفان اسلامى و حتى علم اصول. مى گويند با زبان هاى مختلف آشنايى و حتى بر آنها تسلط داشت. او بر تحولات تاريخى اين زبان ها نيز آگاه بود و در علم ريشه شناسى صاحب نظر.

او عمرى به دنبال اسمايى مى گشت كه خداوند به آدمى آموخته بود. خداى او البته نه خداى ديروز و امروز و فردا كه خداى پريروز و پس فردا بود. سخنرانى هايش را هم غالباً با نام همين خداى پريروز و پس فردا آغاز مى كرد و گاه به تأكيد مى گفت كه نه خداى امروز و ديروز و فردا.

او عالم را تجلى اسماى الهى، و روزگار ما را به اسم قهر خدا، مرتبط مى دانست و چشم به رحمت رحمان رحيم داشت.

تصوير دوم: مى گويند معركه گيرى بود كه نه تحصيلات منظمى داشت و نه ذهن منضبطى. اندك هوش غيرمتعارفى داشت كه اخگرهاى آن زير خروارها تعقيد ذهنى و زبانى و ناراستى اخلاقى و شخصيتى مدفون بود. بيمار بود و ترسى بيمارگون از نوشتن داشت. از هر زبانى صرفاً چند كلمه اى آموخته بود و نظريه اى به هم بافته بود كه نه مى توانست توضيحش دهد و نه اگر توضيح داده شود در عالم نظر محلى از اعراب مى تواند داشته باشد. شيفته آلمان و مارتين هايدگر بود. آراى او را خارج از زمينه اصلى اش به گونه اى تفسير مى كرد كه ربطى به نظر او نداشت و آن را با عرفان ابن عربى پيوند مى زد و جماعتى هيدگرى ايرانى گرد خويش پديد آورد. او رأى خود را بر همه چيز تحميل مى كرد از فلسفه هيدگر تا شعر حافظ و... و اين بى روشى و بى منطقى را روش و منطق زندآگاهانه (هرمنوتيكى) مى دانست. متدين نبود اما بى هيچ مبنايى درباره دين بسيار سخن مى گفت. نه اهل منطق بود و نه منطقى سخن مى گفت.

تصوير سوم: فرديد هر كدام از اين دو تصوير كه باشد اما يك نكته در مورد او مسلم است، او در تاريخ انديشه روزگار ما تأثير ى چشمگير داشته است و دارد. خواه موافق اش باشيم و خواه منتقد او، نمى توانيم منكر اهميت انديشه هاى او شويم. همچنان كه شخص و شخصيت او نيز قابل صرف نظر كردن نبوده است. از جمله فرهنگ و زندگى در پيش از انقلاب، تا مشرق و سوره پس از انقلاب، تورقى كوتاه نشان مان مى دهد كه زبان و انديشه فرديد بر نسل هايى از اهل قلم و فرهنگ اين سرزمين تا به چه حد نفوذ داشته است.

گيريم كه نام او كمتر برده شده، اما نشان او را كه نمى توان نديد. پس فرديد را بايد شناخت، احوال و آثارش را بررسى كرد، انديشه هايش را بازگفت و ارزيابى كرد و در آثار ديگر متفكران پى گرفت و نقد و نظر آنها را هم ديد و سنجيد. اين تمهيدى است كه محمدمنصور هاشمى در كتاب «هويت انديشان و ميراث فكرى احمد فرديد» پى گرفته است. اين كتاب جلد ششم از مجموعه «انديشه هاى ايرانى» است كه تحليل و بررسى افكار و آراى صاحب نظران و متفكرانى را مدنظر دارد كه نظام انديشه و فرهنگ ايرانى را در گذر زمان به تكاپو واداشته اند و آن را پذيراى تحول و تغيير در سير تاريخى كرده اند، آنان با گذار از انديشه هاى مألوف دست به آفرينش نظام فكرى تازه اى زدند و راه را براى توليد و شكل گيرى شيوه هاى نوين انديشه و فرهنگ هموار كردند.

كتاب «هويت انديشان و ميراث فكرى احمد فرديد»، پژوهشى است درباره گروه مهمى از متفكران معاصر ايران و در رأس آنها سيداحمد فرديد، كسى كه هرچند چيزى ننوشت، اما به «نخستين فيلسوف ايران در عصر جديد» بدل شد.

انديشه هاى او بر دو نسل از انديشمندان ايرانى اثرى چشمگير داشته است. در اثر حاضر كه مسأله محورى آن مفهوم «هويت» است، گزارشى تفصيلى از احوال، آثار و افكار فرديد عرضه شده است. همچنين در آن ضمن گزارش هايى مشروح از انديشه هاى روشنفكران و انديشمندان ديگرى چون جلال آل احمد، احسان نراقى، رضا داورى، داريوش آشورى، داريوش شايگان و جواد طباطبايى، نسبت انديشه هاى اين متفكران «هويت انديش» با آرا و انديشه هاى احمد فرديد سنجيده شده است.

اين كتاب كه در سال ۸۳ تأليف شد، امسال به چاپ سوم رسيد.

دين انديشان متجدد

 
339531.jpg
(روشنفكرى دينى از شريعتى تا ملكيان)

محمدمنصور هاشمى
انتشارات كوير
«دين انديشان متجدد؛ روشنفكرى دينى از شريعتى تا ملكيان» همچنان كه از عنوانش برمى آيد پژوهشى است درباره جريان روشنفكرى دينى و چند چهره برجسته آن.
در اين كتاب، محمدمنصور هاشمى، در يك تقسيم دوتايى، متفكران معاصر را به هويت انديشان و دين انديشان دسته بندى مى كند.
آنچه با نام كم و بيش بحث برانگيز روشنفكرى دينى شناخته مى شود در حقيقت نام ديگر همين دين انديشان متجدد است كه از سويى اعتقاد به دين داشته اند و از سوى ديگر نفى تجدد را مطلوب نمى شمرده اند، لذا كوشيده اند تأليفى از اين دو فراهم آورند و آنها را به نرمى كنار هم بنشانند.
با توجه به اين كه خود اين گروه هم طيف وسيعى را شامل مى شود اما، منصور هاشمى در اين كتاب چهار شخصيت را به عنوان مهمترين چهره هايى معرفى مى كند كه سير تاريخى اين انديشه را باز مى نمايانند و هر يك نقطه عطفى در اين سير محسوب مى شوند و به اين اعتبار چهار فصل كتاب را به آنها اختصاص مى دهد؛ فصل اول به گزارش و بررسى آرا و انديشه هاى على شريعتى اختصاص يافته است و فصل دوم به عبدالكريم سروش. فصل سوم به محمد مجتهد شبسترى و فصل چهارم به مصطفى ملكيان. بدين ترتيب مؤلف تلاش كرده با بازنگرى اين پروژه فكرى صحت و سقم گزاره هاى اين پارادايم فكرى و نسبت آنها را با يكديگر بسنجد.
تاكنون آثار مختلفى منتشر شده است كه هر يك به نحوى درباره جايگاه روشنفكرى دينى در تاريخ تفكر معاصر مطالبى داشته اند. غالب اين آثار اگر رويكردشان فلسفى بوده باشد، بيشتر متأثر از نگاه اجتماعى به اين جريان است. از اين جهت داورى هايشان كمتر براساس تحليل دقيق درستى و نادرستى تك تك آرا و كمال و نقص منظومه انديشه ها بوده است.
اما محمدمنصور هاشمى در اين كتاب صحت و سقم گزاره ها و كمال ونقص مجموعه انديشه ها به مسأله را مدنظر قرار داده است و به ارزيابى منطقى دلايل فلسفى و كلامى و منسجم بودن يا نبودن آنها توجه كرده است. كتاب يك ضميمه و سه پيوست دارد.
در فصل ضميمه نسبت انديشه هاى متفكر هويت انديش احمد فرديد با متفكر دين انديش على شريعتى سنجيده شده است تا شباهت هاى اين دو متفكر كه سخت بيگانه از هم مى نمايند نشان داده شود و برخى سوءتفاهم ها در عرصه داورى درباره تاريخ فكر معاصر رفع شود.
و سه مقاله با عنوان هاى «ايمان در تلاقى چند عالم»، «قرائت پذيرى دين » و «روشنفكرى دينى معلل يا مدلل» مقالاتى هستند كه به عنوان پيوست آمده اند.
اين كتاب كه براى نخستين بار در سال ۸۵ منتشر شد در كمتر از يك سال به چاپ دوم رسيد.

كتابهاي مربوط به انسانشناسي

انتشار کتاب «درآمدی بر انسان شناسی تصویری و فیلم اتنوگرافیک»

ketab ethnography.jpg
 کتاب « در آمدی بر انسان شناسی تصویری و فیلم اتنوگرافیک»، گردآوری و ترجمه ناصر فکوهی، به وسیله نشر نی منتشر شد. این کتاب که بخش نخست آن به سینمای ژان روش اختصاص دارد، در بخش های مختلف خود و از جمله از خلال گفتگویی  جمعی با فیلمسازان ایرانی تلاش می کند تا اندازه ای خوانندگان فارسی زبان را با این شاخه بسیار جذاب از انسان شناسی آشنا کند.
 
 
 

 
پاره هاي انسان شناسي در يکجا
 
دفاع از ژورناليسم. اين يکي از کارهايي است که ناصر فکوهي همواره در دستور کار خود داشته است. وقتي سال گذشته يکي از سخنرانان در همايشي که در دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد، از ژورناليسم به عنوان يک امر منفي ياد کرد و طبق معمول اساتيد دانشگاهي، به نقد حرف هاي ژورناليستي در همايش پرداخت، اين ناصر فکوهي بود که سخنان خود را با دفاع از ژورناليسم آغاز کرد و گفت که يک روزنامه نگار است و به اين موضوع افتخار مي کند. او البته وقتي اين سخنان را گفت که ديگر نه دبير بخش انديشه در روزنامه سرمايه بود و نه پاره هاي انسان شناسي اش را براي روزنامه شرق مي نوشت.

با اين حال همچنان وقتي با اين استاد دانشگاه تماس مي گيري تا مطلبي براي صفحه ات بنويسد، با گشاده رويي مي پذيرد و با خوش قولي، تحويلت مي دهد و مانند بسياري ديگر تو را با اين برچسب که کار ژورناليستي سطحي است و در شأن و مقام استادي چون نيست دست به سر نمي کند. نمي دانم چرا، شايد به دليل جذابيت هاي کار رسانه باشد يا شايد هم به دليل دروني شدن فرهنگ فرانسه باشد (جايي که فکوهي درس خوانده) که روشنفکر و استاد دانشگاه اش يک پا در آکادمي دارد و يک پا هم در رسانه هاي همگاني. آنها که «پاره هاي انسان شناسي» فکوهي را در شرق دنبال مي کردند، مي دانند که اين عنوان، يادداشت هايي در حوزه انسان شناسي را شامل مي شد که فکوهي در صفحه انديشه شرق مي نوشت. اين مدافع ژورناليسم اکنون آن يادداشت ها را در قالب کتابي همراه با مقالات کوتاه، نقدها و گفت وگوها منتشر کرده است. بر اين اساس مي توان گفت که «پاره هاي انسان شناسي» در چهار فصل نوشته شده که هر بخش يک ژانر خاص را شامل مي شود. فصل اول با عنوان پاره ها، يادداشت هاي کوتاه فکوهي درباره انسان شناسي در قالب 46 مقاله است، همان هايي که پيشتر در شرق منتشر شده است. فصل دوم نيز 40 مقاله کوتاه او را شامل مي شود که طي سال هاي اخير در اين سو و آن سو به چاپ رسيده است. اين مقالات در 6 بخش با نام هاي «انسان شناسي»، «روشنفکران»، «زنان»، «خشونت و جهاني شدن» و «گفت وگو و تفاوت» گرد آمده اند. نقدها و گفت وگوها نيز به ترتيب در فصل سوم و چهارم جمع آوري شده است که به ترتيب 12 نقد کتاب (فصل سوم) و 21 مقاله (فصل چهارم) را دربر مي گيرد. فصل چهارم، خود در 5 بخش «انسان شناسي»، «مناسک و زمان مقدس»، «قدرت، خشونت و جهاني شدن»، «شهر و معماري» و «صنعتي شدن و دولت ملي» تدوين شده است. نويسنده که عضو گروه مردم شناسي دانشگاه تهران است، تذکر داده که در اين کتاب، همچون هر مجموعه مقاله ديگر، به ناگزير متوني که در زمان ها و موقعيت هاي مختلف و با هدف مخاطباني گوناگون نوشته شده اند، گردهم آمده اند. به همين دليل بدون شک اين متون از لحاظ ارزش علمي با يکديگر برابري نمي کنند و حتي حجم آنها نيز متفاوت است. با اين حال اگر از نبود يک چارچوب نظري منسجم که اصولاً چنين کتاب هايي از اين دست را دچار کاستي و ضعف علمي مي کند چشم پوشي کنيم، هدف اصلي اين کتاب آنگونه که مولف مي گويد، نشان دادن اين امر است که انسان شناسي برخلاف تصوري که هنوز گاه از خلال نام مترادف آن «مردم شناسي» برايش تصور مي شود علمي نيست که تنها به بررسي و ثبت و ضبط مسائل کهنه و جوامع دوردست و مردمان و فرهنگ هاي حاشيه اي اختصاص داشته باشد، بلکه بسيار بيشتر علم زنده اي است که با نگاهي نو و ترکيبي مي تواند به تمام مسائل جهان کنوني نظر داشته باشد. در واقع انسان شناسي به ما امکان مي دهد که با حرکت از رويکردي بين رشته اي و جامع نگر وقايع و موقعيت هاي پيچيده دنياي معاصر را درک کنيم. شايد از مطلب مفيد که البته بيشتر براي مخاطبان عام نوشته شده است (با استناد به نداشتن نمايه و واژه نامه پاياني و همچنين تدوين مطالب به منظور درج آن در رسانه هاي همگاني)، بگذريم، دانشجويان و علاقه مندان حرفه اي انسان شناسي بتوانند از کتاب شناسي جامع و مفصل پاياني کتاب استفاده کنند. اين کتاب شناسي که شامل 500 مرجع مي شود، تقريباً مهمترين منابع حوزه انسان شناسي در ايران و جهان را در اختيار مخاطبان قرار مي دهد.اين کتاب را نشر ني در شمارگان 1650 نسخه و در 727 صفحه با قيمت 6800 تومان روانه بازار نشر کرده است.
 

انسان در همه ابعادش
 
يکي از مهم ترين ويژگي هاي انسان شناسي که آن را به عنوان يک رشته دانشگاهي تا اندازه زيادي از ساير رشته ها تفکيک کرده و مکان و جايگاه خاصي به آن مي دهد، انعطاف پذير بودن روش شناختي اين رشته است.ويترين اين شماره به معرفي سه کتاب در حوزه انسان شناسي اختصاص دارد.

 لوي اشتراوس، انسان شناسي و زيبايي شناسي

«کلود لوي اشتراوس» انسان شناسي فرانسوي است که از ساختارگرايي به عنوان روشي براي درک جامعه و فرهنگ انساني بهره گرفت. در خارج از حوزه انسان شناسي آثار او تاثير فوق العاده اي بر روي انديشه هاي معاصر از جمله آثار بارت، فوکو، دلوز، دريدا، لاکان و باتلر داشته است. بوريس وايزمن در اثر جديد خود «لوي اشتراوس، انسان شناسي و زيبايي شناسي»، پژوهشي مستدل و متنوع در زمينه انديشه هاي لوي اشتراوس با موضوع زيبايي شناسي انجام داده است. وايزمن ضمن تشريح بنيان انديشه لوي اشتراوس، اهميت و جايگاه او در مبحث زيبايي شناسي معاصر را نيز اثبات مي کند. منطق دروني حاکم بر انديشه هاي لوي اشتراوس در اين اثر شرح داده مي شود و از اين طريق نگارنده نشان مي دهد که انديشه هاي انسان شناختي و زيبايي شناختي در پايه اي ترين سطوح و جزئيات دستگاه فکري لوي اشتراوس درهم تنيده شده است. در واقع تئوري هاي زيبايي شناختي لوي اشتراوس بخش اصلي انگيزه او از مطالعه ماسک هاي هندي و امريکايي، شکل آرايش بدن در قبايل بدوي و اسطوره شناسي را تشکيل مي دهد. در ادامه نگارنده به ميزان اهميت تحليل هاي انسان شناسانه لوي اشتراوس در مطالعه توتميسم و اسطوره سازي اشاره مي کند. لوي اشتراوس در اين بررسي و براي شکل دادن نظريات خود در زمينه معناي هنر و تجربه زيبايي شناختي، از روش فکري «وحشي و بدوي» بهره مي گيرد.در اين مسير، انسان شناسي ساختاري لوي اشتراوس - به زعم وايزمن - به نوعي زيبايي شناسي بومي مبدل مي شود. لوي اشتراوس، انسان شناسي و زيبايي شناسي را مي توان کتابي دانست که در آن زواياي متفاوتي از انسان شناسي، فلسفه، تئوري هاي زيبايي شناختي و نقد ادبي در مجموعه اي نامتعارف و ذهني در کنار هم قرار گرفته اند.به طور خلاصه اين اثر انديشه هاي لوي اشتراوس را تا آنجا که براي درک مفاهيم قوم نگاري و همچنين هنر غربي لازم است شرح مي دهد و همين طور توضيح کاملي از بسياري از افکار و نظريات کليدي لوي اشتراوس به دست مي دهد. نگارنده اين کتاب بوريس وايزمن استاد دانشگاه دورهام است. «لوي اشتراوس، انسان شناسي و زيبايي شناسي» را انتشارات کمبريج در سال 2007 منتشر کرده است.



 انسان شناسي جهاني شدن

«انسان شناسي جهاني شدن» اثري است که دريچه اي رو به تغيير و تحولات جهان مي گشايد و در اين عرصه به طور همزمان بر روي فرآيند مرتبط شدن هر چه بيشتر فرهنگ ها و ميانجيگري غيرمستقيم مردم سراسر جهان در اين رابطه فرهنگي متمرکز مي شود. کتاب همچنين اشاراتي به مفهوم ارتباط و وسايل ارتباطي فراگير دنياي امروز دارد.گردآورندگان اين اثر رناتو روسالدو و جاناتان خاوير ايندا در اين کتاب بخش هايي از مورد قبول ترين و به روزترين آثار با موضوع جهاني شدن را در کنار مجموعه اي از نظرات انسان شناسان (از جمله «آرجون آپادوراي»، «آنا تسينگ»، «آيوا اونگ» و...) را در آن جمع کرده اند. در بخش نخست نگارندگان کتاب ضمن گشودن مدخلي به بحث، مجموعه اي از تحليل هاي خود را ارائه مي دهند. فصل اول «جهاني انديشيدن» نام دارد و در فصل هاي بعدي با نام هاي «پايتخت سيار»، «عناصر متحرک»، «مسافرت رسانه ها» و «ايدئولوژي هاي ناشناس» ايده ها و انديشه هاي متخصصان انسان شناسي و جهاني شدن مطرح شده است. اين اثر را انتشارات بلک ول در سال 2007 منتشر کرده است.



 انسان شناسي مذهب، جادو و سحر

«انسان شناسي مذهب، جادو و سحر» اثري است که به صورتي تحليلي به دو مفهوم «انسان شناسي» و «انسان شناسي مذهب» مي پردازد. نوع طراحي اين کتاب و تقسيم بندي هاي آن، آن را براي دانشجوياني که با اين مفاهيم آشنايي پيشين ندارند بسيار مناسب مي گرداند. در اين اثر، نگارندگان ضمن بررسي صورت هاي متفاوت بيان و نمايش مذهب و مفاهيم مذهبي از زاويه اي بينافرهنگي تئوري هاي موجود را بررسي مي کنند. علاوه بر اين تحليل هاي بنيادي از انسان شناسي (شامل اصطلاحات کليدي اين موضوع) و مفاهيم نژادشناسي و ارتباط آن با تفاوت مذاهب در جهان نيز مطرح شده است. پيچيدگي مذاهب و دليل اختلافات آنها به اختصار بيان و براي رعايت ايجاز از تعداد مثال هاي جغرافيايي کاسته شده است. نگارندگان در دو فصل مجزا، به بررسي جايگاه فعلي درک و دريافت مذهبي و تغييراتي که در اين عرصه اتفاق افتاده است، پرداخته اند. ربکا و فيليپ استين اين کتاب را در 304 صفحه نگاشته اند و انتشارات بلک ول در سال 2007 آن را منتشر کرده است.



عنوان :  پژوهش فرهنگي : مردم نگاري در جوامع پيچيده 
پديدآور اصلي: اسپردلي ، جيمز پ ,
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي (پژوهشگاه )    ,1372
مشخصات ظاهري:  147 ص .: مصور، جدول ، نمودار 
موضوع: انسانشناسي - روش شناسي 
 

عنوان :  پژوهشي در مردم شناسي روستاي قاسم آباد گيلان "جنبه هاي فني و اقتصادي" 
پديدآور اصلي: عسكريخانقاه ، اصغر , 
وضعيت نشر/تهيه:  [شيراز]  :  نويد    ,1372
مشخصات ظاهري:  155 ص .: مصور، نقشه 
موضوع: انسانشناسي - قاسم آباد / انسانشناسي - گيلان  
 


عنوان :  مباني جامعه شناسي و مردم شناسي ، ايلات و عشاير 
پديدآور اصلي: طبيبي ، حشمت الله ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه تهران    ,1371
مشخصات ظاهري:  پانزده ، 414 ص 
موضوع: انسانشناسي - ايران / جامعه شناسي - ايران / ايلات و عشاير - مسائل نژادي  
 

 

عنوان :  گرد شهر با چراغ : مباني انسان شناسي 
پديدآور اصلي: روح الاميني ، محمود ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  عطار    ,1375
مشخصات ظاهري:  312 ص 
موضوع: انسانشناسي  
 


عنوان :  مردم شناسي و هنر گفتوشنود با كلود لوي استروس 
پديدآور اصلي: لوي استروس ، كلود، 1908- ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  گفتار    ,1372
مشخصات ظاهري:  141 ص 
موضوع: لوي استروس ، كلود، 1908- -- مصاحبه ها / انسانشناسي ساختاري / جامعه شناسان -- فرانسه -- مصاحبه ها  
 


عنوان :  لوي استروس 
پديدآور اصلي: ليچ ، ادموند ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  شركت سهامي خوارزمي    ,1358
مشخصات ظاهري:  205 ص .: مصور 
موضوع: لوي استروس ، كلود، 1908 - -- زندگينامه / انسانشناسي  

 

عنوان :  درآمدي به انسانشناسي 
پديدآور اصلي: كولمن ، سايمن ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سيمرغ    ,1372
مشخصات ظاهري:  155 ص 
موضوع: انسان شناسي  
 


عنوان :  روش تحقيق در انسانشناسي 
پديدآور اصلي: پلتو، پرتي . ژ ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  علمي    ,1375
مشخصات ظاهري:  317 ص .: مصور، جدول 
موضوع: قوم شناسي -- روش شناسي / انسان شناسي -- تحقيق  
 


عنوان :  درآمدي بر انسانشناسي تبار انسان و فرهنگ انساني 
پديدآور اصلي: ولاهوس ، اوليويا , / 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سپهر    ,1357
مشخصات ظاهري:  284 ص .: مصور، جدول 
موضوع: انسانشناسي / 
 


عنوان :  چگونه انسان غول شد 
پديدآور اصلي: مارشاك ، ايلياياكووليويچ ، 1895-3591 ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سيمرغ    ,1353-0531
مشخصات ظاهري:  3 ج .: مصور 
موضوع: انسانشناسي - ادبيات نوجوانان  


عنوان :  ديدگاه مردم شناسي 
پديدآور اصلي: لوي استروس ، كلود، 1908- ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دنيا    ,1356
مشخصات ظاهري:  59 ص 
موضوع: انسانشناسي / 
 


عنوان :  زمينه فرهنگ شناسي (رشته علوم اجتماعي ) 
پديدآور اصلي: روح الاميني ، محمود، 1307- ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  مركز چاپ و انتشارات دانشگاه پيام نور    ,1374
مشخصات ظاهري:  207 ص 
موضوع: فرهنگ / انسانشناسي  
 


عنوان :  لوي استروس (قدم اول ) 
پديدآور اصلي: وايزمن ، بوريس ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  شيرازه    ,1379
مشخصات ظاهري:  175 ص .: مصور 
موضوع: لوي استروس ، كلود، 1908- / انسانشناسي  
 

عنوان :  درآمدي بر انسان شناسي 
پديدآور اصلي: ريوير، كلود مولف , /- 1967 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  ني    ,1379
مشخصات ظاهري:  312 ص 
موضوع: انسانشناسي  
 


عنوان :  مقدمه اي بر مردم شناسي 
پديدآور اصلي: اوليور، داگلاس ,  
وضعيت نشر/تهيه:  گناباد  :  مرنديز    ,1373
مشخصات ظاهري:  116 ص .: جدول 
موضوع: انسانشناسي  

 

عنوان :  مردم شناسي : با تكيه بر فرهنگ مردم ايران 
پديدآور اصلي: رنجبر، محمود مولف , /- 1322 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانش آفرين    ,1380
مشخصات ظاهري:  210 ص .: جدول ، نمودار، مصور 
موضوع: انسانشناسي / فرهنگ عامه - ايران / ايرانشناسي - تحقيق  
 

عنوان :  تاريخ انديشه و نظريه هاي انسانشناسي 
پديدآور اصلي: فكوهي، ناصر مولف , /- 1335 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  ني    ,1381
مشخصات ظاهري:  474 ص .: جدول 
موضوع: انسانشناسي  
 

عنوان :  پيدايش و تحول هنر (درآمدي بر انسانشناسي هنر) 
پديدآور اصلي: رفيع فر، جلال الدين ، 1330- ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  برگ زيتون    ,1381
مشخصات ظاهري:  335 ص 0: مصور 
موضوع: هنر ابتدايي 
 

عنوان :  انسانشناسي سياسي 
پديدآور اصلي: ريوير، كلود مولف , /- 1932 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  ني    ,1382
مشخصات ظاهري:  341 ص 
موضوع: انسانشناسي سياسي  
 

عنوان :  گفتاري درباره رهايي 
پديدآور اصلي: ماركوزه، هربرت مولف /1898 - 1979 
وضعيت نشر/تهيه:  آبادان  :  پرسش    ,1380
مشخصات ظاهري:  118 ص 
موضوع: انسانشناسي فلسفي / رالز، جان، 1921- م. Rawls, John -- نظريه در باره عدالت / تمدن -- فلسفه  


وبلاگ های مرتبط با رشته انسانشناسی

http://sociology82.blogfa.com/post-208.aspx

آدرس اینترنتی در رشته‌ی انسان‌شناسی

گردآوری آدرس‌های اینترنتی زیر توسط دکتر ناصر فکوهی انجام شده است. ایشان در آخر کتاب «درآمدی بر انسان‌شناسی»(ترجمه) ۶۹ آدرس اینترنتی و ۱۶ ایمیل و همچنین در آخر کتاب «تاریخ اندیشه و نظریه‌های انسان‌شناسی (تألیف) ۱۴۵ آدرس اینترنتی آورده‌اند.

اخبار انسان‌شناسی
www.tamu.edu/anthropology/news.html
بررسی آخرین انتشارات در باره‌ی انسان‌شناسی
Dannyreviews.com/s/ anthropology.html
 

مشاغل انسان‌شناسی
www.nku.edu/~anthro/careers.html

منابع انسان‌شناسی
Lucy.ukc.uk/afaq.html

سایت انسان‌شناسی بر روی شبکه‌ی یاهو
Dir.yahoo.com/social_science/Anthropology_and_Archaeology

اطلاعات عمومی در باره‌ی انسان‌شناسی
www.anthrotech.com/resources/

برخی از مجلات الکترونیک در زمینه‌ی انسان‌شناسی
Postmodern Culture:
http://jefferson.village.virginia.edu/pmc/contents.all.html
Enculturation:
http://www.uta.edu/huma/enculturation/index.html
Cultronix:
http://english-www.hss.cmu.edu/cultronix

فهرست سایت نشریات الکترونیک را می‌توانید از آدرس زیر به دست بیاورید:
http://www.meer.net/~johnl/e-zine-list/

برخی موزه‌ها
موزه‌ی دانشگاه میشیگان
http://www.umma.Isa.umich.edu/
موزه‌ی تاریخ طبیعی آمریکا
http://www.amnh.org

موزه‌ی تاریخ طبیعی پژوهشی
http://rs۶۰۰۰.bvis.uic.edu/museum/home.html

موزه‌ی مؤسسه‌ی فرانکلین در فیلادلفیا
http://sln.fi.edu/

گالری باب الدبرگ
http://zeus.questorsys.com/rockart/index.htm

برخی از دانشگاه‌ها و انجمن‌ها
دانشگاه پاریس ۱
www.univ-paris۱.fr/

دانشگاه پاریس ۳
www.univ-paris۳.fr/

دانشگاه پاریس ۴
www.univ-paris۴.fr/
دانشگاه پاریس ۵
www.univ-paris۵.fr/

دانشگاه پاریس ۸
www.univ-paris۸.fr/

دانشگاه پاریس ۱۰
www.univ-paris۱۰.fr/
دانشکده‌ی انسان‌شناسی دانشگاه ژنو
Anthropologie.unige.ch/index.fr.html

دانشکده‌ی انسان‌شناسی دانشگاه لیون
www.univ-lyon۲.fr/Guide/du۲/duain.html

دانشگاه اکس مارسی
www.concytec.gob.pe/subvencion/francia۲.htm

دانشگاه کبک در مونترال
www.comm.uqam.ca/~LTI/rhetorique/CDROM.html

لابراتوار آناتومی، انسان‌شناسی کاربردی و محیط‌شناسی دانشگاه رنه دکارت، پاریس ۵
www.biomedicale.univ-paris۵.fr/

دانشکده‌ی محیط زیست دانشگاه کالیفرنیا
http://www.des.ucdavis.edu/est۱۳۳/۱۳۳-۱۳۱.htm

دانشگاه هاروارد
http://www.harvard.edu/

دانشگاه ییل
http://www.yale.edu/harf/

دانشگاه ویرجینیا
http://darwin.clas.virginia.rdu/~dew۷e/anthronet/

انجمن انسان‌شناسی آمریکا
http://www.aaanet.org

بانک جهانی،‌ مسائل توسعه
http://www.worldbank.org

سازمان حفظ فرهنگ‌های کوچک
http://www.cs.org

مردم بومی و مشکلات آنها
http://web.maxwell.syr.edu/nativeweb/index.html

سازمان‌های غیر دولتی
http://www.nonprofits.org/index.html

انجمن انسان‌شناسی کاربردی
http://www.acs.oakland.edu/~dow/anthap.html

دانشکده‌ی انسان‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا ـ سانتا باربارا
http://www.sscf.ucsb.edu/anth/index.html
http://www.sscf.ucsb.edu/anth/alpha.gifs/alfanet.html

انجمن انسان‌شناسی روان‌شناختی آمریکا
http://www.ameranthassn.org/spa.htm

فهرست جهانی پست الکترونیک برای انسان‌شناسی
http://wings.buffalo.edu/anthropology/WEDA/

انجمن انسان‌شناسی سیاسی و حقوقی آمریکا
http://www.ameranthassn.org/apla.htm

انجمن قانون و جامعه
http://www.-unix.oit.umass.edu/~lsapg.html

برخی از مراکز آمار و اطلاعات
در باره‌ی بومیان استرالیا
http://www.webnet.com/clients/koori/main.htm/

در باره‌ی محیط زیست و مردم آمازون
www.amanakaa.org/index.htm

در باره‌ی انسان‌شناسی اقتصادی
http://www.lawrence.edu/~peregrip/seahome.html

سایت کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری آزاد ICFTU
http://www.icftu.org
همچنین نگاه کنید به:
http://www.aflcio.org

تاریخ جهان
http://library.ccsu.ctstateu.edu/~history/world-History/index.html

مرکز انسان‌شناسی فرهنگی و کامپیوتر دانشگاه کنت و کانتربوری
http://lucy.ukc.uk
http://lucy.ukc.ac.uk/EthnoAtlas/societies.html

آمار مربوط به ایالات متحده‌آمریکا
http://www.census.gov

آمار سازمان ملل متحد
http://www.un.org
http://www.un.org/Depts/unsd/statdiv.htm

اطلاعات در مورد قوانین ایالات متحده‌آمریکا
http://www.TheLawOffice.com

اطلاعات در باره‌ی مسئله‌ی تعارض‌ها
http://www.igc.org/igc/conflictnet/

در باره‌ی خانواده و تبار‌شناسی
http://www.genhomepage.com
http://www.۱-net-source.com/archive/links.html
http://www.genealogy.org/~ngs

در مورد انسان‌شناسی جنسیت، ‌زنان و جمعیت
http://humanitas.ucsb.edu
http://www۲.macroint.com/dhs/

در باره‌ی انسان‌شناسی دینی
http://www.ameranthassn.org/ars.htm

زبان و مردم‌شناسی
http://www.sil.org/ethnologue/ethnologue.html
http://babel.uoregon.edu/yamada.html

در باره‌ی ماتریالیسم فرهنگی و تحلیل رفتاری
http://www.altern.org/monestes/translat.htm

در باره‌ی انسان‌شناسی فمینیستی
http://www.ameranthassn.org/sha.htm

برخی از گروه‌های بحث در باره‌ی انسان‌شناسی
برای شرکت در بحث این گروه‌ها کافی است پیامی با نام خود به آدرس الکترونیک آنها ارسال کنید:
توسعه:
“subscribe DEVEL-L your-first-name your-last-name”
listserv@american.edu

زبان و مردم‌شناسی
“subscribe LINGUIST your-first-name your-last-name”
listserv@tamvm.۱.tamu.edu
“subscribe COSWA-L your-first-name your-last-name”
listserv@relay.doir.wisc.edu
انسان‌شناسی عمومی
Send message ” subscribe anthro-l your-name” to
listserv@ listserv.acsu.buffalo.edu
Home page & archives at http://www.anatomy.su.oz.au/danny/anthropology/anthro-l/index.html
Archives:
http://listserv.acsu.buffalo.edu/archives/anthro-l.html
ویژه‌ی دانشجویان
Send blank message to anthrostudent-on@mail-list.com
Web site acess:
http://www.geocities.com/CollegePark/Den/۶۶۴۷/index.html

ویژه‌ی انسان‌شناسان زن و دانشجویان دختر
Send message “subscribe” to Majordomo@list.pitt.edu
ویژه‌ی نظریه‌ی انسان‌شناختی
Send message “subscribe anththeory-l your-name” to
listserv@list.nih.gov

ویژه‌ی انسان‌شناسی محیط زیست
Send message “subscribe Eanth-۱@ to listserv@ listserv.uga.edu

ویژه‌ی مردم‌شناسی موسیقی
Send message “subscribe ethmus-۱ your-name” to
listserv@umdd.umd.edu

ویژه‌ی روش‌شناسی مردمی و تحلیل گفت‌و‌گو
Send message “subscribe ethno your-name” to
comserve@vm.ecs.rpi.edu

ویژه‌ی فولکلور
Send message “subscribe folklore your-name@ to
listserv@tamvm۱.tamu.edu

ویژه‌ی ارتباط بین فرهنگی
Send message “subscribe intercul your-name” to
comserve@vm.ecs.rpi.edu

Send message “subscribe xcult-x your-name” to
listserv@psuvm.psu.edu

ویژه‌ی زبان
Send message “subscribe linguist your-name” to
listserv@tamvm۱.tamu.edu

ویژه‌ی انسان‌شناسی زیستی
Send message “sub pan-۱ your-name” to
listserv@freya.cc.pdx.edu

ویژه‌ی زنان در انسان‌شناسی
Send message “subscribe coswa-۱ your-name” to
listserv@relay.doit.wise.edu

ادامه‌ی فهرست پایگاه‌های اینترنتی
ارتباطات محیط‌شناسی
http://www.ecology.com/

انجمن انسان‌شناسی اروپا
http://www.h-net.msu.edu/~sae

انجمن انسان‌شناسی استرالیا
http://www.vicnet.net.au/~aasv/aasvhom.htm

انجمن انسان‌شناسی دینی آمریکا
http://www.ameranthassn.org/ars.htm

انجمن انسان‌شناسی روان‌شناختی آمریکا
http://www.ameranthassn.org/spa.htm

انجمن انسان‌شناسی ژاپن
http://www.biking.taiiku.tsukuba.ac.jp/~jinrui/index-e.shtml

انجمن انسان‌شناسی کانادا
http://www.socserv۲.socsci.mcmaster.ca/~casca

انجمن سلطنتی انسان‌شناسی بریتانیا
http://www.rai.antropology.org.uk/

انجمن مردم‌شناسی آمریکا
http://www.aaa.net.org/aes

انسان‌شناسی امروز
http://lucy.ukc.ac.uk/rai/

انسان‌شناسی توسعه
http://www.ethnociel.qc.ca
http://www.twnside.org.sg

انسان‌شناسی جنسیت
http://www.geocities.com/CollegePark/Quad/۵۸۸۹/gender.htm
http://women۳rdworld.miningco.com/
http://www.uga.edu/womanist/
http://members.aol.com/rhrongstad/private/mainrhr.h
http://www.ameranthassn.org/afabylaw.htm
http://www.qal.berkeley.edu/~afaweb
http://www.uni.koeln.de/phl-fak/englisch/datenbank/e-index.htm
http://www.research.umbc.edu/~korenman/wmst/links-intl.html
http://home۱.gte.net/ericjw۱/gender.html

انسان‌شناسی دینی و نمادین
http://www.pscw.uva.nl/sociosite/TOPICS/Religion.html
http://www.as.ua.edu/ant/Faculty/murphy/۴۱۹/۴۱۹www.htm
http://www.fas.harvard.edu/~pluralsm

انسان‌شناسی سیبرنتیک
http://www.cyberanthropology.org/
http://www.lastplace.com/page۲۰۶.htm
http://www.sscnet.ucla.edu/anthro/gessler
http://www.otal.umd.edu/~rccs/
http://www.clas.edu/users/seker۱/cyberanthro/newhome.html

انسان‌شناسی شناختی
http://www.socsci.uci.edu/mbs/personnel/romney/akr-cog.html
http://www.socsci.uci.edu/mbs/personnel/romney/akr-con.html
http://www.cs.uchicago.edu/l-c/archives/subs/haviland-john/۱.html
http://plato.standford.edu/entries/cognitive-science/
http://plato.standford.edu/entries/connectionism/

انسان‌شناسی،  ‌فرهنگ و محیط زیست
http://www.web۷.searchbank.com

انسان‌شناسی فلسفی
http://www.bu.edu/wcp/MainAnth.htm

انسان‌شناسی معاصر
http://www.artsci.wustl.edu/~anthro/ca

انسان‌شناسی نظری
http://www.univie.ac.at/voelkerkunde/theoretical-anthropology

انسان‌شناسی نمادین، پایگاه پرفسور یامادا (ژاپن)
http://www.anthja.com

بوآس و خاص‌گرایی تاریخی
http://www.ets.uidaho.edu/levine/u۳s۱p۵.htm
http://www.temple.edu/anthro/ruby/boas.html
http://www.ets.uidaho.edu/levine/u۳s۲p۱.htm

پسامدرنیسم و انسان‌شناسی
http://www.clas.ufl.edu/anthro/cyberanthro/frontdoor.html
http://www.as.ua.edu/ant/murphy/pomo.htm
http://at۱۴۶.atl.msu.edu/atl/reh/ams/post.html

پسامدرنیسم و انسان‌شناسی، بودریار
http://www.uta.edu/englisch/apt/collab/baudweb.html

پسامدرنیسم و انسان‌شناسی، دریدا
http://prelectur.stanford.edu/lectures/derrida/index.html

پسامدرنیسم و انسان‌شناسی،‌ فوکو
http://www.csun/~hfspc۰۰۲/foucault.home.html
http://www.synaptic.bc.ca/ejournal/foucault.htm

پسامدرنیسم و انسان‌شناسی، لیوتار
http://sun۳.lib.uci.edu/~scctr/welle/lyotard

تطورگرایی
http://mcb.harvard.edu/Biolinks/Evolution.html
http://www.ucmp.berkeley.edu/history/evolution.html
http://www.talkorigins.org/origins/other-links.html
http://www.baz.com/litm/CERD

جست‌و‌جوی پایگاه‌ها
http://www.lib.berkeley.edu/TeachingLib/Guides/Internet/FindInfo.html
http://www.lib.berkeley.edu/TeachingLib/Guides/Internet/BeyondWeb.html
http://www.altavista.com/
http://www.lycos.cs.cmu.edu/
http://www.go.com/
http://www.yahoo.com/
http://www.webcrawler.com/
http://www.savvye=search.com/
http://www.hotbot.lycos.com/
http://www.dogpile.com/
http://www.google.com/
http://argos.evansville.edu/
http://www.aom.pace.edu/rmd/۱۹۹۸-forum-reviewers-become-authors.html
http://www.aom.pace.edu/rmd/۱۹۹۸-forum-equiv-group-differences.html

دانشکده‌ی انسان‌شناسی دانشگاه ادینبره
http://www.geo.ed.ac.uk/arch/homepage.html

دانشکده‌ی انسان‌شناسی دانشگاه استانفورد
http://www.stanford.edu/

دانشکده‌ی انسان‌شناسی دانشگاه استانفورد
http://www.leland.stanford.edu/group/anthro/

دانشکده‌ی انسان‌شناسی دانشگاه اوپسالا (سوئد)
http://www.strix.udac.uu.se/insts/anthro/index/html

دانشکده‌ی انسان‌شناسی دانشگاه ایالتی اورگون
http://www.orst.edu/Dept/anthropology/index.html

دانشکده‌ی انسان‌شناسی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا
http://www.csustan.edu/anthro.html

دانشکده‌ی انسان‌شناسی دانشگاه ایالتی کنت
http://www.kent.edu/anthropology

دانشکده‌ی انسان‌شناسی دانشگاه ایالتی نیویورک و پتسدام
http://www.potsdam.edu/ANTH/ANTH.html

دانشکده‌ی انسان‌شناسی دانشگاه براون
http://www.brown.edu/Departments/Anthropology/

دانشکده‌ی انسان‌شناسی دانشگاه تگزاس
http://www.tamu.edu/anthropology/

دانشکده‌ی انسان‌شناسی دانشگاه تورنتو
http://www.chass.utoronto.ca/anthropology.index.htm#op

دانشکده‌ی انسان‌شناسی دانشگاه دورهم
http://www.dur.ac.uk/~danOwww/index.html

دانشکده‌ی انسان‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا در سانتاباربارا
http://www.sscf.ucsb.edu/anth/netinfo.html

دانشکده‌ی انسان‌شناسی دانشگاه کورنل
http://falcon.arts.cornell.edu/~anthro

دانشکده‌ی انسان‌شناسی دانشگاه ممفیس
http://www.people.memphis.edu/~anthropology

دانشکده‌ی انسان‌شناسی دانشگاه هاروارد
http://wjh.harvard.edu/anthro/

دانشکده‌ی انسان‌شناسی دانشگاه هنگ‌کنگ
http://www.cuhk.edu.hk/ant/anthome.htm

دانشکده‌ی انسان‌شناسی و باستان‌شناسی دانشگاه آفریقای جنوبی
http://www.unisa.ac.az/dept/vir/index.html

دانشکده‌ی انسان‌شناسی و محیط‌شناسی دانشگاه ژنو
http:anthropologie.unige.ch/

دانشکده‌ی انسان‌شناسی دانشگاه آلاباما
http://www.as.ua.edu/ant/murphy/۴۱۹www.htm

دانشکده‌ی تاریخ‌ باستان دانشگاه گرانادا
http://dalila.ugr.es/~hantigua

دانشکده‌ی فلسفه و ادبیات دانشگاه بوینس آیرس
http://www.filo.urba.ar/

راهنمای کار میدانی
http://www.truman.edu/academics/ss/faculty/tamakoshil/index.html

ساختارگرایی
http://www.carleton.ca/~claughli/index.html
http://www.anatomy.su.oz.au/danny/book-reviews/a/Claude-Levi-Strauss.html

شورای انسان‌شناسی و آموزش انجمن انسان‌شناسی آمریکا
http://www.ameranthassn.org/cae.htm

فرهنگ و نمادها
http://superior.carleton.ca/~tolaveso/cspage.html

کارکردگرایی، دورکیم
http://www.lang.uiuc.edu/Relst/DurkheimHome.html

کارکردگرایی، ‌رادکلیف ـ براون
http://www.emuseum.mankato.msus.edu

کارکردگرایی،‌ مالینوفسکی
http://www.csuchico.edu

گرامشی
http://www.soc.qc.edu/gramsci

گیرتز، بخش‌هایی از کتاب «تفسیر فرهنگ‌ها»
http://yougdubs.com/grids/people/geertz.html

گیرتز، مقاله‌ی ایدنولوژی به مثابه‌ی یک نظام فرهنگی
http://emuseum.mankato.msus.edu/bio/bio.pl?bio=Geertz-Clifford
گیرتز، زندگی‌نامه
http://userwww.sfsu.edu/~rsauzier/Geertz.html

گیرتز، مقاله‌ی «ایدئولوژی به مثابه‌ی یک نظام فرهنگی
http://wsrv.clas.virginia.edu/~tsawyer/DRBR/geertz۱.txt

ماتریالیسم فرهنگی
http://www.altern.org/monestes/translat.htm

مارکسیسم (انسان‌شناسی و)
http://www-formal.stanford.edu/jmc/progress/marxism.html
http://www.csf.Colorado.EDU/psn/marx/
http://www.arts.ubc.ca/anso/menzies/counter.htm#MARXISM
http://www.arts.ubc.ca/anso/menzies/counter.htm#CHANGING

محیط‌شناسی دانشگاه جورجیا
http://www.ecology.uga.edu/

محیط‌شناسی فرهنگی
http://www.indiana.edu/~wanthro/eco.htm

محیط‌شناسی فرهنگی، ‌دروس
http://www.lucy.ukc.ac.uk/Maenv۲.html

محیط‌شناسی، منابع
http://www.dizzy.library.arizona.edu/ej/ipe/anthenv/internet.html

مدرسه‌ی علوم اقتصادی لندن
http://www.lse.ac.uk/

مرکز محیط‌شناسی کاربردی
http://www.aerg.caberra.edu.au/

مرکز مطالعات جهانی بر اقوام
http://www.halcyon.com/FWDP/fwdp.html

مکتب منچستر
http://comma۲ooo.com/max-gluckman

منابع انسان‌شناسی در اینترنت
http://kuhttp.cc.ukans.edu/history/index.html#indigenouspeople
http://www.bloorstreet.com/۳۰۰block/aborl.htm
http://www.academicinfo.net/
http://home.worldnet.fr/clist/Anthro/index.html
http://www.lib.Isu.edu/soc/anthro.html
http://www.studyweb.com/
http://www.Icweb.loc.gov/homepage/Ichp.html
http://lib.www.ucr.edu/
http://www.servtech.com/~mvail
http://sunsite.berkeley.edu/internet.index
http://lists.w۳.org/Archives/Public/www-vlib/msg۰۰۲۶۷.html
http://www.socsciresearch.com/
http://galaxy.tradewave.com/galaxy/Social-Sciences/Anthropology.html
http://vlib.anthrotech.com/
http://www.lawrence.edu/dept/anthropology/anth.html
http://www.ameranthassn.org/resinet.htm
http://wings.buffalo.edu/academic/department/anthropology/weda
http://wings.buffalo.edu/hh/student-life/sa/muslim/isl/isl.html
http://fas.www.harvard.edu/~mideast/inMEres/inMEres.html
http://www.columbia.edu/cu/libraries/indiv/area/MiddleEast
مهاجرت و اقوام
http://www.ercomer.org/wwwv/

مؤسسه‌ی انسان‌شناسی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آکسفورد
http://rsl.ox.ac.uk/isca/index.htm#brochure

مؤسسه‌ی شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو
http://www.oi.uchicago.edu/OI/default.html

نشریه‌ی اینترنتی مطالعات انسان‌شناختی
http://taylor.anthro.umt.edu/ijas/ijashome.htm

نظریه‌ها
http://www.indiana.edu/~wanthro/theory.htm
http://www.as.ua.edu/ant/Faculty/murphy/۴۳۶/anthros.htm

نظریه‌ها، ‌دانشگاه ایندیانا
http://www.indiana.edu/~wanthro/theory.htm

ویکتور ترنر
http://indiana.edu/~wanthro/turner.htm

 

دوستان عزیز اگر کتابی را در موردموضوعی  که تحقیق می کنید ُ در این قسمت پیدا نکردین و یا احتمالا اطلاعی از خود کتاب ندارید می توانید با لینک کردن روی متن زیر با آقای دکتر ناصر فکوهی مشورت کنید .

دکتر ناصر فکوهی استاد دانشکده علوم اجتماعی 
 
 

كتابهاي مربوط به مردم شناسي

 

عنوان : تات نشِن های بلوک زهرا

مولف/نويسنده : آل احمد، جلال

ناشر : فردوس


[ Product Image ]


عنوان : جامعه شناسی مردم کرد(آغا،شيخ و دولت)

مولف/نويسنده : وان برويين سن، مارتين

ناشر : پانيز


[ Product Image ]

معرفی کتاب های منتشر شده پژوهشکده مردم شناسی"

 

                                                         

   

عنوان كتاب: مقدمه‌اي بر انسان‌شناسي پزشكي حقوقي

نوشته : سريندار ناس

ترجمه: عليرضا قبادي، راضيه زرين‌فرد و با همكاري مهناز شريفيان

ناشر: پژوهشكده مردم‌شناسي و نشر كارآگاه

چاپ اول۱۳۸۶ شمارگان۱۵۰۰ ،‌۲۰۳ صفحه

 

كتاب حاضر تحت عنوان "مردم‌شناسي پزشكي حقوقي" از كتب مهم در زمينه مردم‌شناسي زيستي است.

مردم‌شناسي پزشكي حقوقي يكي از شاخه‌هاي كاربردي و كمتر شناخته شده‌ي مردم‌شناسي در ايران است. در گذشته اين رشته، شاخه‌اي از انسان‌شناسي زيستي(فيزيكي، جسماني) كاربردي به شمار مي‌رفت ولي امروزه به‌عنوان رشته‌اي جداگانه داير گرديده است و در كنار همكاري با جنبه‌هاي نظري انسان‌شناسي و انسان‌شناسي پزشكي حقوقي، براي تحقيقات جرم‌شناسي نيز بسيار مهم و حياتي به‌شمار مي‌رود.

 مردم‌شناسي از جمله رشته‌هاي مرتبط با ابعاد مختلف زندگي انسان است و در واقع امروز در جهان عنصري از زندگي انسان نيست كه جدا يا دور از مطالعات مردم‌شناسي يا انسان‌شناسي قرار گيرد.

مطالعات انسان‌شناختي در ابعاد فرهنگي و زيستي كمك معنا‌داري به شناخت زندگي انسان كرده است. امروزه كساني كه با خصوصيات انسان سر و كار دارند، سعي بر آن دارند تا با به‌كارگيري اين صفات، شناختي معنا‌دارتر از او عرضه بدارند، به ويژه وقتي كه حيات انسان به پايان مي‌رسد و پزشكان و حقوقدانان به بررسي موضوعات مورد نظر خود مي‌پردارند، چنين مطالعات انسان‌شناختي حلال مشكل مي‌شود. بدين‌طريق علاوه بر تلاش‌هاي پزشكي و حقوقي مطالعات انسان‌شناختي نيز در اين زمينه موثر واقع مي‌شود.

كتاب حاضر تلاش در جهت معرفي موضوعات مربوط به رشته انسان‌شناسي پزشكي حقوقي است كه به مطالعه‌ي هويت، اسكليت و استخوان‌هاي كم و بيش باقيمانده از انسان مي‌پردازد و مورد ياد شده مورد بحث  و بررسي قرار مي‌گيرد.

بازنمايي پرسش‌هاي كه متناسب با نسان‌شناسي پزشكي حقوقي هستند به‌صورت جزيي‌تر از طريق هويت جنسي استخوان‌هاي گوناگون تعقيب مي‌شود. در كنار تشريح كالبد‌شناسي جمجمه‌اي و كالبد‌شناسي لگني، استخوان‌هاي غير جمجمه‌اي براي تشخيص جنسيت اسكلت مورد بحث قرار گرفته شده است. اين بخش در مورد

هويت جنسي با برآورد كردن و تخمين درباره‌ي سن به موفقيت بشري نزديك مي‌شود.

همچنين در اين كتاب توجه خوانندگان را نسبت به موضوعات انسان‌شناسي پزشكي جلب مي‌كند و آنها را متوجه تفاوت ظريف اين حوزه با فعاليت‌هاي پزشكي حقوقي مي‌گرداند و در نهایت اَن ها را متوجه نقش انتظارات و وظایف متخصصانش می کند.


درآمدي به مردم شناسي و جامعه شناسي تعاون

اخيراً کتاب «واره؛ درآمدي به مردم شناسي و جامعه شناسي تعاون» به بازار کتاب هاي علوم اجتماعي آمده است. کتاب واره؛ درآمدي به مردم شناسي و جامعه شناسي تعاون، وسيع ترين و پرکارترين پژوهش و تحقيق ميداني در زمينه کشف و تبيين يک نوع همکاري و تعاون در بين زنان ايراني است. به اين منظور دکتر مرتضي فرهادي در حدود چهل سال از عمر خود را در نقاط مختلف ايران براي به دست آوردن ريشه هاي همکاري و همياري در بين زنان ايراني به طور خاص و ايرانيان به طور عام، جست وجو کرده است.

در اين کتاب، مولف درصدد است تا آن بخش از سنت ايرانيان را که نه همچون مانعي بر سر راه تجدد، بلکه نيرو و محرک لازم را به موتور توسعه جامعه ايران مي بخشد، بازيابي کرده و وجوه گوناگون آنها را تبيين نمايد.

کتاب واره؛ درآمدي به مردم شناسي و جامعه شناسي تعاون، در سال 1381 کتاب برگزيده بيستمين دوره کتاب سال جمهوري اسلامي ايران در زمينه علوم اجتماعي و ديپلم افتخار و جايزه جشنواره زن روستا را به دست آورده است.
اين کتاب را شرکت انتشارات سهامي با تيراژ 1100 نسخه و بهاي 6500 تومان چاپ کرده است.


عنوان : مطالعات فرهنگي درباره ي فرهنگ عامه
گرد آورنده : جان استوري
مترجم: حسين پاينده
ناشر: آگاه
مشخصات :رقعی  363  صفحه
سال انتشار: 1386 - دوره چاپ: 1

مروري بر كتاب
مطالعات فرهنگي مجموعه اي همگن از نظريه ها و روش هاي تحقيق نيست .
استوارت هال (1992) همين نكته را به روشني متذكر مي شود :
مطالعات فرهنگي گفتمان هايي چند گانه دارد و تاريخ آن به شكل هاي متفاوتي روايت شده است . مجموعه ي كالي از شكل بندي ها را شامل مي شود و بزنگاه ها و برهه هاي تاريخي خاص خود را داشته است .
مطالعات فرهنگي انواع بسياري ازتحقيقات متفاوت را در بر مي گرفت ... هيچ گاه مجموعه ي تغيير ناپذيري از شكل بندي ها نبود ...
خط سير واحدي نداشت و بسياري از نظريه پردازان آن ديدگاه هاي نظري متفاوتي داشتند و دارند ، ديدگاه هايي كه همگي مورد مجادله بوده اند .

فهرست
• پيش گفتار • تلويزيون • داستان هاي عامه پسند • فيلم هاي عامه پسند • روزنامه ها و مجلات عامه پسند • موسيقي عامه پسند • مصرف كالا در زندگي روزمره • جهاني شدن و فرهنگ عامه 
 

عنوان : درآمدى بر نظريه فرهنگى معاصر

گرد آ ورنده : آندرو ميلز و جف براويت

ترجمه جمال محمدى

وضعیت نشر : انتشارات ققنوس

در دهه اخير شاهد ظهور و حضور فراگير دانش ميان رشته اى به نام «مطالعات فرهنگى» بوده ايم كه با وجود اين حضور پررنگ همچون نشانه اى «چند معنايى» باقى مانده است. مطالعات فرهنگى، مطالعه فرهنگ به صورت آكادميك است اما هنوز صاحبنظران بر سر اين كه «فرهنگ چيست؟» متفق القول نشده اند. با اين حال واژه «فرهنگ» يكى از پربسامدترين لغت هاى كاربردى ما است. مردم دغدغه استقلال فرهنگ ملى شان را دارند و در عين حال نگران آنند كه آيا در مقام فرد به اندازه كافى «با فرهنگ» هستند. اهل نظر درباره ممكن و مطلوب بودن زندگى در جامعه اى «چند فرهنگى» انديشه ورزى مى كنند. اقتصاددانان و سياستمداران نيز درباره «صنعت فرهنگ سازى» و رويكردهاى فرهنگ محور تأمل مى كنند و تا اين حد درك از معنى فرهنگ در خرد جمعى وجود دارد بدون اين كه مؤلفه هاى معنايى فرهنگ تعيين و تعريف دقيق و صريحى از آن به دست داده شده باشد.

كتاب «درآمدى بر نظريه فرهنگى معاصر» در قالب طرح زمينه هاى تاريخى و سويه هاى نظرى مطالعات فرهنگى پارادايم هاى اصلى نظريه فرهنگى را در ۷ فصل ارائه مى دهد و مسائل و مناقشات اصلى و رايج در حوزه مطالعات فرهنگى را مورد بحث و تحليل قرار مى دهد. ۷ فصل كتاب چنين عنوان گرفته اند.

۱. مطالعات فرهنگى و نظريه فرهنگى

۲. ادبيات و جامعه: از فرهنگ گرايى تا ماترياليسم فرهنگى.

۳- نظريه انتقادى: از نقد ايدئولوژى تا جامعه شناسى فرهنگ

۴. نشانه شناسى: از ساختارگرايى تا پساساختارگرايى

۵. سياست فرهنگى تفاوت

۶. پسامدرنيسم و نظريه فرهنگى

۷. نقد فرهنگى و سياست فرهنگى


عنوان :  مردم شناسي : روش ، بينش ، تجربه 
پديدآور اصلي: عسكري خانقاه ، اصغر ,  
وضعيت نشر/تهيه:     ,1373
مشخصات ظاهري:  420 ص .: مصور، نقشه ، نمودار 
موضوع: انسان شناسي / انسان شناسي - روش شناسي / انسان - زيست شناسي / انسان شناسي (آفريقا) / جمعيت شناسي / علوم اجتماعي - تاريخ   
 

عنوان :  پژوهشي در مردم شناسي روستاي قاسم آباد گيلان "جنبه هاي فني و اقتصادي" 
پديدآور اصلي: عسكريخانقاه ، اصغر ,  
وضعيت نشر/تهيه:  [شيراز]  :  نويد    ,1372
مشخصات ظاهري:  155 ص .: مصور، نقشه 
موضوع: انسانشناسي - قاسم آباد / انسانشناسي - گيلان  
 


عنوان :  مباني جامعه شناسي و مردم شناسي ، ايلات و عشاير 
پديدآور اصلي: طبيبي ، حشمت الله ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه تهران    ,1371
مشخصات ظاهري:  پانزده ، 414 ص 
موضوع: انسانشناسي - ايران / جامعه شناسي - ايران / ايلات و عشاير - مسائل نژادي  
 

عنوان :  تاريخ مردم شناسي 
پديدآور اصلي: بروس ، جرالد ,  
وضعيت نشر/تهيه:  مشهد  :  جهاد دانشگاهي مشهد    ,1373
مشخصات ظاهري:  90 ص 
موضوع: انسانشناسي - روش شناسي / انسانشناسي - تاريخ / رنسانس / تكامل  
 


عنوان :  فرهنگ مردم شناسي (فرانسه ، انگليسي ، فارسي ) 
پديدآور اصلي: پانوف ، ميشل , / 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  ويس    ,1368
مشخصات ظاهري:  448 ص 
موضوع: قوم شناسي - واژه نامه ها - چند زبان / زبان فرانسه - واژه نامه ها / واژه نامه هاي چند زبانه  
 


عنوان :  مردم شناسي و روانشناسي هنري 
پديدآور اصلي: عناصري، جابر ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  اسپرك    ,1368
مشخصات ظاهري:  352، [12] ص .: مصور 
موضوع: هنر و انسان شناسي / هنر - روانشناسي / هنر و اجتماع 
 


عنوان :  ايرانيان تركمن ، پژوهشي در مردم شناسي و جمعيت شناسي 
پديدآور اصلي: عسگريخانقاه ، اصغر ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  اساطير    ,1374
مشخصات ظاهري:  223 ص .: مصور، نقشه ، نمودار، جدول 
موضوع: جمعيت شناسي - تركمنان / تركمنان - ايران - وضع سياسي و اجتماعي / انسان شناسي - تركمنان  
 


عنوان :  تروبرياندها: پژوهشهاي مردم شناسي مالينوفسكي ، جزاير تروبرياند 1918 - 5191 
پديدآور اصلي: مالينوفسكي ، برانيسلاف ، 1884 - 2491 ,  
وضعيت نشر/تهيه:  [تهران ]  :  طرح نو    ,1373
مشخصات ظاهري:  345 ص .: نقشه ، جدول ، نمودار 
موضوع: قوم شناسي -- پاپوا گينه نو -- جزاير تروبرياند / مالينوفسكي ، برانيسلاف ، 1884 - 1942، Malinowski, Bronislaw  
 


عنوان :  نظريه هاي مردم شناسي 
پديدآور اصلي: گاربارينو، مروين ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  آواي نور    ,1377
مشخصات ظاهري:  143 ص 
موضوع: انسان شناسي  

 


عنوان :  حكمت عاميانه در كلام مولانا: بحثي پيرامون فرهنگ عامه و مردم شناسي آثار مولوي 
پديدآور اصلي: بيهقي ، حسينعلي ,  
وضعيت نشر/تهيه:  [مشهد]  :  اردشير    ,1372
مشخصات ظاهري:  [سه ]، 226 ص 
موضوع: مولوي، جلال الدين محمدبن محمد، 604 - 672ق . -- معلومات -- فرهنگ عامه / شعر فارسي -- قرن 7ق . -- تاريخ و نقد  

 

عنوان :  مردم شناسي و هنر گفتوشنود با كلود لوي استروس 
پديدآور اصلي: لوي استروس ، كلود، 1908- ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  گفتار    ,1372
مشخصات ظاهري:  141 ص 
موضوع: لوي استروس ، كلود، 1908- -- مصاحبه ها / انسانشناسي ساختاري / جامعه شناسان -- فرانسه -- مصاحبه ها   
 

عنوان :  هند در يك نگاه : مردم شناسي . تاريخ سياسي هندوستان ... نوشته هاي اوپانيشادي مكتب هاي فلسفي هند 
پديدآور اصلي: جلالي نائيني ، محمدرضا، 1291
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه نشر و پژوهش شيرازه    ,1375
مشخصات ظاهري:  823 ص 
موضوع: هندوئيسم / فلسفه هندي / هند -- تاريخ  

 

عنوان :  مباني مردم شناسي (رشته علوم اجتماعي ) 
پديدآور اصلي: روح الاميني ، محمود، 1307 
وضعيت نشر/تهيه:  [تهران ]  :  دانشگاه پيام نور    ,1371
مشخصات ظاهري:  184 ص 
موضوع: انسان شناسي -- راهنماي آموزشي  
 


عنوان :  مسكن و معماري در جامعه روستائي گيلان (مطالعات مردم شناسي ) 
پديدآور اصلي: برونبرژه ، كريستيان , 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي    ,1370
مشخصات ظاهري:  شش ، 185 ص .: مصور، نقشه ، نمودار 
موضوع: مسكن روستائيان -- ايران -- گيلان  
 


عنوان :  تاريخ مردم شناسي 
پديدآور اصلي: پواريه ، ژان , 
وضعيت نشر/تهيه:  [تهران ]  :  خردمند    ,1370
مشخصات ظاهري:  150 ص 
موضوع: قوم شناسي -- تاريخ 
 


عنوان :  گيلان و آذربايجان شرقي : نقشه ها و اسناد مردمشناسي 
پديدآور اصلي: 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  توس    ,1365
مشخصات ظاهري:  219، [64] ص .: مصور، نقشه ، جدول 
موضوع: گيلان -- اوضاع اجتماعي -- قرن 41 / آذربايجان شرقي -- اوضاع اجتماعي -- قرن 41 / قوم شناسي -- ايران -- گيلان / قوم شناسي -- ايران -- آذربايجان شرقي   
 ك


عنوان :  تاريخ مردم شناسي 
پديدآور اصلي: هيس ، هوفمن رينولدز , 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  ابن سينا    ,1340
مشخصات ظاهري:  718 ص .: مصور 
موضوع: قوم شناسي - تاريخ   
 


عنوان :  روش مردم شناسي 
پديدآور اصلي: بسنيه ، پير ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه تهران    ,1340
مشخصات ظاهري:  49 ص .: مصور، نمونه 
موضوع: انسان شناسي  
 


عنوان :  زمينه انسان شناسي و مردم شناسي 
پديدآور اصلي: كلاكهون ، كلايد، 1905-0691 ,  
وضعيت نشر/تهيه:     ,1350
مشخصات ظاهري:  169 ص .: مصور 
موضوع: انسان شناسي  
 

 

عنوان :  زمينه فرهنگشناسي تاليفي در انسان شناسي فرهنگي و مردم شناسي 
پديدآور اصلي: روح الاميني ، محمود، 1307   
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  عطار    ,1372
مشخصات ظاهري:  199 ص .: عكس 
موضوع: فرهنگ / انسان شناسي  

 

عنوان :  گيلان نامه : مجموعه مقالات گيلان شناسي (در زمينه تاريخ ، فرهنگ ، هنر، زبان ، ادبيات و مردم شناسي ) 
پديدآور اصلي: پوراحمد جكتاجي ، محمدتقي ، گردآورنده ,  
وضعيت نشر/تهيه:  رشت  :  طاعتي    ,1366
مشخصات ظاهري:  260 ص .: مصور، جدول ، نقشه 
موضوع: گيلان -- مقاله ها و خطابه ها / مقاله هاي فارسي -- قرن 41  
 


عنوان :  مردم شناسي ايران 
پديدآور اصلي: فيلد، هنري ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  ابن سينا    ,1343
مشخصات ظاهري:  920 ص .: عكس ، نمودار، نقشه ، مصور 
موضوع: انسان شناسي / ايران  
 


عنوان :  ديدگاه مردم شناسي 
پديدآور اصلي: لوي استروس ، كلود، 1908- ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دنيا    ,1356
مشخصات ظاهري:  59 ص 
موضوع: انسانشناسي  
 


عنوان :  مردم شناسي 
پديدآور اصلي: كازنو، ژان ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  انتشارات موسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي    ,1349
مشخصات ظاهري:  ج .: مصور، نقشه 
موضوع: انسان شناسي   
 


عنوان :  مردم شناسي معاصر دنيا 
پديدآور اصلي: پواريه ، ژان ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  شبگير    ,1354
مشخصات ظاهري:  208 ص 
موضوع: مردم شناسي  


عنوان :  مردم شناسي اجتماعي ، مردم شناسي جوامع ابتدائي ، قاره هاي: آمريكا - آفريقا - استراليا 
پديدآور اصلي: رضي ، هاشم ، 1303- , / 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  آسيا    ,1355
مشخصات ظاهري:  735 ص 


عنوان :  فرهنگ ياريگري در ايران : درآمدي به مردم شناسي و جامعه شناسي تعاون 
پديدآور اصلي: فرهادي، مرتضي ، 1323 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  مركز نشر دانشگاهي    ,1373
مشخصات ظاهري:  ج .: مصور، جدول ، عكس ، نمودار 
موضوع: كشاورزي تعاوني -- ايران  

 

عنوان :  ايرانيان 
پديدآور اصلي: آيسخولوس ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سروش    ,1356
مشخصات ظاهري:  72 ص 
موضوع: ايران شناسي / مردم شناسي 

 

عنوان :  مردم شناسي 
پديدآور اصلي: ترابي ، علي اكبر، 1305- ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تبريز  :  نوبل    ,1352
مشخصات ظاهري:  240 ص 
موضوع: انسان شناسي  

 

عنوان :  مردم شناسي اقتصادي 
پديدآور اصلي: كيا، م ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشكده علوم اجتماعي و تعاون    ,1354
مشخصات ظاهري:  172 ص .: نمودار، جدول 
موضوع: انسان شناسي اقتصادي  
 


عنوان :  كتاب شناسي فرهنگ عامه و مردم شناسي ايران 
پديدآور اصلي: زماني ، محمود، گردآورنده ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه فرهنگي منطقه ئي    ,1350
مشخصات ظاهري:  85، 172 ص 
موضوع: فرهنگ عامه -- ايران -- كتابشناسي / فرهنگ عامه -- ايران -- مقاله نامه / انسان شناسي -- ايران -- كتابشناسي / انسان شناسي -- ايران -- مقاله نامه / 
 


عنوان :  فهرست مقالات مردم شناسي 
پديدآور اصلي: موسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  انتشارات موسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي    ,1356
مشخصات ظاهري:  شش ، 821 ص 
موضوع: انسانشناسي -فهرستها 
 

 

عنوان :  موزه هايي در باد: رساله اي در باب مردم شناسي هنر (گزارش مجموعه سنگ نگاره ها و نمادهاي نويافته صخره اي تيمره ) 
پديدآور اصلي: فرهادي، مرتضي ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه علامه طباطبائي    ,1377
مشخصات ظاهري:  408 ص .: نمونه ، نقشه ، مصور 
موضوع: سنگ نگاره ها - ايران - تيمره / كتيبه ها - ايران - تيمره / نقش هاي برجسته - ايران - تيمره / علايم تصويري - ايران - تيمره / هنر و انسان شناسي / ايران پيش از اسلام / 
 


عنوان :  مقدمه اي بر مردم شناسي 
پديدآور اصلي: اوليور، داگلاس ,  
وضعيت نشر/تهيه:  گناباد  :  مرنديز    ,1373
مشخصات ظاهري:  116 ص .: جدول 
موضوع: انسانشناسي  
 

 

عنوان :  مردم شناسي : با تكيه بر فرهنگ مردم ايران 
پديدآور اصلي: رنجبر، محمود مولف , - 1322 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانش آفرين    ,1380
مشخصات ظاهري:  210 ص .: جدول ، نمودار، مصور 
موضوع: انسانشناسي / فرهنگ عامه - ايران / ايرانشناسي - تحقيق  
 


عنوان :  مقدمه اي بر مردم شناسي 
پديدآور اصلي: فرخ نيا، رحيم ,  
وضعيت نشر/تهيه:  همدان  :  دانشگاه بوعلي سينا    ,1376
مشخصات ظاهري:  108 ص 
موضوع: انسان شناسي  

 

عنوان :  مردم شناسي و روان شناسي هنري 
پديدآور اصلي: عناصري، جابر، 1324 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  رشد    ,1380
مشخصات ظاهري:  224 ص .: مصور 
موضوع: هنر و انسان شناسي / هنر -- روانشناسي / هنر و اجتماع / هنردرماني -- ايران / 
 


عنوان :  هنرهاي بومي در صنايع دستي باختران 
پديدآور اصلي: 
وضعيت نشر/تهيه:  [تهران ]  :  وزارت فرهنگ و آموزش عالي ، مركز مردم شناسي    ,1363
مشخصات ظاهري:  [235] ص .: مصور (بخشي رنگي )، نقشه ، جدول 
موضوع: صنايع دستي -- ايران -- كرمانشاه  
 كتابخانه دانشكده علوم اجتماعي
 وضعيت امانت: عادي موجود 
 نمايش كامل ركورد 
 
 


عنوان :  فرهنگ مردم شناسي 
پديدآور اصلي: پانوف ، ميشل ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت )    ,1382
مشخصات ظاهري:  379 ص .: نقشه 
موضوع: قوم شناسي -- واژه نامه ها -- چندزبانه / زبان فرانسه -- واژه نامه ها -- چندزبانه / واژه نامه هاي چندزبانه / 
 


عنوان :  سرزمين و مردم ايران : شامل 800 عكس مردم شناسي ، آثار تاريخ ، مناظر طبيعي ، صنعتي و شهري و 75 نقشه و ... 
پديدآور اصلي: سعيديان ، عبدالحسين ، 1310 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  علم و زندگي    ,1360
مشخصات ظاهري:  1248 ص .: مصور، نقشه ، جدول ، عكس 
موضوع: ايران -- دايره المعارفها / ايران -- جغرافياي طبيعي / ايران -- آداب و رسوم  
 


عنوان :  سرزمين و مردم ايران : شامل 800 عكس مردم شناسي ، آثار تاريخ ، مناظر طبيعي ، صنعتي و شهري و 75 نقشه و ... 
پديدآور اصلي: سعيديان ، عبدالحسين ، 1310 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  علم و زندگي    ,1369
مشخصات ظاهري:  1248 ص .: مصور، نقشه ، جدول ، عكس 
موضوع: ايران -- دايره المعارفها / ايران -- جغرافياي طبيعي / ايران -- آداب و رسوم  

 

عنوان :مباني جامعه شناسي و مردم شناسي ايلات و عشاير
 گرد آورنده :طبيبي ، حشمت الله  
مشخصات ظاهری : تعداد صفحه:420 ، جلد نرم ، 16.5*23.5 - 
تهران : انتشارات دانشگاه تهران ، 2000 - چاپ سوم

 


 


عنوان :  فهرست مقالات مردم شناسي 
پديدآور اصلي: 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  م½سسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي    ,2536
مشخصات ظاهري:  ج . جدول 
موضوع: مردم شناسي -- كتابشناسي  

 

 
عنوان :  فرهنگ مردم شناسي (فرانسه ، انگليسي ، فارسي ) 
پديدآور اصلي: پانوف ، ميشل , / 
وضعيت نشر/تهيه:  [تهران ]  :  ويس    ,1368
مشخصات ظاهري:  [467] ص .: نقشه 
موضوع: قوم شناسي -- واژه نامه ها -- چندزبانه / زبان فرانسه -- واژه نامه ها -- چندزبانه / واژه نامه هاي چندزبانه  
 


عنوان :  كتابشناسي كتابشناسيهاي مردم شناسي 
پديدآور اصلي: كرباسي ، محمدعلي ,  
وضعيت نشر/تهيه:  شيراز  :  نويد شيراز    ,1380
مشخصات ظاهري:  120 ص 
موضوع: كتابشناسي كتابشناسيها -- انسان شناسي / كتابشناسي كتابشناسيها -- ايران  
 ك


عنوان :  مجموعه مقاله هاي دومين همايش منطقه اي نوروز 
پديدآور اصلي: همايش نوروز (دومين :1380: بم ) ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان ميراث فرهنگي كشور (پژوهشگاه )، معاونت پژوهشي ، پژوهشكده مردم شناسي    ,1383
مشخصات ظاهري:  266 ص 
موضوع: نوروز -- كنگره ها  
 


عنوان :  فرهنگ غرايب آيينها، اساطير، رسوم ، حركات آييني ، اشياء متبرك ، كتابهاي قدسي ، اصطلاحات عرفاني 
پديدآور اصلي: فضايلي ، سودابه ، 1326 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، پژوهشكده مردم شناسي : افكار    ,1383
مشخصات ظاهري:  2 ج .: مصور 
موضوع: اساطير -- اصطلاحها و تعبيرها / عرفان -- اصطلاحها و تعبيرها / كتابهاي مقدس -- اصطلاحها و تعبيرها / دين -- اصطلاحها و تعبيرها  
 


عنوان :  كتابشناسي نوروز 
پديدآور اصلي: كريميان سردشتي ، نادر، 1343 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان ميراث فرهنگي كشور (پژوهشگاه )، پژوهشكده مردم شناسي : سازمان ميراث فرهنگي كشور (پژوهشگاه )، معاونت معرفي و آموزش ، اداره كل آموزش ، انتشارات و توليدات فرهنگي    ,1383
مشخصات ظاهري:  200 ص 
موضوع: نوروز -- كتابشناسي  
 


عنوان :  مجموعه مقالات نخستين همايش نوروز 
پديدآور اصلي: همايش نوروز (نخستين : 1377: تهران ) ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان ميراث فرهنگي كشور (پژوهشگاه )، پژوهشكده مردم شناسي    ,1379
مشخصات ظاهري:  351 ص .: جدول 
موضوع: نوروز -- كنگره ها / نوروز -- مقاله ها و خطابه ها  

 

 
عنوان :  زن و فرهنگ : مقالاتي در بزرگداشت يكصدمين سال تولد بانو مارگارت ميد 
پديدآور اصلي: ميرشكرايي ، محمد، 1322 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان ميراث فرهنگي كشور (پژوهشگاه )، معاونت پژوهشي ، پژوهشكده مردم شناسي : نشر ني    ,1382
مشخصات ظاهري:  1018،83 ج .: مصور، جدول 
موضوع: زنان -- مقاله و خطابه ها / زنان -- فعاليتهاي اجتماعي -- مقاله ها و خطابه ها / زنان -- فعاليتهاي سياسي -- مقاله ها و خطابه ها / زنان در ادبيات -- مقاله ها و خطابه ها / زنان -- اساطير -- مقاله ها و خطابه ها / ميد، مارگارت ، 1901 - 1978م .Mead, Margaret 
 


عنوان :  زن و قدرت : بررسي مردم شناختي عرصه ها و مصاديق قدرت در چند خانواده ي تهراني 
پديدآور اصلي: قندهاري، پرديس ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان ميراث فرهنگي كشور (پژوهشگاه )، معاونت پژوهشي ، پژوهشكده مردم شناسي    ,1382
مشخصات ظاهري:  298 ص .: جدول 
موضوع: زنان -- ايران -- مسائل اجتماعي و اخلاقي -- نمونه پژوهي / خانواده  
 


عنوان :  نمونه هايي از قصه هاي مردم ايران 
پديدآور اصلي: نادري، افشين مولف , /1353 - 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان ميراث فرهنگي كشور، قصه    ,1383
مشخصات ظاهري:  432 ص 
موضوع: افسانه ها و قصه هاي ايراني  

 

عنوان :  نوروز و آيين هاي نوروزي در ورارودان 
پديدآور اصلي: احمد، روزي ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان ميراث فرهنگي كشور (پژوهشگاه )، معاونت پژوهشي ، پژوهشكده مردم شناسي    ,1383
مشخصات ظاهري:  264 ص 
موضوع: نوروز -- تاجيكستان / نوروز -- آداب و رسوم / تاجيكستان -- آداب و رسوم و زندگي اجتماعي / 
 


عنوان :  قنوات تفت 
پديدآور اصلي: پاپلي يزدي، محمدحسين ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان ميراث فرهنگي كشور (پژوهشگاه )، معاونت پژوهشي ، پژوهشكده مردم شناسي    ,1382
مشخصات ظاهري:  195 ص .: مصور، جدول 
موضوع: تفت -- قناتها  


عنوان :  مجموعه مقالات نخستين همايش بين المللي انسان و آب 13 - 15 تير ماه 1831 
پديدآور اصلي: , / 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان ميراث فرهنگي كشور، معاونت پژوهشي ، پژوهشكده مردم شناسي    ,- 1382
مشخصات ظاهري:  ج .: مصور 
موضوع: آب -- كنگره ها / آب ، منابع -- ايران -- كنگره ها  
 


عنوان :  مردم شناسي روستاي ابيانه 
پديدآور اصلي: نظري داشلي برون، زليخا مولف ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، پژوهشكده مردم شناسي    ,1384
مشخصات ظاهري:  688 ص.: مصور، نقشه، جدول، عكس، نمودار 
موضوع: ابيانه / ابيانه -- آداب و رسوم / ابيانه -- زندگي فرهنگي / ابيانه -- زندگي اجتماعي  
 


عنوان :  فن آوري سنتي رنگرزي تارو پود قالي در كاشان 
پديدآور اصلي: ابوالفضلي، محمد مولف , /1327 - 
وضعيت نشر/تهيه:     ,1383
مشخصات ظاهري:  100 ص.: مصور، نقشه ، جدول 
موضوع: رنگ و رنگرزي -- ايران -- كاشان / قالي و قاليبافي -- ايران -- كاشان  
 

عنوان :  مشكه و مالار = Maska - o - malar = پژوهشي در فعاليت هاي سنتي كار و توليد 
پديدآور اصلي: اكبري، محمود گردآورنده ,  
وضعيت نشر/تهيه:     ,1384
مشخصات ظاهري:  80ص.: مصور، نقشه ، جدول 
موضوع: مشك / مالار / حسنوند / ايالات و عشاير -- ايران -- لرستان / پوست (فرآورده ) 

 

عنوان :  مهر و داغ بر خرمن و دام پژوهش مردم شناختي 
پديدآور اصلي: مير شكرايي، محمد مولف , /1322 - 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان ميراث فرهنگي كشور (پژوهشگاه )، پژوهشكده مردم شناسي    ,1378
مشخصات ظاهري:  104 ص .: مصور، نقشه ، جدول 
موضوع: حيوانها -- ايران -- داغ كردن / غلات -- ايران -- مهركردن  
 

عنوان :  تاريخ انديشه ها و آراء انسان شناسي و مردم شناسي (شاخه زرين) 
پديدآور اصلي: يوسفي زاده، محمد علي مولف /1305 - 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  يسطرون    ,1382
مشخصات ظاهري:  459 ص 
موضوع: انسان شناسي -- تاريخ  
 


عنوان :  مجموعه مقالات نخستين همايش ملي ايران شناسي 27-30 خرداد ماه 1381: مردم شناسي و فرهنگ عامه 
پديدآور اصلي: همايش ملي ايران شناسي (نخستين: 1381: تهران) ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  بنياد ايران شناسي    ,1383
مشخصات ظاهري:  2 ج.: مصور، جدول، نمودار 
موضوع: ايران شناسي - كنگره ها / ايران شناسي -- ايران -- كنگره ها / فرهنگ عامه -- ايران -- كنگره ها / ايران شناسي - مقاله ها و خطابه ها / انسان شناسي -- ايران -- كنگره ها / فرهنگ عامه -- ايران -- مقاله ها و خطابه ها

 

عنوان :  مباحثي در دو زبانگي از ديدگاه علوم اجتماعي 
پديدآور اصلي: نرسيسيانس، اميليا مولف ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان ميراث فرهنگي كشور، پژوهشكده مردم شناسي بقعه    ,1382
مشخصات ظاهري:  248 ص.: مصور، جدول، نمونه 
موضوع: قوم شناسي زبان / دوزبانگي  

عنوان :  مجموعه مقاله هاي همايش حمام در فرهنگ ايراني اول تا سوم خرداد 1382 
پديدآور اصلي: همايش حمام در فرهنگ ايراني (1382: كرمان) مولف ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، پژوهشكده مردم شناسي    ,1384
مشخصات ظاهري:  432 ص.: مصور، جدول، نقشه، نمونه 

 


پیوندهای مرتبط :

پژوهشکده مردم شناسی 
 

جامعه شناسی مدرنیته  و جهانی شدن

عنوان : جهانی شدن و پيامدهای ناگوار آن

مولف/نويسنده : استيگليتس، جوزف

ناشر : اميرکبير


[ Product Image ]

 


پاتوق و مدرنيته ايراني

 

نويسنده:تقي آزاد ارمكي

۱۹۲صفحه

در اين كتاب، سعي شده تا ضمن شناسايي پاتوق و انواع آن، به نحوه‌ي توسعه و اثرگذاري آن بر جريان نوسازي فرهنگي در ايران معاصر، توجه شود. هم‌چنين ضمن شناسايي نحوه‌ي شكل‌گيري و توسعه‌ي پاتوق‌ها به نوع تعلق آن‌ها به حوزه‌ي عمومي و اثرگذاري در جريان فرهنگ‌سازي و شكل‌گيري دموكراسي اجتماعي اشاره شده است. بدين منظور در فصل اول با توجه به طرح سوال‌ اصلي "پاتوق چيست؟" مفهوم پاتوق، رابطه‌ي آن با حوزه‌ي عمومي، ويژگي‌ها و انواع آن به بحث گذاشته شده است. در اين تعريف، پاتوق به لحاظ جامعه‌شناختي به محل اجتماعي عده‌اي از افراد، منتقدان، اديبان و روشنفكران، اطلاق مي‌شود كه بدون وجود آيين‌نامه، قواعد و قوانين در حاشيه‌ي حيات رسمي جامعه به تشكيل اجتماعاتي اقدام مي‌كنند كه نتيجه‌ي عمل آن‌ها در مراحل بعدي به اعتراض نسبت به وضعيت موجود مي‌انجامد. فصل دوم به تاريخچه‌ي پاتوق در جهان و ايران و تحول آن، اختصاص يافته است. و فصل سوم درباره‌ي رابطه‌ي بين پاتوق و تغيير اجتماعي است.

 


عنوان : متن هايي برگزيده از مدرنيسم تا پست مدرنيسم
پدید آورنده : لارنس كهون
مترجم: عبدالكريم رشيديان
ناشر: نشر ني
تعداد صفحه: 770
ضعیت ظاهری  : وزیری - سال انتشار: 1381 - دوره چاپ: 2
مروري بر كتاب
كتاب از مدرنيسم تا پست مدرنيسم مجموعه اي كامل و جامع از متون كلاسيك و معاصر مربوطه به مدرنيسم و پست مدرنيسم است .ين مجموعه با تكيه براين فرض كه دانش پژوهان و دانشجويان نمي توانند بدون شناختي قبلي از بسط و تكامل مدرنيته به ارزيابي پست مدرنيسم بپردازند مباحثه ي كنوني را در متن نقادي مدرنيته از قرن هفدهم به اين سو قرارداده است . 
 
فهرست
• تمدن مدرن ومنتقدان آن
• مدرنيته ي تحقق يافته
• پست مدرنيسم و ارزيابي مجدد مدرنيته
 


عنوان : معناي مدرنيت
گر آورنده : كريستوفر پيرسون
مترجم: علي اصغر سعيدي
ناشر: كوير
مشخصات :  290  صفحه ، رقعی 
سال انتشار: 1380 - دوره چاپ: 1

مروري بر كتاب
آنتوني گيدنز مهمترين فيلسوف اجتماعي معاصر در انگلستان است. در طول 25 سال گذشته كتاب‌هاي زيادي را منتشر كرده است و اسم و آثار او در اغلب كتب اجتماعي ذكر مي‌شود.

انديشه‌هايش تأثير عميقي بر نوشته‌‌ها و آموزش جامعه‌شناسي و نظريه اجتماعي به ويژه در جهان انگليسي زبان داشته است و در سال 1996 به مديريت مدرسه معروف علوم اقتصادي و سياسي لندن گمارده شد.
در اين موقعيت جديد و با اين انديشه‌هاي سياسي وي به ويژه بعد از پيروزي چشم‌گير اين حزب در انتخابات سال 1997 مورد توجه بسياري قرار گرفت.
آنتوني گيدنز در اين سلسله گفت‌وگوها با كريستوفر پيرسون، استاد علم سياست در دانشگاه ناتينگهام انگلستان هرچه بيشتر اصول اصلي انديشه خود را در توسعه نظريه اجتماعي و دستور كار مشخص سياسي روشن مي‌كند.
اين كتاب به غير از خوانندگان علاقه‌مند به مباحث اجماعي براي دانشجويان جامعه‌شناسي، علوم اجتماعي و علوم سياسي بسيار سودمند مي‌باشد.


پايان مدرنيته

 

نوشته جان واتيمو، فيلسوف و روشنفکر ايتاليايي، با ترجمه منوچهر اسدي منتشر مي شود.اين کتاب که نينا هاشمي مقدم مترجم انگليسي آن را ترجمه کرده است توسط نشر پرسش در 268 صفحه و با قيمت 3 هزار تومان روانه بازار نشر خواهد شد. مترجم انگليسي کتاب ديويد وب است. اين انتشارات همچنين دومين کتاب از «مجموعه فرديدي» را با عنوان «کيرکه گور، متفکر عارف پيشه» منتشر مي کند. اين کتاب را دکتر مهتاب مستعان در 144 صفحه نوشته و قيمت آن دو هزار تومان است. نخستين ترجمه از «هجدهم بروم لوئي بناپارت» نوشته کارل مارکس نيز که توسط مرحوم محمد پورهرمزان در سال 1348 صورت گرفته بود، اکنون تجديد چاپ مي شود.قيمت کتاب مارکس دو هزار تومان است و اين کتاب که هرمزان پانوشت هايي بر آن نگاشته در 176 صفحه آماده انتشار است.«غروب آوانگارد» نوشته اکتاويو پاز است که اردشير اسفندياري آن را ترجمه کرده و قيمت آن 1500 تومان است. اين کتاب را نيز پرسش طي هفته هاي آتي روانه بازار مي کند.محمد رنجبر مدير نشر پرسش هم سراغ شوپنهاور رفته و 128 قطعه از اين فيلسوف آلماني را درباره معناي زندگي ترجمه کرده است.نام اين کتاب «زندگي اينجوريست» است که با قيمت دو هزار تومان و در 128 صفحه منتشر مي شود.


 خشونت سازمان يافته در عصر جهاني



کتاب «جنگ هاي جديد و قديم» که به بررسي وجوه مختلف خشونت سازمان يافته در عصر جهاني شدن مي پردازد توسط مري کلدر (Mary Kaldor) استاد دانشگاه LSE نوشته شده است. در طول دهه هاي 1980 و 1990 نوع جديدي از خشونت سازمان يافته در جهان و به ويژه در آفريقا و اروپاي شرقي شکل گرفت که يکي از ابعاد عصر جهاني شده حاضر است. کلدر اين نوع خشونت را «جنگ جديد» مي نامد. به اعتقاد وي جنگ هاي جديد را بايد در چهارچوب فرآيند جهاني شدن مورد بررسي قرار داد. جنگ هاي جديد در شرايط زوال استقلال دولت يا در موارد شديدتر فروپاشي دولت شکل مي گيرند. اهداف جنگ هاي جديد برخلاف اهداف ژئوپولتيک جنگ هاي قديم، در ارتباط با سياست هاي هويتي تعريف مي شوند. از نظر کلدر، جنگ هاي جديد صرفاً محدود به آفريقا يا اروپاي شرقي نيستند؛ گروه هاي شبه نظامي دست راستي در ايالات متحده امريکا تفاوت چنداني با گروه هاي شبه نظامي اروپاي شرقي يا افريقا ندارند. ويرايش دوم اين کتاب در ژانويه 2007 منتشر شده است.


 
تاريخ مختصر نئوليبراليسم

 

کتابي از «ديويد هاروي»، استاد دانشگاه نيويورک، که کتاب‌هاي «وضعيت پست‌مدرن» و «امپرياليسم نوين»‌اش شهرتي جهاني دارند، درباره نظريه‌اي به‌نام «نئوليبراليسم» که «مبادله مبتني بر بازار را نظامي اخلاقي مي‌داند که مي‌تواند راهنمايي براي همه کنش‌هاي انساني باشد».

اين همان نظريه‌اي است که دسته‌اي از رهبران سياسي جهان، از حدود دهه 1970 درباره آن سخن مي‌گويند و درعين اينکه دولت در اقتصاد دخالت نمي‌کند، تعهدي هم در قبال رفاه شهروندانش ندارد.اين کتاب را «دکتر محمود عبدالله‌زاده» به‌فارسي ترجمه کرده و «نشر اختران» آن ‌را به‌تعداد 2000 نسخه و قيمت 3600 تومان منتشر کرده است.


 

 اگرچه پست مدرنيسم در ايران مانند گذشته بازار پرشوري ندارد اما ديگر جاي خويش را در ميان آموزش هاي آکادميک و بيشتر از آن در مباحث نظري جاري در سطح جامعه و کتاب هايي که منتشر مي شوند باز کرده است. «جامعه شناسي پست مدرنيسم» اسکات لش که با ترجمه شاپور بهيان و توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است در زمره اين کتاب هاست که به بررسي تفصيلي جامعه شناختي پست مدرنيسم مي پردازد. اسکات لش در اين کتاب تفاوت هاي مدرنيسم و پست مدرنيسم را بررسي و زمينه هاي تاريخي و اجتماعي تکوين آنها را توصيف مي کند و دلايل اهميت پست مدرنيسم را به روشني شرح مي دهد. مترجم در مقدمه اي که نوشته است، نيت نويسنده کتاب را در وهله اول چنين بيان مي کند که به شيوه ماکس وبر، از مدرنيسم و مدرنيته و پست مدرنيسم «نمونه هاي ايده آلي» به دست دهد و باز به همين شيوه «پيوندهاي گزيده» آنها را با ساختارهاي اقتصادي- اجتماعي بنماياند، و نيز با استعانت از شيوه مارکس، به تحولاتي بپردازد که در صورت بندي هاي اقتصادي- اجتماعي جوامع غربي رخ داد و منجر به شکل گيري اين پارادايم هاي فرهنگي شد.

«جامعه شناسي پست مدرنيسم» در 9 فصل نگاشته شده است؛ 1- پست مدرنيسم؛ به سوي تبييني جامعه شناختي؛ 2- تبارشناسي و بدن؛ فوکو، دولوز، نيچه؛ 3- پست مدرنيته و ميل؛ 4- عقلانيت ارتباطي و ميل؛ 5- مدرنيته يا مدرنيسم؟ وبر و نظريه اجتماعي معاصر؛ 6- نظريه انتقادي و فرهنگ پست مدرنيستي؛ محاق هاله؛ 7- گفتار يا شکل؟ پست مدرنيسم همچون «نظام دلالت»؛ 8- مدرنيسم و هويت بورژوازي؛ پاريس، وين، برلين؛ 9- مدرن شدن و پست مدرن شدن در آثار پير بورديو.

«جامعه شناسي پست مدرنيسم» تاکنون با دو ترجمه انتشار يافته است؛ يکي از سوي نشر مرکز و با ترجمه حسن چاوشيان و ديگري (کتاب حاضر) که هر دو به چاپ دوم هم رسيده اند.

به تازگي چاپ دوم ترجمه شاپور بهيان که برنده کتاب سال دانشجويي جهاددانشگاهي در سال 83 نيز بوده است در1100 نسخه و با قيمت 4200 تومان منتشر شده است.


برای دیدن ادامه کتابهای این بخش اینجا کلیک کنید


لیست کتابهای برنامه ریزی

 جامعه شناسي سياسي دولت رفاه


کتاب «جامعه شناسي سياسي دولت رفاه» با بررسي تطبيقي گرايش هاي سياسي، ارزش ها و هويت هاي شهروندان در جوامع سرمايه داري پيشرفته، شيوه هاي مختلفي را مورد توجه قرار مي دهد که سياست هاي اجتماعي و سياست ملي از طريق آنها باورهاي شخصي افراد در باب عدالت، مسووليت سياسي و قابل اعتماد بودن سياستمداران را تحت تاثير قرار مي دهد و به اين سوالات مي پردازد که چگونه جهت گيري هاي اجتماعي - سياسي در سال هاي اخير تغيير يافته اند؟ چگونه نهادهاي ملي بر گرايش ها و ارزش هاي مردم تاثير مي گذارند؟ آيا بين جهت گيري ها و الگوهاي در حال تغيير قشربندي اجتماعي رابطه همبستگي وجود دارد؟ و نهادهاي فرامليتي جديد چه تاثيراتي بر جهت گيري هاي توده داشته اند؟موضوعاتي از اين قبيل تا به حال به اندازه کافي از سوي پژوهشگران مورد توجه واقع نشده است. اين کتاب در ژوئن 2007 و در 320 صفحه توسط انتشارات دانشگاه استنفورد منتشر شده است.

 

--------------------------------------------------------------------------------

 


عنوان : به سوي جامعه شناسي تامين
پديد آورنده : مايكل آدلر؛
مترجم :   يوسف نراقي.
موضوع : اجتماعي/ تامين اجتماعي

عنوان :  كتابشناسي رفاه و تامين اجتماعي 
پديدآور اصلي: مرديها، مرتضي گردآورنده , /1339 - 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه عالي پژوهش و تامين اجتماعي    ,1382
مشخصات ظاهري:  427 ص 
موضوع: تامين اجتماعي -- كتابشناسي / رفاه اجتماعي -- كتابشناسي

 

عنوان :  رفاه اجتماعي 
پديدآور اصلي: باري، نورمن ، 1944-  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت ),1380
مشخصات ظاهري:  پنج ، 190 ص 
موضوع: رفاه اجتماعي / دولت رفاه  
 

 

 عنوان :  سياست اجتماعي 
پديدآور اصلي: جغتايي ، محمدتقي ، 1338 - ، گردآورنده و مترجم ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي    ,1380
مشخصات ظاهري:  504 ص .: مصور 
موضوع: سياست اجتماعي / رفاه اجتماعي  
 
 

عنوان :  تامين و رفاه اجتماعي (رشته علوم اجتماعي ) 
پديدآور اصلي: آراسته خو، محمد  
وضعيت نشر/تهيه:  [تهران ]  :  دانشگاه پيام نور    ,1374
مشخصات ظاهري:  د، 247 ص .: جدول 
موضوع: تامين اجتماعي  

 

عنوان :  رفاه اجتماعي (عملكرد و ساختار) 
پديدآور اصلي: ماكارو، ديويد، 1918 -
بهزيستي و توان بخشي    ,1378
مشخصات ظاهري:  222 ص 
موضوع: خدمات اجتماعي / رفاه اجتماعي  
 

عنوان :  عوامل رشد و تكامل اقتصادي "رفاه و خوشبختي براي همه " 
پديدآور اصلي: ارهارد، لودويك ، 1897 
وضعيت نشر/تهيه:     ,1342
مشخصات ظاهري:  161 ص 
موضوع: آلمان - شرايط اقتصادي، 1945- / آلمان - سياست اقتصادي، 1945  
 

 

عنوان :  فقر در ايران 
پديدآور اصلي: رئيس دانا، فريبرز، 132 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه علوم بهزيستي و توان بخشي    ,1379
مشخصات ظاهري:  يازده ، 538 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: فقر -- ايران -- مقاله ها و خطابه ها / نابرابري / رفاه اجتماعي / 
 

عنوان :  مباني رفاه اجتماعي 
پديدآور اصلي: زاهدي اصل ، محمد , / 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه علامه طباطبائي    ,1381
مشخصات ظاهري:  هشت ، 290 ص.: جدول ، نمودار 
موضوع: رفاه اجتماعي / 
 
 
 
عنوان :  نظريه رفاه =wel fale theory (سياست اجتماعي چيست ؟) 
پديدآور اصلي: فيتس پاتريك ، توني , / 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه عالي پژوهش تامين اجتماعي    ,1381
مشخصات ظاهري:  شانزده ، 427 ص 
موضوع: سياست اجتماعي -- فلسفه / رفاه اجتماعي -- فلسفه  
 

عنوان :  نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي 
پديدآور اصلي: موسسه عالي پژوهش و تامين اجتماعي , / 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه عالي پژوهش تامين اجتماعي    ,1378
مشخصات ظاهري:  139 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: تامين اجتماعي -- ايران / رفاه اجتماعي -- ايران / تامين اجتماعي  
 

عنوان :  رفاه اجتماعي در جهان 
پديدآور اصلي: ميجلي ، جيمز، 1944  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه علوم بهزيستي و توان بخشي    ,1378
مشخصات ظاهري:  306 ص 
موضوع: رفاه اجتماعي / خدمات انساني / سياست اجتماعي / همكاريهاي بين المللي  
 

عنوان :  دام جهاني شدن : تهاجم به دموكراسي و رفاه 
پديدآور اصلي: مارتين ، هانس پتر , / 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه فرهنگي دانش و انديشه معاصر    ,1381
مشخصات ظاهري:  416 ص 
موضوع: اقتصاد بين الملل -- يكپارچه سازي / شركتهاي چند مليتي / ماليه بين المللي -- جنبه هاي اجتماعي  
 

عنوان :  آزادي و برابري 
پديدآور اصلي: سن ، آمارتيا كومار، 1933 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  انتشارات شيرازه    ,1379
مشخصات ظاهري:  سيزده ، 281 ص .: نمودار 
موضوع: برابري / رالز، جان، 1921- م. Rawls, John -- نظريه در باره عدالت / اقتصاد رفاه  
 

عنوان :  دولت رفاه در اروپا: (به سوي تدوين نظريه اي در باب كاهش نقش دولت در خدمات رفاهي ) 
پديدآور اصلي: بونولي ، جوليانو ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه عالي پژوهش تامين اجتماعي    ,1380
مشخصات ظاهري:  315 ص .: جدول 
موضوع: خدمات اجتماعي -- اتحاديه اروپا / اتحاديه اروپا -- سياست اجتماعي  
 

عنوان :  نظريه رفاه =wel fale theory (سياست اجتماعي چيست ؟) 
پديدآور اصلي: فيتس پاتريك ، توني ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه عالي پژوهش تامين اجتماعي    ,1381
مشخصات ظاهري:  شانزده ، 417 ص 
موضوع: سياست اجتماعي -- فلسفه / رفاه اجتماعي -- فلسفه  

 

عنوان :  بيمه ها و حمايت هاي اجتماعي 
پديدآور اصلي: مايوني د' انتيانو، بئاتريس ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه عالي پژوهش تامين اجتماعي    ,1380
مشخصات ظاهري:  پانزده ، 313 ص .: نقشه ، جدول ، نمودار 
موضوع: تامين اجتماعي -- فرانسه / اقتصاد رفاه  


عنوان :  در باب نابرابري اقتصادي 
پديدآور اصلي: سن ، آمارتياكومار، 1933 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه عالي پژوهش تامين اجتماعي    ,1381
مشخصات ظاهري:  ده ، 162 ص 
موضوع: اقتصاد رفاه / برابري  
 


عنوان :  نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي 
پديدآور اصلي: موسسه عالي پژوهش و تامين اجتماعي ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه عالي پژوهش تامين اجتماعي    ,1378
مشخصات ظاهري:  ده، 139 ص.: جدول ، نمودار 
موضوع: تامين اجتماعي -- ايران / رفاه اجتماعي -- ايران / تامين اجتماعي  


عنوان :  فراسوي چپ و راست 
پديدآور اصلي: گيدنز، آنتوني ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  علمي    ,1382
مشخصات ظاهري:  400 ص 
موضوع: محافظه كاري / راديكاليسم / دولت رفاه  
 

عنوان :  جامعه، كار و رفاه، در اروپا 
پديدآور اصلي: كازينز، كريستين مولف , /1943 - م 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه كار و تامين اجتماعي    ,1382
مشخصات ظاهري:  433 ص.: مصور، جدول 
موضوع: مستمريبگيران -- اشتغال -- اروپا / رفاه اجتماعي -- اروپا / بازار كار -- اروپا / اروپا -- سياست اجتماعي / اروپا -- اوضاع اقتصادي / 
 

عنوان :  بررسي برنامه ريزي دولتي در حوزه تامين اجتماعي ايران 
پديدآور اصلي: اكبري، محمد علي مولف , /1339 - 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه عالي پژوهش تامين اجتماعي    ,1382
مشخصات ظاهري:  ج .: جدول ، نمودار 
موضوع: تامين اجتماعي -- ايران / رفاه اجتماعي -- ايران  
 

عنوان :  دولت رفاه و حمايتهاي اجتماعي : راهبردهاي فقرزدايي 
پديدآور اصلي: برنت ، كريستينا ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه عالي پژوهش تامين اجتماعي    ,1383
مشخصات ظاهري:  322 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: برنامه هاي حفظ درآمد -- آلمان / برنامه هاي حفظ درآمد -- انگلستان / برنامه هاي حفظ درآمد -- سوئد / كمكهاي اقتصادي داخلي -- آلمان / كمكهاي اقتصادي داخلي -- سوئد / كمكهاي اقتصادي داخلي -- انگلستان / دولت رفاه / 
 

عنوان :  جهاني شدن و دولت رفاه 
پديدآور اصلي: سودرستن، بو مولف , /193 - م 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  مؤسسه عالي پژوهش تأمين اجتماعي    ,1384
مشخصات ظاهري:  بيست و چهار، 388 ص.: جدول، نمودار 
موضوع: اقتصاد بين الملل / جهاني شدن -- جنبه هاي اقتصادي / جهاني شدن -- جنبه هاي اجتماعي / دولت رفاه / بازرگاني خارجي و اشتغال / جهاني شدن -- جنبه هاي اقتصادي -- اسكانديناوي / 

 
عنوان :  مديريت نيروي انساني 
پديدآور اصلي: عسگريان ، مصطفي , 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  جهاد دانشگاهي تربيت معلم    ,1370
مشخصات ظاهري:  200 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: مديريت اداري / نيروي انساني - ايران - برنامه ريزي / استخدام دولتي - ايران / نيروي انساني - ايران - مديريت 
 

 

عنوان :برنامه ريزي در ايران 
گرد آورنده : مك ليود ، تاس 
مترجم : علي اعظم محمد بيگي
مشخصات ظاهري :تعداد صفحه:210 ، جلد نرم ، 14.5*21.5 -
وضعيت نشر : تهران : نشر ني ، 1998 - چاپ اول‌
2-347-312-964 شابك (ISBN) :

 

عنوان :  مديريت توسعه : (تحول سازمان به مثابه استراتژي توسعه ) 
پديدآور اصلي: محمدزاده ، عباس ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سمت    ,1375
مشخصات ظاهري:  هشت ، 364 ص .: مصور، جدول ، نمودار 
موضوع: تحول سازماني / برنامه ريزي استراتژيك  
 


عنوان :  اقتصاد كار و نيروي انساني 
پديدآور اصلي: سبحاني ، حسن ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت )    ,1372
مشخصات ظاهري:  258 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: نيروي انساني - برنامه ريزي / نيروي انساني - مديريت / عرضه كار / عرضه و تقاضا / اقتصاد كار  
 


عنوان :  كاربرد شاخصهاي اجتماعي - اقتصادي در برنامه ريزي توسعه 
پديدآور اصلي: 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  وزارت برنامه و بودجه مركز مدارك اقتصادي و اجتماعي و انتشارات    ,1367
مشخصات ظاهري:  558 ص .: نمودار،نقشه ، نمودار 
موضوع: رشد اقتصادي - جنبه هاي اجتماعي / شاخصهاي اجتماعي / شاخصهاي اقتصادي / برنامه ريزي  
 


عنوان :  مديريت منابع انساني و اداره امور استخدامي 
پديدآور اصلي: پرهيزكار، كمال ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  ديدار    ,1373
مشخصات ظاهري:  286 ص .: نمودار 
موضوع: نيروي انساني - مديريت / نيروي انساني - برنامه ريزي  
 


عنوان :  ارتباطات براي توسعه و تغيير اجتماعي 
پديدآور اصلي: ماتور، كانوار بهادر، 1928- , 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان برنامه و بودجه ، مركز مدارك اقتصادي - اجتماعي    ,1376
مشخصات ظاهري:  138 ص 
موضوع: ارتباط و رشد اقتصادي / تحولات اجتماعي / ارتباط برنامه ريزي / رسانه هاي گروهي و جنبه هاي اجتماعي  
 


عنوان :  اقتصاد كشورهاي با برنامه ريزي متمركز 
پديدآور اصلي: افشاري، زهرا ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه الزهرا (س )    ,1370
مشخصات ظاهري:  276 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: كشورهاي كمونيستي - سياست اقتصادي / روسيه شوروي - سياست اقتصادي  
 ك


عنوان :  برنامه ريزي در سطح محلي و توسعه روستايي راهبردهاي جايگزين 
پديدآور اصلي: موسسه توسعه آسيا و اقيانوسيه ، وابسته به سازمان ملل - بانكوك ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  وزارت برنامه و بودجه ، مركز اقتصادي - اجتماعي و انتشارات    ,1365
مشخصات ظاهري:  297 ص .: نمودار 
موضوع: عمران منطقه اي - مقاله ها و خطابه ها / عمران روستايي - مقاله ها و خطابه ها / برنامه ريزي - مقاله ها و خطابه ها  
 


عنوان :  برنامه ريزي در ايران بر اساس تجارب گروه مشاوره دانشگاه هاروارد در ايران در تهيه برنامه عمراني سوم 
پديدآور اصلي: مك لئود، تاس . اچ ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  ني    ,1377
مشخصات ظاهري:  209 ص 
موضوع: سازمان برنامه و بودجه ـ برنامه ريزي / ايران - سياست اقتصادي 
 
عنوان :  برنامه ريزي اقتصادي 
پديدآور اصلي: 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  نشر نو    ,1363
مشخصات ظاهري:  429، 05 ص .: جدول 
موضوع: سياست اقتصادي / برنامه ريزي متمركز  
 


عنوان :  مباني فلسفي ، روانشناختي و اجتماعي برنامه درسي 
پديدآور اصلي: ارنستاين ، آلن سي ,  
وضعيت نشر/تهيه:  [تهران ]  :  يادواره كتاب    ,1373
مشخصات ظاهري:  200 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: برنامه ريزي درسي -- ايالات متحده / برنامه هاي درسي -- ايالات متحده -- ارزشيابي  
 


عنوان :  مجموعه مباحث و مقالات اولين همايش تدوين برنامه سوم توسعه كشور 
پديدآور اصلي: همايش تدوين برنامه سوم توسعه كشور(اولين : 1377: تهران ) ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان برنامه و بودجه ، مركز مدارك اقتصادي - اجتماعي    ,1377
مشخصات ظاهري:  ج 
موضوع: ايران - سياست اقتصادي - كنگره ها / برنامه ريزي - كنگره ها / ايران - سياست اقتصادي - مقاله ها و خطابه ها  
 


عنوان :  توسعه و برنامه ريزي روستايي 
پديدآور اصلي: كامران ، فريدون , 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  آواي نور    ,1374
مشخصات ظاهري:  288 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: عمران روستايي / روستاها -- برنامه ريزي  
 


عنوان :  سابقه برنامه ريزي در ايران 
پديدآور اصلي: 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان برنامه و بودجه ، مركز مدارك اقتصادي - اجتماعي و انتشارات    ,1377
مشخصات ظاهري:  60 ص .: جدول 
موضوع: برنامه ريزي -- ايران -- تاريخ / ايران -- سياست اقتصادي -- تاريخ / طرحهاي عمراني -- ايران / ايران -- سياست اقتصادي -- آينده نگري / 
 


عنوان :  برنامه ريزي توسعه نواحي روستايي : اصول ، رهيافتها و ابزارهاي تجزيه و تحليل اقتصادي 
پديدآور اصلي: بن ديويد - وال ، آورم ,  
وضعيت نشر/تهيه:  [تهران ]  :  وزارت جهاد سازندگي ، مركز تحقيقات و بررسي مسائل روستائي    ,1374
مشخصات ظاهري:  ي، 335 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: عمران منطقه اي / عمران روستائي -- طرحها / برنامه ريزي منطقه اي / توسعه روستايي  
 


عنوان :  مستندات برنامه سوم : توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران 1379 - 3831 
پديدآور اصلي: سازمان برنامه و بودجه ,  
وضعيت نشر/تهيه:  [تهران ]  :  سازمان برنامه و بودجه ، مركز مدارك اقتصادي - اجتماعي و انتشارات    ,1377
مشخصات ظاهري:  ج .: جدول 
موضوع: ايران -- سياست اقتصادي / ايران -- سياست اجتماعي / ايران -- سياست فرهنگي / برنامه ريزي -- ايران -- دستورالعملها  


 


عنوان :  برنامه ريزي در اتحاد جماهير شوروي 
پديدآور اصلي: 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  پيشبرد    ,1366
مشخصات ظاهري:  204 ص .: جدول 
موضوع: روسيه شوروي - سياست اقتصادي  
 


عنوان :  درسنامه برنامه ريزي توسعه روستايي 
پديدآور اصلي: دياس ، هيران دي ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  وزارت جهاد سازندگي ، مركز تحقيقات و بررسي مسائل روستايي    ,1368
مشخصات ظاهري:  268 ص .: مصور، جدول 
موضوع: عمران روستايي -- راهنماي آموزشي / عمران روستايي -- طرحها -- راهنماي آموزشي / برنامه ريزي  
 


عنوان :  نظامهاي سازماني براي برنامه ريزي ملي 
پديدآور اصلي: ,  
وضعيت نشر/تهيه:  [تهران ]  :  وزارت برنامه و بودجه ، مركز مدارك اقتصادي - اجتماعي و انتشارات    ,1366
مشخصات ظاهري:  233 ص 
موضوع: سياست اقتصادي / كشورهاي در حال رشد -- سياست اقتصادي  

 

عنوان :  كالبدشناسي يك برنامه توسعه 
پديدآور اصلي: مومني ، فرشاد، 1334 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه تربيت مدرس ، موسسه تحقيقات اقتصادي    ,1374
مشخصات ظاهري:  ذ، 207 ص .: جدول 
موضوع: رشد اقتصادي -- برنامه ريزي / ايران -- سياست اقتصادي / ايران -- اوضاع اقتصادي  

 

عنوان :  برنامه ريزي توسعه : مدلها و روشها 
پديدآور اصلي: تودارو، مايكل ، 1942 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان برنامه و بودجه ، مركز مدارك اقتصادي اجتماعي و انتشارات    ,1363
مشخصات ظاهري:  177 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: سياست اقتصادي -- الگوهاي رياضي / رشد اقتصادي -- الگوهاي رياضي / اقتصاد بين الصنايع  
 


عنوان :  برنامه ريزي اقتصادي - اجتماعي (ويژه جهان سوم ) 
پديدآور اصلي: تقي زاده ، محمود ,  
وضعيت نشر/تهيه:  [تهران ] :  نشر گستره    ,1369
مشخصات ظاهري:  چهارده ، 367 ص .: جدول 
موضوع: كشورهاي در حال رشد -- سياست اقتصادي / كشورهاي در حال رشد -- سياست اجتماعي  
 


عنوان :  اقتصاد ارشادي و ليبراليزم 
پديدآور اصلي: پيامي رس ، جمال الدين ، 1292-0431 ,  
وضعيت نشر/تهيه:     ,1331
مشخصات ظاهري:  37 ص 
موضوع: اقتصاد برنامه ريزي  
 


عنوان :  بررسي و برنامه ريزي زندگي شغلي 
پديدآور اصلي: شرتزر، بروس ئي ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  فردوس    ,1369
مشخصات ظاهري:  472 ص .: مصور، جدول ، نمودار 
موضوع: شغل يابي  


عنوان :  توسعه اقتصادي كشورهاي در حال توسعه : مسايل توسعه اقتصادي، سياست توسعه اقتصادي، مباني برنامه ريزي و مديريت توسعه اقتصادي 
پديدآور اصلي: اقتداري، عليمحمد ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه تهران    ,1348
مشخصات ظاهري:  هشت ، 314 ص .: نمودار 
موضوع: اقتصاد - رشد اقتصادي  
 

 
 
عنوان :  برنامه ريزي مركزي 
پديدآور اصلي: تين برگن، يان مولف , /- 1903 
وضعيت نشر/تهيه:  [تهران ]  :  سازمان برنامه و بودجه ، مركز مدارك اقتصادي - اجتماعي و انتشارات    ,1363
مشخصات ظاهري:  166 ص .: جدول 
موضوع: سياست اقتصادي / برنامه ريزي  
 


عنوان :  برنامه ريزي در پنج كشور اروپاي غربي و شرقي "نروژ- هلند - يوگسللاوي - لهستان - شوروي" 
پديدآور اصلي: 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه تهران    ,1346
مشخصات ظاهري:  ط، 175 ص 
موضوع: اقتصاد - كشورهاي اروپايي - برنامه ريزي  
 

 

عنوان :  برنامه ريزي و رشد شتابان 
پديدآور اصلي: بتلهايم ، شارل ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  زمان    ,1352
مشخصات ظاهري:  259 ص .: جدول 
موضوع: سياست اقتصادي  

 

عنوان :  تحليل داده - ستانده در ايران و كاربردهاي آن در سنجش ، پيش بيني ، و برنامه ريزي 
پديدآور اصلي: توفيق ، فيروز، 1313 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي    ,1371
مشخصات ظاهري:  278 ص .: جدول 
موضوع: اقتصاد بين الصنايع / اقتصاد بين الصنايع -- ايران  
 


عنوان :  تعليم و تربيت در جهان امروز از نظر جامعه شناسي - اقتصاد و برنامه ريزي 
پديدآور اصلي: راسخ ، شاپور ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  اميركبير    ,1350
مشخصات ظاهري:  380 ص 
موضوع: آموزش و پرورش - جامعه شناسي / 
 


پديدآور اصلي: براقي ، فيروز , 
وضعيت نشر/تهيه:     ,1356
مشخصات ظاهري:  240 ص .: جدول 
موضوع: برنامه ريزي آموزشي  
 


عنوان :  فرآيند برنامه ريزي آموزشي 
پديدآور اصلي: گروه مشاوران يونسكو ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي ، انتشارات مدرسه    ,1373
مشخصات ظاهري:  168 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: برنامه ريزي آموزشي / مدرسه ها -- مديريت و سازماندهي  
 


 
عنوان :  برنامه ريزي فرهنگي و توسعه اقتصادي: فرار مغزها - برنامه ريزي - خدمات فرهنگي در جهان نقش سپاه دانش و پيكار با بيسوادي 
پديدآور اصلي: آشفته ، امير ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  كانون پيشرفت و توسعه 
مشخصات ظاهري:  ث ، 193 ص .: عكس ، جدول ، نمودار 
موضوع: رشد اقتصادي  
 

عنوان :  توسعه روستا شهري به سوي راهبرد جديد برنامه ريزي منطقه اي در آسيا 
پديدآور اصلي: فريدمان ، جان رمبرت پيتر، 1926 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان برنامه و بودجه    ,1363
مشخصات ظاهري:  102 ص .: جدول 
موضوع: عمران منطقه اي - آسيا / عمران روستائي - آسيا / شهرنشيني - آسيا  
 

 

 

عنوان :  پژوهشي در برنامه ريزي آموزشي 
پديدآور اصلي: گلابي ، سياوش ، 1323 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  فردوس    ,1368
مشخصات ظاهري:  195 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: برنامه ريزي آموزشي -- كشورهاي در حال رشد  
 


عنوان :  برنامه ريزي آموزشي چيست 
پديدآور اصلي: كومبز، فيليپ هال ، 1915- ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه تهران    ,1353
مشخصات ظاهري:  چهار، 58 ص 
موضوع: برنامه ريزي آموزشي  

 

پديدآور اصلي: نيساري، پرويز ,  
وضعيت نشر/تهيه:  
مشخصات ظاهري:  377 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: برنامه ريزي آموزشي  
 


عنوان :  طرحهاي جامعه شناسي روش برنامه ريزي و انجام تحقيق 
پديدآور اصلي: برت ، ديويد ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  نشر شب تاب    ,1377
مشخصات ظاهري:  198 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: پيمايش اجتماعي / علوم اجتماعي - تحقيق - روش شناسي  
 


عنوان :  رهنمودهايي براي برنامه ريزي توسعه : رويه ها، روشها و فنون 
پديدآور اصلي: سازمان ملل متحد. بخش همكاري فني براي توسعه مولف ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان برنامه و بودجه ، مركز مدارك اقتصادي - اجتماعي و انتشارات    ,1370
مشخصات ظاهري:  232 ص 
موضوع: سياست اقتصادي / سياست اجتماعي  
 


عنوان :  رهنمودهايي براي برنامه ريزي مراكز روستايي 
پديدآور اصلي: مهندسان مشاور VHD از هلند ,  
وضعيت نشر/تهيه:     ,1371
مشخصات ظاهري:  ك ، 545 ص .: جدول ، نقشه ، مصور 
موضوع: عمران روستايي - طرحها / برنامه ريزي منطقه اي / توسعه روستايي  
 


عنوان :  درآمدي به برنامه ريزي خطي و نظريه بازيها 
پديدآور اصلي: گيكسمن ، آبراهام . ام ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  ستاد انقلاب فرهنگي ، مركز نشر دانشگاهي    ,1362
مشخصات ظاهري:  ب ، 151 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: برنامه نويسي خطي / نظريه بازيها(اقتصاد)  
 

عنوان :  برنامه ريزي براي ترويج و توسعه روشهاي نوين در روستاها 
پديدآور اصلي: شهبازي، اسمعيل ,  
وضعيت نشر/تهيه:  همدان  :  مدرسه عالي كشاورزي همدان    ,1352
مشخصات ظاهري:  ك ، 200 ص .: جدول 
موضوع: عمران منطقه اي / عمران روستايي - طرحها / برنامه ريزي منطقه اي / توسعه روستايي  
 


عنوان :  پايان كار: زوال نيروي كار جهاني و طلوع عصر پسابازار 
پديدآور اصلي: ريفكين ، جرمي ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانش ايران    ,1379
مشخصات ظاهري:  472 ص 
موضوع: نيروي انساني - برنامه ريزي / بازار / بازار - جنبه هاي اقتصادي  
 


عنوان :  مقاله نامه موضوعي : برنامه ريزي توسعه ، مسائل اقتصادي، اجتماعي ، روابط بين المللي : ش . 9 (تابستان 1360) 
پديدآور اصلي: 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  وزارت برنامه و بودجه ، مركز مدارك اقتصادي - اجتماعي و انتشارات    ,1365
مشخصات ظاهري:  ج 
موضوع: اقتصاد -- مقاله نامه / ايران -- اوضاع اقتصادي -- مقاله نامه / روزنامه هاي فارسي -- مقاله نامه -- نشريات ادواري  

 

عنوان :  برنامه ريزي نيروي انساني 
پديدآور اصلي: سيدجوادين ، رضا، 1335 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه تهران ، دانشكده مديريت    ,1375
مشخصات ظاهري:  239 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: نيروي انساني -- مديريت / نيروي انساني -- برنامه ريزي / كارمندان -- مديريت / نيروي انساني -- مديريت -- پرسشها و پاسخها  

 


عنوان :  مديريت منابع انساني 
پديدآور اصلي: حقيقي ، محمد علي ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه كار و تامين اجتماعي    ,1380
مشخصات ظاهري:  ب ، 94 ص 0: جدول ، نمودار 
موضوع: نيروي انساني -- مديريت / نيروي انساني -- برنامه ريزي / كارمندان -- مديريت  
 

عنوان :  بررسي برنامه ريزي دولتي در حوزه تامين اجتماعي ايران 
پديدآور اصلي: اكبري، محمد علي مولف , /1339 - 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه عالي پژوهش تامين اجتماعي    ,1382
مشخصات ظاهري:  ج .: جدول ، نمودار 
موضوع: تامين اجتماعي -- ايران / رفاه اجتماعي -- ايران / 
 


عنوان :  مباحثي در اشتغال و برنامه ريزي منابع انساني 
پديدآور اصلي: طايي ، حسن ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه كار و تامين اجتماعي    ,1377
مشخصات ظاهري:  76 ص 0: جدول ، نمودار 
موضوع: اشتغال (نظريه اقتصادي) / نيروي انساني -- برنامه ريزي / اقتصاد كار / عرضه كار  
 
عنوان :  غلبه بر بيكاري 
پديدآور اصلي: خان ، عزيزالرحمن ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه كار و تامين اجتماعي    ,1381
مشخصات ظاهري:  ج ، 134 ص 0: جدول 
موضوع: بيكاري / نيروي انساني -- برنامه ريزي / ثبات اقتصادي  

 

عنوان :  مطالعه وضع فرهنگ عمومي 
پديدآور اصلي: فردرو، محسن ، 1336- ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  روژين    ,1381
مشخصات ظاهري:  247 ص 0: جدول 
موضوع: ايران -- زندگي فرهنگي / سياست فرهنگي -- ايران -- برنامه ريزي / شوراي انقلاب فرهنگي -- برنامه ريزي  
 
 


عنوان :  مباني برنامه ريزي شهري 
پديدآور اصلي: سيف الديني ، فرانك ، 1337- , 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  آييژ    ,1381
مشخصات ظاهري:  248 ص 0: جدول 
موضوع: شهرسازي / شهرنشيني  
 

عنوان :  اصول برنامه ريزي رشد اقتصادي 
پديدآور اصلي: تين برگن ، يان ، 1903- ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشكده ادبيات    ,1343
مشخصات ظاهري:  117 ص 
موضوع: سياست اقتصادي / رشد اقتصادي 
 

عنوان :  برنامه ريزي استراتژيك براي سازمانهاي دولتي و غير انتفاعي (با اصلاحات و اضافات ) 
پديدآور اصلي: برايسون ، جان ام ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  مركز آموزش مديريت دولتي    ,1381
مشخصات ظاهري:  ذ، 374 ص 0: جدول ، مصور 
موضوع: برنامه ريزي استراتژيك / سازمانهاي غير انتفاعي -- مديريت  

 

عنوان :  برنامه ريزي شهرهاي جديد 
پديدآور اصلي: زياري، كرامت الله ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت )    ,1382
مشخصات ظاهري:  نه ، 184 ص .: نقشه ، جدول ، نمودار 
موضوع: شهرهاي جديد / شهرسازي / شهرهاي جديد -- ايران / شهرسازي -- ايران  
 


عنوان :  برنامه ريزي مسكن 
پديدآور اصلي: دلال پور محمدي، محمدرضا، 1337 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت )    ,1379
مشخصات ظاهري:  هفت ، 163 ص .: مصور، جدول ، نمودار 
موضوع: مسكن / مسكن -- برنامه ريزي / سياست مسكن -- ايران / خانه سازي -- استانداردها  
 ك

عنوان :  مطالعات آماده سازي تدوين برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران 
پديدآور اصلي: موسسه عالي پژوهش در برنامه ريزي و توسعه ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان برنامه و بودجه ، مركز مدارك اقتصادي - اجتماعي و انتشارات    ,- 8731
مشخصات ظاهري:  6 ج .: مصور، نقشه 
موضوع: ايران -- سياست اقتصادي / تحولات اقتصادي -- ايران -- مديريت / تصميم گيري  

 

عنوان :  مديريت استراتژيك (مجموعه مقاله ) 
پديدآور اصلي: 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  مركز آموزش مديريت دولتي    ,1372
مشخصات ظاهري:  [174] ص .: مصور، جدول ، نمودار 
موضوع: مديريت -- مقاله ها و خطابه ها / سازمان -- مقاله ها و خطابه ها / برنامه ريزي استراتژيك -- مقاله ها و خطابه ها  

 

پديدآور اصلي: 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  انتشارات سازمان شهرداريهاي كشور    ,-8731
مشخصات ظاهري:  3 ج .: جدول ، نمودار 
موضوع: شهرها و شهرستانها -- ايران -- توسعه / شهرسازي -- ايران -- طرح و برنامه ريزي  


عنوان :  مديريت شهر: خط مشي ها و نوآوريها در كشورهاي در حال توسعه 
پديدآور اصلي: چيما، شابير ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  شركت پردازش و برنامه ريزي شهري    ,1379
مشخصات ظاهري:  219 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: شهرسازي -- كشورهاي در حال رشد / سياست شهري -- كشورهاي در حال رشد / شهرنشيني -- كشورهاي در حال رشد / شهرداري -- كشورهاي در حال رشد / 
 

 

عنوان :  برنامه ريزي آموزشي : مفاهيم ، استراتژيها، اقدامات 
پديدآور اصلي: كارلسون ، رابرت ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي    ,1374
مشخصات ظاهري:  558 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: برنامه ريزي آموزشي -- ايالات متحده / برنامه ريزي آموزشي -- ايالات متحده -- نمونه پژوهشي  
 

عنوان :  برنامه ريزي آموزشي به عنوان يك فرايند اجتماعي 
پديدآور اصلي: مالان ، تيري ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي    ,1373
مشخصات ظاهري:  شش ، 110 ص 
موضوع: برنامه ريزي آموزشي -- جنبه هاي اجتماعي / برنامه ريزي آموزشي -- فرانسه -- جنبه هاي اجتماعي -- نمونه پژوهشي / برنامه ريزي آموزشي -- آلمان غربي -- جنبه هاي اجتماعي -- نمونه پژوهشي / 


 
عنوان :  آمايش جهانگردي 
پديدآور اصلي: كازه ، ژرژ ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه شهيد بهشتي ، مركز چاپ و انتشارات    ,1381
مشخصات ظاهري:  پانزده ، 150 ص 0: جدول 
موضوع: جهانگردي / جهانگردي - مديريت / جهانگردي - برنامه ريزي  

 

 

    ‎  
 
عنوان :  اصول و روشهاي برنامه ريزي منطقه اي 
پديدآور اصلي: زياري، كرامت الله ، 1332 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  يزد  :  دانشگاه يزد    ,1380
مشخصات ظاهري:  بيست ، 309 ص .: مصور، جدول ، نمودار 
موضوع: عمران منطقه اي / برنامه ريزي / عمران منطقه اي -- ايران  
 

عنوان :  تغييرات اجتماعي برنامه ريزيشده 
پديدآور اصلي: جوادي يگانه ، محمدرضا، 1348 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  اداره كل تحقيق و توسعه صدا    ,1380
مشخصات ظاهري:  189 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: تحولات اجتماعي - روش شناسي / تحولات اجتماعي -- مديريت / جامعه شناسي سياسي  
 


عنوان :  برنامه ريزي استراتژيك 
پديدآور اصلي: حميديزاده ، محمدرضا، 1335 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت )    ,1380
مشخصات ظاهري:  شش ، 264 ص .: مصور، جدول ، نمودار 
موضوع: برنامه ريزي استراتژيك  
 


عنوان :  برنامه ريزي تعاملي : مديريت هماهنگ با تحول براي ساختن آينده سازمان 
پديدآور اصلي: اكاف ، راسل لينكلن ، 1919 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  نشر مركز، كتاب ماد    ,1375
مشخصات ظاهري:  ده ، 333 ص .: مصور، جدول ، نمودار 
موضوع: برنامه ريزي سازماني  
 

عنوان :  برنامه ريزي و توسعه منطقه اي (تئوريها و تكنيكها) 
پديدآور اصلي: كلانتري، خليل ، 1343 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  خوشبين ، انوار دانش    ,1380
مشخصات ظاهري:  288 ص .: مصور، جدول ، نمودار 
موضوع: عمران منطقه اي -- برنامه ريزي  
 

عنوان :  برنامه ريزي خرد 
پديدآور اصلي: موسوي شاهرودي، محمد ,  
وضعيت نشر/تهيه:     ,1382
مشخصات ظاهري:  316 ص 0: جدول ، نمودار 
موضوع: برنامه ريزي استراتژيك / برنامه ريزي سازماني  
 


عنوان :  بررسي روند وضعيت آموزشي زنان در آموزش عالي ايران (بخش دولتي ) از سال 1369 تا سال 8731 
پديدآور اصلي: غياثي ، مينو، 1335 - ، گردآورنده ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي    ,1379
مشخصات ظاهري:  د، 46 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: آموزش و پرورش زنان (عالي ) -- ايران -- نمونه پژوهي  
 

عنوان :  آزادي و برابري 
پديدآور اصلي: سن ، آمارتيا كومار، 1933  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه نشر و پژوهش شيرازه    ,1379
مشخصات ظاهري:  سيزده ، 281 ص .: نمودار 
موضوع: برابري / رالز، جان، 1921- م. Rawls, John -- نظريه در باره عدالت / اقتصاد
عنوان :  برنامه ريزي توسعه منطقه اي چهارچوب كلي مطالعات جامع توسعه استان : مرحله دوم مطالعات آمايش سرزمين 
پديدآور اصلي: ايران . وزارت برنامه و بودجه . دفتر برنامه ريزي منطقه اي ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  وزارت برنامه و بودجه ، مركز مدارك اقتصادي - اجتماعي و انتشارات    ,1366
مشخصات ظاهري:  ه، 84 ص .: جدول 
موضوع: عمران منطقه اي -- ايران -- تحقيق / برنامه ريزي -- تحقيق  
 
عنوان :  مقدمه اي بر برنامه ريزي خطي 
پديدآور اصلي: اسپايوي، آلن ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانش پژوه    ,1362
مشخصات ظاهري:  315 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: برنامه نويسي خطي  
 

عنوان :  آشنايي با تشكيلات دولت جمهوري اسلامي ايران 
پديدآور اصلي: ميرحسيني ، مهدي ,  
وضعيت نشر/تهيه:  [تهران ]   مركز آموزش مديريت دولتي    ,1377
مشخصات ظاهري:  102 ص 
موضوع: سازمانهاي دولتي -- ايران / سازمانهاي دولتي -- آئين نامه ها / علوم اداري -- ايران / كارمندان -- ايران -- مديريت / نيروي انساني -- برنامه ريزي 

 

 

عنوان :  برنامه ريزي مهاجرت هاي داخلي 
پديدآور اصلي: فيندلي ، سالي ,  
وضعيت نشر/تهيه:  شيراز  :  نويد شيراز    ,1372
مشخصات ظاهري:  319 ص .: جدول 
موضوع: مهاجرت داخلي -- كشورهاي در حال رشد / مهاجرت از روستا به شهر -- كشورهاي در حال رشد  


عنوان :  مقدمه اي بر برنامه ريزي توسعه روستايي در ايران 
پديدآور اصلي: رضواني، محمدرضا مولف /- 1344 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  قومس    ,1383
مشخصات ظاهري:  290 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: عمران روستايي -- ايران -- برنامه ريزي / عمران -- روستايي -- طرحها -- ايران / عمران روستايي -- طرحها -- مديريت  
   

عنوان :  برنامه ريزي شهري در ايران (رشته جغرافيا) 
پديدآور اصلي: مجتهدزاده ، غلامحسين ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه پيام نور    ,1377
مشخصات ظاهري:  ه، 210 ص .: مصور، نقشه ، جدول 
موضوع: آموزش از راه دور -- ايران / عمران شهري -- ايران -- طرحها -- آموزش برنامه اي  

 
 
    
پديدآور اصلي: رضويان، محمد تقي مولف /1324 - 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  منشي    ,1381
مشخصات ظاهري:  ب ، 255 ص .: مصور، جدول 
موضوع: شهرسازي -- طرح و برنامه ريزي / شهرسازي -- ايران -- طرح و برنامه ريزي / زمينداري شهري -- ايران / سياست شهري -- ايران 
 

عنوان :  برنامه ريزي منطقه اي، شهر و انباشت سرمايه 
پديدآور اصلي: عظيمي دو بخشري، ناصر مولف /1333 - 
وضعيت نشر/تهيه:  مشهد  :  نيكا    ,1384
مشخصات ظاهري:  242 ص .: جدول 

 

عنوان :  اصول برنامه ريزي توسعه پايدار گردشگري روستايي 
پديدآور اصلي: قادري، زاهد , 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور    ,1383
مشخصات ظاهري:  144 ص.: نمودار 
موضوع: جهانگردي زيست محيطي 


عنوان :  برنامه ريزي كاربري اراضي شهري 
پديدآور اصلي: پورمحمدي، محمدرضا مولف , /1337 - 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت )    ,1382
مشخصات ظاهري:  شش ، 160 ص .: مصور، نقشه ، جدول + 1 ورق جدول تا شده 
موضوع: شهرسازي -- طرح و برنامه ريزي / شهرسازي -- ايران -- طرح و برنامه ريزي / زمينداري شهري -- ايران / سياست شهري -- ايران 


  
 
عنوان :  برنامه ريزي استراتژيك در كلان شهرها =Strategic planning for metropolis به ضميمه برنامه استراتژيك شهر لندن 
پديدآور اصلي: 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  شركت پردازش و برنامه ريزي شهري    ,1381
مشخصات ظاهري:  306 ص .: مصور، نمودار 
موضوع: برنامه ريزي استراتژيك / شهرهاي بزرگ -- برنامه ريزي / شهرهاي بزرگ -- نمونه پژوهي / شهرسازي  


عنوان :  فرايند برنامه ريزي شهري ايران 
پديدآور اصلي: رهنمايي، محمدتقي مولف , /1323- 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت )    ,1383
مشخصات ظاهري:  نه ، 204 ص.: جدول 
موضوع: شهرسازي -- ايران -- طرح و برنامه ريزي  

 

 

 

 

عنوان :  برنامه ريزي شهري و منطقه اي و طراحي شهري 
پديدآور اصلي: جنگجو، شهرام / 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  بهين نگار    ,1383
مشخصات ظاهري:  383 ص 
موضوع: دانشگاهها و مدارس عالي -- ايران -- آزمونها / شهرسازي -- ايران / شهرسازي -- ايران -- طرح و برنامه ريزي / شهرسازي -- آزمونها و تمرينها (عالي ) / آزمون دوره هاي تحصيلات تكميلي / 


 
 
عنوان :  مكتب ها، نظريه ها و مدل هاي برنامه و برنامه ريزي منطقه اي 
پديدآور اصلي: زياري، كرامت الله ، 1332 - 
وضعيت نشر/تهيه:  يزد  :  دانشگاه يزد    ,1383
مشخصات ظاهري:  شانزده، 281ص.: جدول ، نمودار 
موضوع: عمران منطقه اي / شهرسازي / جهاني شدن / فراتجدد  
 
عنوان :  سياستگذاري و فرهنگ در ايران امروز 
پديدآور اصلي: همايش سياستگذاري و فرهنگ در ايران امروز (1380: تهران ) ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  مركز بازشناسي اسلام و ايران    ,1382
مشخصات ظاهري:  206 ص .: مصور، جدول ، نمودار 
موضوع: سياست فرهنگي -- ايران -- كنگره ها / سياست فرهنگي -- ايران -- برنامه ريزي -- كنگره ها  
 
 
 
عنوان :  راه حل گروه هاروارد براي طراحي شهر تهران 
پديدآور اصلي: 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  شركت پردازش و برنامه ريزي شهري    ,1381
مشخصات ظاهري:  159 ص .: جدول 
موضوع: شهرسازي -- ايران -- تهران / شهرسازي -- طرح و برنامه ريزي  
 

عنوان :  پرورش راهبردي منابع انساني 
پديدآور اصلي: والتون، جان مولف , /1944 - م 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  آهار    ,1384
مشخصات ظاهري:  2 ج.: مصور، جدول 
موضوع: نيروي انساني - مديريت / نيروي انساني - برنامه ريزي  
 

عنوان :  خط مشي هاي برنامه سازي براي راديو 
پديدآور اصلي: نوربرگ ، اريك ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  طرح آينده    ,1383
مشخصات ظاهري:  280 ص 
موضوع: راديو -- برنامه ها -- برنامه ريزي  
 ك

عنوان :  نوآوري در مديريت دانشگاهي 
پديدآور اصلي: سانيال ، بيكاس ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي    ,1379
مشخصات ظاهري:  د، 401 ص .: جدول 
موضوع: آموزش عالي -- مديريت / دانشگاهها و مدارس عالي -- مديريت  
 
 

عنوان :  كاركردهاي تأمين اجتماعي در ايران: ضرورتهاي برپايي نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي 
پديدآور اصلي: پناهي، بهرام مولف  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  مؤسسه عالي پژوهش تأمين اجتماعي    ,1384
مشخصات ظاهري:  332 ص.: جدول، نمودار 
موضوع: تامين اجتماعي -- ايران  
 


 
عنوان :  مفاهيم و اصطلاحات بودجه ريزي (به انضمام واژه هاي نظام جديد) 
پديدآور اصلي: 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، معاونت امور اداري، مالي و منابع انساني، مركز مدارك علمي، موزه و انتشارات    ,1384
مشخصات ظاهري:  136 ص 
موضوع: بودجه ريزي -- اصطلاحها و تعبيرها / بودجه -- اصطلاحها و تعبيرها  
 


عنوان :  مقدمه اي بر برنامه ريزي توسعه روستايي: ديدگاهها و روشها 
پديدآور اصلي: جمعه پور، محمود مولف , /1343- 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها ( سمت)    ,1384
مشخصات ظاهري:  هفت، 264 ص.: مصور، جدول، نمودار؛ 24 س م 
موضوع: عمران روستايي - برنامه ريزي - راهنماي آموزشي (عالي) / عمران روستايي - طرحها - راهنماي آموزشي (عالي) / عمران روستايي - ايران - برنامه ريزي / عمران روستايي - ايران - طرحها  
 


عنوان :  پريشان تفكر برنامه ريزي در ايران : نقد و بررسي "خلاصه مطالعات طرح ستراتژي توسعه صنعتي كشور" 
پديدآور اصلي: خليلي شوريني ، سهراب ، 1329 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه چاپ و انتشارات يادواره كتاب    ,1384
مشخصات ظاهري:  IV،130 ص 
موضوع: نيلي ، مسعود، 1334 - . خلاصه مطالعات طرح استراتژي توسعه صنعتي كشور نقد و تفسير /توسعه صنعتي -- ايران 

 

عنوان :  بهبود عملكرد دولت از طريق اصلاح دستگاه اداري: چشم انداز مشاركتي 
پديدآور اصلي: رفيق الرحمان، ابوطيب مولف ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، معاونت امور اداري، مالي و منابع انساني، مركز مدارك علمي، موزه و انتشارات    ,1384
مشخصات ظاهري:  231 ص 
موضوع: استخدام دولتي -- كشورهاي در حال رشد / كشورهاي در حال رشد -- سياست و حكومت / اصلاح نظام اداري -- كشورهاي در حال رشد  
 

عنوان :  دانشگاه ، فرهنگ و جامعه : گزارش شوراي فرهنگي و اجتماعي 
پديدآور اصلي: ايران . وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري. شوراي فرهنگي و اجتماعي ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري، معاونت فرهنگي و اجتماعي ، دفتر مطالعات و برنامه ريزي فرهنگي و اجتماعي    ,1382
مشخصات ظاهري:  138 ص 
موضوع: دانشگاهها و مدارس عالي -- ايران -- گزارشها / دانشجويان -- ايران -- گزارشها / ايران . وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري. شوراي فرهنگي و اجتماعي  
 

عنوان :  گزارش توسعه انساني 2003= Human Development Report 2003 
پديدآور اصلي: 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  مجمع تشخيص مصلحت نظام، دبيرخانه    ,1382
مشخصات ظاهري:  425 ص .: جدول، نمودار 
موضوع: رشد اقتصادي -- آمار / كيفيت زندگي -- آمار / شاخصهاي اجتماعي / نيروي انساني / نيروي انساني -- برنامه ريزي -- كشورهاي در حال رشد / رشد اقتصادي -- جنبه هاي اجتماعي 

برای دیدن ادامه کتابها کلیک کنید

لسیت کتابهای مددکاری اجتماعی

 
تصوير کودکان در فيلم‌هاي هاليوودي

يک تحليل جامعه‌‌شناسي فرهنگي، درباره تصوير کودکان در فيلم‌هايي که هاليوود روي پرده سينماها فرستاده است.«کتي مرلاک جکسون»، تصوير کودکان را در فيلم‌هاي پيش از جنگ جهاني دوم و پس از آن با هم مقايسه مي‌کند و نشان مي‌دهد که پيش از جنگ دوم، آنچه نمايش داده مي‌شده، معصوميت مطلق بوده است و در سال‌هاي پس از جنگ، دوره فيلم‌هاي کودکانه آغاز شده است.

اين کتاب را «بابک تبرايي» به‌فارسي ترجمه کرده و «انتشارات بنياد سينمايي فارابي» آن ‌را به‌تعداد 1500 نسخه و قيمت 2600 تومان منتشر کرده است.


عنوان :  مباني مددكاري اجتماعي (فردي، گروهي ، خانوادگي ) 
پديدآور اصلي: فرجاد، محمدحسين ,  
وضعيت نشر/تهيه:  [تهران ]  :  دفتر تحقيقات و انتشارات بدر    ,1371
مشخصات ظاهري:  210 ص 
موضوع: مددكاري اجتماعي / خدمات اجتماعي  
 

 

عنوان :  آسيب شناسي اجتماعي و جامعه شناسي انحرافات 
پديدآور اصلي: فرجاد، محمدحسين ,  
وضعيت نشر/تهيه:     ,]8531
مشخصات ظاهري:  286 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: جرم شناسي / مددكاري اجتماعي / امور جنسي - اخلاق / عقب ماندگي اجتماعي / بزهكاران و مجرمين  
 


عنوان :  واژه نامه انگليسي - فارسي مددكاري و خدمات اجتماعي 
پديدآور اصلي: انصاري، شمس اعظم ، گردآورنده ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه علامه طباطبايي    ,1377
مشخصات ظاهري:  هجده ، 274 ص 
موضوع: مددكاري اجتماعي -- واژه نامه ها -- انگليسي / خدمات اجتماعي -- واژه نامه ها -- انگليسي / زبان انگليسي -- واژه نامه ها -- فارسي  
 

 

عنوان :  رفتارشناسي گروهها، مقدمه اي بر مددكاري گروهي 
پديدآور اصلي: پاكدل سلطاني ، علي اصغر ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  آموزشگاه عالي خدمات اجتماعي    ,1337
مشخصات ظاهري:  ح ، 138 ص 
موضوع: گروههاي اجتماعي  

 

عنوان :  جامعه شناسي و مددكاري اجتماعي 
پديدآور اصلي: هراد، براين ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  بدر    ,1362
مشخصات ظاهري:  ده ، 327 ص .: جدول 
موضوع: جامعه شناسي / مددكاري اجتماعي  
 


عنوان :  ديباچه اي بر مددكاري اجتماعي 
پديدآور اصلي: قندي، محسن ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه مطبوعاتي عطايي    ,1347
مشخصات ظاهري:  435 ص 
موضوع: مددكاري اجتماعي  
 

 

عنوان :  مددكاري اجتماعي : (كار با فرد) 
پديدآور اصلي: سام آرام ، عزت اله ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  رشد    ,1367
مشخصات ظاهري:  [261] ص .: جدول 
موضوع: مددكاري اجتماعي -- نمونه پژوهشي  
 


عنوان :  اعتياد و آسيب شناسي خانواده : رويكرد مددكاري اجتماعي 
پديدآور اصلي: آقابخشي ، حبيب ، 1324 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي    ,1378
مشخصات ظاهري:  265 ص .: جدول 
موضوع: اعتياد -- جنبه هاي اجتماعي / اعتياد -- درمان / اعتياد -- ايران -- درمان / معتادان -- روابط خانوادگي  
 

 

عنوان :  آمارگيري از كارگاههاي خدمات مددكاري اجتماعي سال 0831 
پديدآور اصلي: مركز آمار ايران  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور0مركز آمار ايران    ,1381
مشخصات ظاهري:  49ص 0:جدول 
موضوع: كارگاهها-آمار / خدمات -آمارگيري  
 


عنوان :  راهنماي مددكاران اجتماعي 
پديدآور اصلي: 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  رشد    ,1371
مشخصات ظاهري:  122 ص 
موضوع: مددكاري اجتماعي -- نمونه پژوهي  
 


عنوان :  نتايج آمارگيري از كارگاه هاي ارائه دهنده ي خدمات مددكاري اجتماعي 
پديدآور اصلي: مركزآمار ايران مولف  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  مركز آمار ايران . دفتر انتشارات و اطلاع رساني    ,1383
مشخصات ظاهري:  29ص.:جدول 
موضوع: مددكاري اجتماعي-ايران-كارگاهها-آمار   
 


عنوان :  رفتارهاي اجتماعي مطلوب : تحليل انواع رفتارهاي اجتماعي از ديدگاه روانشناسي اجتماعي 
پديدآور اصلي: بيرهوف، هانس ورنر مولف /1948
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  گل آذين    ,1383
مشخصات ظاهري:  496 ص. : مصور، جدول ، نمودار 
موضوع: مددكاري اجتماعي / نوع دوستي / روابط بين اشخاص  

 

 عنوان :  مهارت هاي زندگي و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي 
پديدآور اصلي: سرخوش، سعداله مولف /1344- 
وضعيت نشر/تهيه:  همدان  :  كرشمه    ,1384
مشخصات ظاهري:  و، 474 ص.؛ 24 س م 
موضوع: مهارتهاي زندگي - مقاله ها و خطابه ها / مهارتهاي اجتماعي - مقاله ها و خطابه ها / انحراف اجتماعي - مقاله ها و خطابه ها   
 
 


سایت برای اعتیاد و مواد مخدر : همین جا کلیک کنید

آثار مربوط به روش تحقیق در علوم اجتماعی

نوشته : چاوا فرانكفورد- ديويد نچيماس

ترجمه: دكتررضا فاضلی و فاضل لاريجاني

انتشارت سروش 

اين كتاب به عنوان كتاب مرجع در دانشگاههاي آمريكا تدريس مي شود و دکتر فاضلبی امروزه در چاپ مجدد آن مشغول ویرایش نرم افزارspss  آن است وی که قبل از چاپ اول این کتاب دچار سانحه تصادف شده بود، امروزه با مبارزه بر بیماری در تلاش هر چه بیشتر ویرایش این کتاب و نوشته های دیگر اقدام کرده است .

اين كتاب در نوزده فصل (كه به طور منطقي از كوچكترين اجزا ساختار مفهومي و نظري فرآيند پژوهش آغاز و تا تحليل داده ها و كاربرد رايانه پيش رفته است) و هشت ضميمه در 815 صفحه توسط انتشارات سروش در سال 81 به زيور طبع آراسته شده است.

 


عنوان :  سنجش روايي و پايايي
گرد آورنده  : ادوارد جي. كارمينز - ريچارد آ. زلر
مترجم: مريم اسكافي - سيمين فروغ زاده
وضعیت ناشر: جهاد دانشگاهي(دانشگاه مشهد)
وضعیت ظاهری  : 76 تصفحه:
سال انتشار: 1386 - دوره چاپ: 1

درهرسنجش با وجود دقت درابزار سنجش ، بازهم ميزاني ازخطا وجود دارد كه آن را خطاي سنجش مي نامند . محقق بايد اين خطا را كاهش دهد وكيفيت سنجش خود را ثابت كند .
لازمه ي اين كار به اثبات رساندن روايي و پايانيي در مسير انجام تحقيق است كه اين كتاب اساساً راهنمايي بريا انجام اين مهم است .
كتاب سنجش روايي و پايايي نوشته ي كارمينز وزلر آمريكايي است كه حوزه اصلي تحقيقاتشان درباره روش شناسي وتحليل دادهاست .
نويسندگان در اين كتاب به اختصار اندازه گيري و مباحث اساسي روايي و پاياني را به شيوه اي استادانه ، به تفضيل ، با بياني ساده و روان وهمراه با نمونه هاي فراوان مورد بحث وبررسي قرار داده اند .

فهرست
• مقدمه
• روايي
• نظريه آزمون كلاسيك
• سنجش پايايي
• پيوست


عنوان :  مقدمه اي بر تحقيقات اجتماعي 

پديدآور اصلي: بلالاك ، هربرت 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت )    ,1372

مشخصات ظاهري:  هشت ، 176 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي -- تحقيق  

 

*عنوان :  روشهاي جامعه شناسي 

پديدآور اصلي: مرتضوي، جمشيد ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تبريز  :  دانشگاه تبريز، دانشكده ادبيات و علوم انساني تبريز، موسسه تحقيقات اجتماعي و علوم انساني    ,1352

مشخصات ظاهري:  بيست و شش ، 429 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: جامعه شناسي - روش شناسي / مسائل اجتماعي / علوم انساني  

 

*عنوان :  مباني پژوهش در علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: رونژر، پيرت  

وضعيت نشر/تهيه:     ,1364

مشخصات ظاهري:  215 ص 

موضوع: علوم اجتماعي - تحقيق / جامعه شناسي / روانشناسي  

 

*عنوان :  روش شناسي تطبيقي در علوم اجتماعي "انسان شناسي " 

پديدآور اصلي: سرانا، گپالا ,  

وضعيت نشر/تهيه:  گناباد  :  مرنديز    ,1373

مشخصات ظاهري:  150 ص .: جدول 

موضوع: انسان شناسي - روش شناسي / جامعه شناسي - روش شناسي / سازش  

 

 

*عنوان :  پيمايش در تحقيقات اجتماعي 

پديدآور اصلي: دواس . دي. اي ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  نشر ني    ,1376

مشخصات ظاهري:  366 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: جامعه شناسي  

 

*عنوان :  روش پيمايشي در تحقيق اجتماعي 

پديدآور اصلي: دوس ، دي. اي , 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  نشر مركز ملي مطالعات و سنجش افكار عمومي    ,1376

مشخصات ظاهري:  500 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي - تحقيق / علوم اجتماعي - روش شناسي / جامعه شناسي - روش شناسي / 

 

*عنوان :  روش هاي تحقيق در علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: مك نيل ، پاتريك ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  آگاه    ,1376

مشخصات ظاهري:  155 ص 

موضوع: علوم اجتماعي - تحقيق / علوم اجتماعي - روش شناسي / جامعه شناسي - روش شناسي  

 

*عنوان :  روش شناسي در جامعه شناسي 

پديدآور اصلي: سروش ، عبدالكريم ,  

وضعيت نشر/تهيه:  

مشخصات ظاهري:  183 ص 

موضوع: جامعه شناسي - روش شناسي  

 

*عنوان :  كند و كاوها و پنداشته ها: مقدمه اي بر روشهاي شناخت جامعه و تحقيقات اجتماعي 

پديدآور اصلي: رفيع پور، فرامرز، 1320 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  شركت سهامي انتشار    ,1360

مشخصات ظاهري:  447 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي -- تحقيق / جامعه شناسي -- روش شناسي / علوم اجتماعي -- روش شناسي  

 

*عنوان :  علم تحولات جامعه : پژوهشي در فلسفه تاريخ و تاريخگرايي علمي 

پديدآور اصلي: حميد، حميد 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  اميركبير    ,1356

مشخصات ظاهري:  338 ص 

موضوع: تاريخ - فلسفه / جامعه شناسي - اصول و شناخت روشها

 

*عنوان :  مباني پژوهش در علوم رفتاري 

پديدآور اصلي: كرلينجر، فردريك نيكلز، 1910-  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  آواي نور    ,1374

مشخصات ظاهري:  2 ج .: مصور، نمودار، جدول 

موضوع: روانشناسي - تحقيق / جامعه شناسي - تحقيق 

 

*عنوان :  روش تحقيق در علوم اجتماعي (نظري و عملي ) 

پديدآور اصلي: كيوي، رمون  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  توتيا    ,1375

مشخصات ظاهري:  284 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي -- تحقيق / علوم اجتماعي -- روش شناسي / جامعه شناسي -- روش شناسي / تحقيق

 

 

*عنوان :  روش تحقيق در علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: ببي ، ارل ، 1938 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني و دانشگاهها (سمت )    ,1381

مشخصات ظاهري:  2 ج .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي -- تحقيق / علوم اجتماعي -- روش شناسي  
 

 

*عنوان :  استدلال آماري در جامعه شناسي 

پديدآور اصلي: مولر، جان هنري، 1895  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  نشر ني    ,1378

مشخصات ظاهري:  هشت ، 585 ص .: مصور، جدول 

موضوع: آمار / جامعه شناسي -- روشهاي آماري  

 

 

*عنوان :  آيا علم مي تواند ما را نجات دهد؟ 

پديدآور اصلي: لندبرگ ، جورج ، 1895-6691  

وضعيت نشر/تهيه:  تبريز  :  كتابفروشي حاج محمدباقر كتابچي حقيقت    ,1348

مشخصات ظاهري:  194 ص 

موضوع: علم - روش شناسي / جامعه شناسي  

 

*عنوان :  قواعد روش جامعه شناسي 

پديدآور اصلي: دوركیم ، داويد اميل ، 1858-7191 

 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران    ,1355

مشخصات ظاهري:  ز، 174 ص 

موضوع: جامعه شناسي - روش شناسي 

 

 

*عنوان :  روشهاي تحقيق و آمار در علوم سياسي و جامعه شناسي 

پديدآور اصلي: محمدينژاد، حسن , 

وضعيت نشر/تهيه:     ,1354

مشخصات ظاهري:  379 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم سياسي -- تحقيق / جامعه شناسي -- تحقيق  

 

 

*عنوان :  ايدئولوژي و اوتوپيا 

پديدآور اصلي: مانهايم ، كارل ، 1893-7491  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت )    ,1380

مشخصات ظاهري:  هفت ، 440 ص 

موضوع: جامعه شناسي - روش شناسي / شناخت (جامعه شناسي ) / مدينه فاضله / ايدئولوژي / 

 

 
عنوان : وضعيت تحقيقات اجتماعي - فرهنگي در ايران
گردآورنده : منوچهر محسني
منشخصات ظاهریی : تعداد صفحه:448 ، جلد نرم ، 16.5*23.5 
وضعیت نشر  :تهران انتشارات رسانش ، 2000 - چاپ اول


*عنوان :  طرحهاي جامعه شناسي روش برنامه ريزي و انجام تحقيق 

پديدآور اصلي: برت ، ديويد  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  نشر شب تاب    ,1377

مشخصات ظاهري:  198 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: پيمايش اجتماعي / علوم اجتماعي - تحقيق - روش شناسي / 

 

*عنوان :  قوانين و روشهاي جامعه شناسي 

پديدآور اصلي: دوركيم ، اميل ، 1858-7191  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  كتابفروشي نيما 

مشخصات ظاهري:  312 ص 

موضوع: جامعه شناسي / جامعه شناسي - روش شناسي  

 

* عنوان :  تجربه گرايي در جامعه شناسي : نقد روش هاي تجربي و كمي در جامعه شناسي معاصر 

پديدآور اصلي: ويلر، ديويد ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  نشر مركز    ,1380

مشخصات ظاهري:  شش ، 209 ص 

موضوع: جامعه شناسي - روش شناسي / علوم اجتماعي - روش شناسي  

 

 

*عنوان :  نظري به تحقيقات اجتماعي در ايران 

پديدآور اصلي: نراقي ، احسان ، 1305-  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سخن    ,1379

مشخصات ظاهري:  522 ص .: جدول ، مصور 

موضوع: نراقي ، احسان ، 1305- -- مصاحبه ها / علوم اجتماعي - ايران - تحقيق - مقاله ها و خطابه ها 

 

*عنوان :  شيوه هاي عملي مطالعات اجتماعي (روش تحقيق عملي ) 

پديدآور اصلي: طالب ، مهدي، 1324-  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه تهران    ,1380

مشخصات ظاهري:  359 ص .: جدول ، نمودار 

 

 

*عنوان :  رياضيات پايه براي علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: منصورفر، كريم , 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت )    ,1378

مشخصات ظاهري:  نه ، 326 ص .: مصور، جدول ، نمودار 

موضوع: رياضيات / رياضيات -- مسائل ، تمرينها و غيره / علوم اجتماعي -- رياضيات  

 

 

*عنوان :  فرهنگ علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: گولد،جوليوس ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  مازيار    ,1376

مشخصات ظاهري:  937،[32] 

موضوع: علوم اجتماعي ـاصطلاحها و تعبيرها / 

 

*عنوان :  مقدمه اي بر روش تحقيق در علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: نبوي، بهروز ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  فروردين    ,1354

مشخصات ظاهري:  222 ص .: مصور، نقشه ، جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي - تحقيق  

 


*عنوان :  تبيين در علوم اجتماعي (درآمدي به فلسفه علم الاجتماع )  پديدآور اصلي: ليتل ، دانيل ,

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه فرهنگي صراط    ,1373

مشخصات ظاهري:  بيست و سوم ، 434 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علت و معلول - نقد و بررسي / ماترياليسم تاريخي - نقد و تفسير / انسانشناسي اقتصادي / نسبيت (فلسفه ) / علوم اجتماعي - فلسفه / انسانشناسي فلسفي / 

 

عنوان :  نقد و نگرش بر فرهنگ اصطلاحات علمي - اجتماعي 

پديدآور اصلي: آراسته خو، محمد، 1325 - , 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  چاپخش    ,1381

مشخصات ظاهري:  953 ص 

موضوع: علوم اجتماعي -- اصطلاحها و تعبيرها / علوم اجتماعي -- واژه نامه ها  

 

 

 *عنوان :  روشهاي آماري در روانشناسي ، علوم تربيتي ، اجتماعي و ... (علوم رفتاري) "آمار توصيفي و استنباطي " 

پديدآور اصلي: شريفي ، حسن پاشا ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  نشر دانا    ,1372

مشخصات ظاهري:  333 ص .: جدول 

موضوع: روانشناسي - روشهاي آماري / علوم اجتماعي - روشهاي آماري / آمار  

 

*عنوان :  مباني پژوهش در علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: رونژر، پيرت ,  

وضعيت نشر/تهيه:     ,1364

مشخصات ظاهري:  215 ص 

موضوع: علوم اجتماعي - تحقيق / جامعه شناسي / روانشناسي  

 

 *عنوان :  درون فهمي : تحليل منطقي و معناشناسي برخي از مفاهيم اساسي علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: راد، منوچهر ,  

وضعيت نشر/تهيه:     ,1357

مشخصات ظاهري:  ج .: نمودار 

موضوع: آناليز (فلسفه ) / معني شناسي (فلسفه ) 

 

 

*عنوان :  جامعه شناسي : مفاهيم كليدي 

پديدآور اصلي: قنادان ، منصور، 1316 - 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  آواي نور    ,1375

مشخصات ظاهري:  296 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: جامعه شناسي  

 

 

*عنوان :  اصطلاحنامه جامعه شناسي 

پديدآور اصلي: بوث ، باربارا ,

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  مركز اطلاعات و مدارك علمي ايران    ,1382

مشخصات ظاهري:  س ، 724 ص .: جدول 

موضوع: سرعنوانهاي موضوعي -- جامعه شناسي / جامعه شناسي -- چكيده نويسي و نمايه سازي  

 

*عنوان :  روش تحقيق كيفي در جامعه شناسي 

پديدآور اصلي: سيلورمن ، ديويد / 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه فرهنگي انتشاراتي تبيان    ,1381

مشخصات ظاهري:  265 ص .: جدول 

موضوع: علوم اجتماعي -- روش شناسي / جامعه شناسي -- تحقيق / قوم شناسي -- روش شناسي  

 

*عنوان :  درآمدي بر كاربرد آمار در تحقيقات اجتماعي محاسبات دستي و رايانه اي با استفاده از نرم افزار SSPS [اس . پي . اس . اس ] 

پديدآور اصلي: كرامر، دانكن  

وضعيت نشر/تهيه:  

مشخصات ظاهري:  336 ص .: جدول ، نمونه ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي - روشهاي آماري - نرم افزار / نرم افزار اس . پي . اس . اس  

 

 

*عنوان :  گونه هاي تبيين اجتماعي : مقدمه اي بر فلسفه علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: ليتل ، داني يل ,  

وضعيت نشر/تهيه:     ,1373

مشخصات ظاهري:  385 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي - روش شناسي / علوم اجتماعي - فلسفه  

 

*عنوان :  مقدمه اي بر آمار در علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: كورتز، نورمن آر ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  نشر ني    ,1374

مشخصات ظاهري:  408 ص .: جدول ، نمونه ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي - آمار  

 

 

*عنوان :  روش تحقيق كيفي 

پديدآور اصلي: مارشال ،كاترين ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دفترپژوهشهاي فرهنگي    ,1377

مشخصات ظاهري:  224 ص .:جدول 

موضوع: علوم اجتماعي -تحقيق -روش شناسي  

 

 

*عنوان :  روش پيمايشي در تحقيق اجتماعي 

پديدآور اصلي: دوس ، دي. اي ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  نشر مركز ملي مطالعات و سنجش افكار عمومي    ,1376

مشخصات ظاهري:  500 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي - تحقيق / علوم اجتماعي - روش شناسي / جامعه شناسي - روش شناسي  

 

*  عنوان :  روش هاي تحقيق در علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: مك نيل ، پاتريك ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  آگاه    ,1376

مشخصات ظاهري:  155 ص 

موضوع: علوم اجتماعي - تحقيق / علوم اجتماعي - روش شناسي / جامعه شناسي - روش شناسي 

 

*عنوان :  روش تحقيق در علوم اجتماعي كاربرد در زمينه مسايل اقتصادي 

پديدآور اصلي: عزتي ، مرتضي ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه تحقيقات اقتصادي دانشگاه تربيت مدرس    ,1376

مشخصات ظاهري:  ي ، 284 ص 

موضوع: علوم اجتماعي ـ تحقيق / روش شناسي ـ اقتصاد  

 

*عنوان :  آمار توصيفي در علوم رفتاري 

پديدآور اصلي: هومن ، حيدرعلي  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  پارسا    ,1375

مشخصات ظاهري:  181 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي - روشهاي آماري / روانشناسي - روشهاي آماري  

 

*عنوان :  آمار در علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: ساعي ، علي  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه نشر جهاد    ,1377

مشخصات ظاهري:  267 ص 

 

*عنوان :  نحوه انجام تحقيقات اجتماعي 

پديدآور اصلي: بيكر، ترز  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  روش    ,1377

مشخصات ظاهري:  593 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي ـ تحقيق  

 

*عنوان :  روشهاي علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: دوورژه ، موريس  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  اميركبير    ,1375

مشخصات ظاهري:  414 ص .: جدول ، نمودار، نقشه 

موضوع: علوم اجتماعي
 

*عنوان :  كند و كاوها و پنداشته ها: مقدمه اي بر روشهاي شناخت جامعه و تحقيقات اجتماعي 

پديدآور اصلي: رفيع پور، فرامرز، 1320

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  شركت سهامي انتشار    ,1360

مشخصات ظاهري:  447 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي -- تحقيق / جامعه شناسي -- روش شناسي / علوم اجتماعي -- روش شناسي  

 

*عنوان :  آمار غير پارامتري براي علوم رفتاري 

پديدآور اصلي: سيگل ، سيدني ، 1916-0691  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه علامه طباطبائي    ,1372

مشخصات ظاهري:  384 ص .: جدول 

موضوع: روان سنجي / آمار ناپارامتري / علوم اجتماعي - روشهاي آماري 

 

*عنوان :  روشهاي تجربي تحقيق اجتماعي 

پديدآور اصلي: اتسلندر، پتر، 1926 -  

وضعيت نشر/تهيه:  [مشهد]  :  آستان قدس رضوي، معاونت فرهنگي    ,1375

مشخصات ظاهري:  360 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي -- تحقيق / علوم اجتماعي -- روش شناسي

 

*عنوان :  طرح تحقيق و روش هاي مورد پژوهي 

پديدآور اصلي: يين ، رابرت كي ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه فرهنگي آينده پويان تهران    ,1378

مشخصات ظاهري:  184 ص .: جدول 

موضوع: نمونه پژوهي / علوم اجتماعي -- تحقيق -- روش شناسي
 
 

*عنوان :  الگوهاي آماري گسسته و كاربرد آن در علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: اندرسن ، ارلينگ بي ,  

وضعيت نشر/تهيه:  مشهد  :  دانشگاه فردوسي (مشهد)    ,1372

مشخصات ظاهري:  478 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي -- روشهاي آماري  

 

*عنوان :  پژوهشهاي كشاورزي و روستاييان فقير: مروري بر تحليلهاي علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: بيگز، استيون ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  وزارت جهادسازندگي مركز تحقيقات و بررسي مسائل روستايي    ,1376

مشخصات ظاهري:  ز، 207 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: كشاورزي -- تحقيق -- جنبه هاي اجتماعي / فقراي روستايي -- جنبه هاي اجتماعي / علوم اجتماعي -- تحقيق  

 

*عنوان :  روش تحقيق نظري در علوم اجتماعي (رشته علوم اجتماعي ) 

پديدآور اصلي: طالقاني ، محمود ,  

وضعيت نشر/تهيه:  [تهران ]  :  دانشگاه پيام نور    ,1370

مشخصات ظاهري:  263 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي -- تحقيق -- راهنماي آموزشي / علوم اجتماعي -- روش شناسي  

 

*عنوان :  روش تحقيق در علوم اجتماعي (نظري و عملي ) 

پديدآور اصلي: كيوي، رمون ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  توتيا    ,1375

مشخصات ظاهري:  284 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي -- تحقيق / علوم اجتماعي -- روش شناسي / جامعه شناسي -- روش شناسي / تحقيق 

 

*عنوان :  تحليل محتوي در علوم اجتماعي و انساني 

پديدآور اصلي: هولستي ، ال - آر ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه علامه طباطبايي    ,1380

مشخصات ظاهري:  نه ، 290 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: تحليل محتوا / تحليل محتوا -- داده پردازي 

 

*عنوان :  تحقيق موردي 

پديدآور اصلي: يين ، رابرت ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دفتر پژوهشهاي فرهنگي    ,1381

مشخصات ظاهري:  چهارده ، 249 ص.: جدول ، نمودار 

موضوع: نمونه پژوهي / علوم اجتماعي -- تحقيق  

 

*عنوان :  روش تحقيق كيفي در جامعه شناسي 

پديدآور اصلي: سيلورمن ، ديويد  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه فرهنگي انتشاراتي تبيان    ,1381

مشخصات ظاهري:  265 ص .: جدول 

موضوع: علوم اجتماعي -- روش شناسي / جامعه شناسي -- تحقيق / قوم شناسي -- روش شناسي  

 

*عنوان :  روشهاي تحقيق در علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: ساروخاني، باقر مولف , - 1318 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي (پژوهشگاه )    ,1378

مشخصات ظاهري:  2 ج .: جدول ، نقشه ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي - تحقيق
 
 

*عنوان :  روشهاي تحقيق با تاكيد بر جنبه هاي كاربردي 

پديدآور اصلي: ساده ، مهدي  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  مولف    ,1375

مشخصات ظاهري:  ب ، 460 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي - تحقيق
 
 

*عنوان :  آمار در علوم اجتماعي (رشته علوم اجتماعي ) 

پديدآور اصلي: منصورفر، كريم 

وضعيت نشر/تهيه:  [تهران ]  :  دانشگاه پيام نور    ,1374

مشخصات ظاهري:  235 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي - روشهاي آماري / آمار  

 

*عنوان :  چگونگي انجام مطالعات اجتماعي 

پديدآور اصلي: طالب ، مهدي  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  اميركبير    ,1369

مشخصات ظاهري:  296 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي -- تحقيق 

 

*عنوان :  مقدمات آمار در علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: صفاري، مهدي  

وضعيت نشر/تهيه:  [تهران ]  :  دانشگاه پيام نور    ,1371

مشخصات ظاهري:  227 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: آموزش از راه دور -- ايران / آمار -- آموزش برنامه اي / علوم اجتماعي -- روشهاي آماري -- آموزش برنامه اي 

 

*عنوان :  روش شناسي علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: نراقي ، يوسف ، 1318  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  انتشار    ,1365

مشخصات ظاهري:  59 ص 

موضوع: علوم اجتماعي -- روش شناسي 

 

*عنوان :  كاربرد روشهاي نمونه گيري در علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: ملكميان ، لينا , 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  كلمه    ,1364

مشخصات ظاهري:  240 ص .: جدول 

موضوع: علوم اجتماعي -- روشهاي آماري 

 

*عنوان :  بينشها و گرايشهاي عمده در جامعه شناسي معاصر 

پديدآور اصلي: لازارسفلد، پل ، 1901  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  اميركبير    ,1370

مشخصات ظاهري:  232 ص 

موضوع: جامعه شناسي -- تحقيق -- مقاله ها و خطابه ها / علوم اجتماعي -- تحقيق -- مقاله ها و خطابه ها

 

*عنوان :  آمار در علوم اجتماعي با كاربرد نرم افزار SPSS/PC در پژوهشهاي اجتماعي 

پديدآور اصلي: ساعي ، علي  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه نشر جهاد    ,1377

مشخصات ظاهري:  267 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: نرم افزار CP/SSPS / علوم اجتماعي - روشهاي آماري

 

 

*عنوان :  راهنماي جامع 01 SSPS [اس . پي . اس . اس . 10] همراه با 66 تمرين علمي كاربردي 

پديدآور اصلي: زرگر، محمود، 1334 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  بهينه    ,1380

مشخصات ظاهري:  584 ص .: جدول ، نمودار، مصور 

موضوع: اس . پي . اس . اس . تحت ويندوز / علوم اجتماعي - روشهاي آماري -- برنامه هاي كامپيوتري 

 

*عنوان :  كتاب آموزشي SPSS [اس . پي . اس . اس ] در محيط ويندوز 

پديدآور اصلي: كينير، پل  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  كانون نشر علوم    ,1377

مشخصات ظاهري:  368 ص .: مصور، جدول 

موضوع: اس . پي . اس . اس . تحت ويندوز (برنامه كامپيوتر) / علوم اجتماعي -- روشهاي آماري -- برنامه هاي كامپيوتري / 

 

*عنوان :  SPSS11[اس . پي . اس . اس . 11]: راهنماي روش تحقيق به كمك پرسشنامه 

پديدآور اصلي: نگهبان ، عليرضا  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  جهاد دانشگاهي ، واحد تهران    ,1382

مشخصات ظاهري:  و، 257 ص .: مصور، جدول 

موضوع: اس . پي . اس . اس . تحت ويندوز (برنامه كامپيوتر) / علوم اجتماعي -- روشهاي آماري -- برنامه هاي كامپيوتري / 

 

 

*عنوان :  آموزش آسان و سريع SPSS 11.5 [اس . پي . ا س . اس ]: محاسبه و ترسيم اطلاعات شما بصور نمودار 

پديدآور اصلي: 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  گلپونه    ,1382

مشخصات ظاهري:  [128] ص .: مصور، جدول ، نمودار 

موضوع: اس . پي . اس .اس تحت ويندوز (برنامه كامپيوتر) / علوم اجتماعي -- روشهاي آماري -- برنامه هاي كامپيوتري  

 

*عنوان :  كتاب آموزشي آناليز آماري داده ها باSpss 11.0 

پديدآور اصلي: نوروسيس، ماريجا مولف , /- 1948 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  كانون نشر علوم : سيمين دخت    ,1382

مشخصات ظاهري:  622 ص .: مصور، جدول ، نمودار 

موضوع: اس . پي . اس . اس . تحت ويندوز / اس . پي . اس . اس . (فايل كامپيوتر) / علوم اجتماعي -- روشهاي آماري -- برنامه هاي كامپيوتري / علوم اجتماعي -- روشهاي آماري -- داده پردازي /   

 

*عنوان :  روش تحقيق 

پديدآور اصلي: موزر، كلاوس آدولف 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  كيهان    ,1367

مشخصات ظاهري:  529 ص .: جدول 

موضوع: علوم اجتماعي -- تحقيق  

 

 

 

*عنوان :  مقدمه اي بر كاربرد نرم افزار spss [اس . پي . اس . اس ] در پژوهشهاي آماري 

پديدآور اصلي: خراساني زاده ، علي ، 1335 - ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  قائم    ,1375

مشخصات ظاهري:  ز، 408 ص .: مصور، جدول ، نمودار 

موضوع: اس . پي . اس . اس . (فايل كامپيوتر) / علوم اجتماعي -- روشهاي آماري -- برنامه هاي كامپيوتري    

 

*عنوان :  طرحهاي جامعه شناسي روش برنامه ريزي و انجام تحقيق 

پديدآور اصلي: برت ، ديويد , 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  نشر شب تاب    ,1377

مشخصات ظاهري:  198 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: پيمايش اجتماعي / علوم اجتماعي - تحقيق - روش شناسي

 

*عنوان :  تكنيك هاي خاص تحقيق در علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: رفيع پور، فرامرز مولف /1320  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  شركت سهامي انتشار    ,1382

مشخصات ظاهري:  222 ص .: مصور، جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي -- تحقيق -- روش شناسي
 

 

 

*عنوان :  تكنيكهاي خاص تحقيق (رشته علوم اجتماعي ) 

پديدآور اصلي: قاضي طباطبايي ، محمود ,
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  مركز چاپ و انتشارات دانشگاه پيام نور    ,1374

مشخصات ظاهري:  و، 113 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي - تحقيق / علوم اجتماعي - روش شناسي  

 

*عنوان :  روش تحقيق در علوم اجتماعي ودره كارداني تربيت معلم رشته علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: طالب ، مهدي ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  شركت چاپ و نشرايران    ,1370

مشخصات ظاهري:  108 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي - پژوهش 

 

*عنوان :  طرح آزمايشها و روشهاي آماري براي پژوهش در علوم اجتماعي و رفتاري 

پديدآور اصلي: باني فيس ، ديويد  

وضعيت نشر/تهيه:  اصفهان  :  سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها( سمت )    ,1379

مشخصات ظاهري:  ه ، 349 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي - روشهاي آماري / طرحهاي آزمايشي
 
 

*عنوان :  تجربه گرايي در جامعه شناسي : نقد روش هاي تجربي و كمي در جامعه شناسي معاصر 

پديدآور اصلي: ويلر، ديويد , 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  نشر مركز    ,1380

مشخصات ظاهري:  شش ، 209 ص 

 

*عنوان :  وضعيت تحقيقات اجتماعي فرهنگي در ايران 

پديدآور اصلي: محسني ، منوچهر، 1321 - , 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  رسانش    ,1378

مشخصات ظاهري:  447 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي -- ايران -- تحقيق -- مقاله ها و خطابه ها 

 

*عنوان :  روشهاي تحقيق در علوم اجتماعي : مديريت ، اقتصاد، حسابداري ... و ساير رشته هاي ذيربط 

پديدآور اصلي: ايران نژاد پاريزي، مهدي، 1314  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  مديران    ,1378

مشخصات ظاهري:  نوزده ، 403 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي -- تحقيق / علوم اجتماعي -- روش شناسي  

 

*عنوان :  تحقيق كاربردي: راهنماي عملي 

پديدآور اصلي: هدريك ، تري اليزابت  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دفتر پژوهشهاي فرهنگي    ,1378

مشخصات ظاهري:  [هشت ]، 184 ص.: مصور، جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي -- تحقيق -- برنامه ريزي / علوم اجتماعي -- روش شناسي  

 

*عنوان :  تحليل داده هاي چند متغيري در پژوهش رفتاري 

پديدآور اصلي: هومن ، حيدرعلي ، 1311  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  نشر پارسا    ,1380

مشخصات ظاهري:  ش ، 615 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: تجزيه و تحليل چند متغيره / متغيرها (رياضيات ) / روانشناسي -- روشهاي آماري / علوم اجتماعي -- روشهاي آماري / 

 

*عنوان :  پژوهش تركيبي : راهنماي بررسي متون پژوهشي 

پديدآور اصلي: كوپر، هريس 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دفتر پژوهشهاي فرهنگي    ,1379

مشخصات ظاهري:  211 ص .: جدول 

موضوع: علوم اجتماعي -- تحقيق / 

 

 

*عنوان :  پژوهش عملي مشاركتي 

پديدآور اصلي: وايت ، ويليام فوت ، 1914 - ، ويراستار , 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دفتر پژوهشهاي فرهنگي    ,1378

مشخصات ظاهري:  302 ص .: مصور، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي -- تحقيق / تصميم گيري گروهي / مشاركت اجتماعي / تحقيق عملي / مديريت -- مشاركت كارمندان 

 

*عنوان :  بررسي انتقادي روشهاي تحقيق در علوم اجتماعي (نظري و عملي ) 

پديدآور اصلي: بهروان ، حسين ، 1331 - 

وضعيت نشر/تهيه:  مشهد  :  دانشگاه فردوسي (مشهد)    ,1381

مشخصات ظاهري:  136 ص 

موضوع: علوم اجتماعي -- تحقيق -- روش شناسي / علوم اجتماعي -- روش شناسي / 

 

 *عنوان :  آمار پايه براي علوم رفتاري (علوم تربيتي ، علوم اجتماعي ، علوم زيستي ) 

پديدآور اصلي: كاپلان ، رابرت ، 1947  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دواوين    ,1380

مشخصات ظاهري:  2 ج 

موضوع: روان سنجي / آمار پزشكي 

 

*عنوان :  روش تحقيق علوم اجتماعي از اثباتگرايي تا هنجارگرايي 

پديدآور اصلي: محمد امزيان ، محمد , / 

وضعيت نشر/تهيه:  قم  :  پژوهشكده حوزه و دانشگاه و المعهد العالمي للفكر الاسلامي    ,1380

مشخصات ظاهري:  هشت ، 491 ص 

موضوع: علوم اجتماعي - تحقيق / علوم اجتماعي - روش شناسي 

 

*عنوان :  روشهاي تحقيق در علوم رفتاري 

پديدآور اصلي: سرمد، زهره ، 1313- , 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  آگاه    ,1380

مشخصات ظاهري:  405 ص 0: جدول ، نمونه 

موضوع: روانشناسي -- تحقيق / علوم اجتماعي -- تحقيق / روانشناسي -- روشهاي آماري
 

*عنوان :  روش تحقيق در علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: ببي ، ارل ، 1938 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني و دانشگاهها (سمت )    ,1381

مشخصات ظاهري:  2 ج .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي -- تحقيق / علوم اجتماعي -- روش شناسي / 

 

*عنوان :  بررسي انتقادي روشهاي تحقيق در علوم اجتماعي (نظري و عملي ) 

پديدآور اصلي: بهروان ، حسين ، 1331 -  

وضعيت نشر/تهيه:  مشهد  :  دانشگاه فردوسي (مشهد)    ,1381

مشخصات ظاهري:  136 ص .: جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي -- تحقيق -- روش شناسي / علوم اجتماعي -- روش شناسي 

 

*عنوان :  تحليل رگرسيون در علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: آيه ، آلكساندر فون  

وضعيت نشر/تهيه:  مشهد  :  دانشگاه فردوسي مشهد    ,1381

مشخصات ظاهري:  379 ص .: مصور، جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي -- روشهاي آماري / برگشت (رياضيات ) 

 

*عنوان :  تفكر آماري 

پديدآور اصلي: فيليپس، جان ل مولف , /1923- 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه علامه طباطبائي    ,1371

مشخصات ظاهري:  217 ص .: مصور، جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي -- روشهاي آماري / روان سنجي / آمار

 

*عنوان :  سنجش مفاهيم اساسي علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: عليخواه، فردين مولف 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، دفتر طرح هاي ملي    ,1383

مشخصات ظاهري:  2ج.: جدول 

موضوع: علوم اجتماعي -- تحقيق -- چكيده ها / پايان نامه ها -- ايران -- چكيده ها  

 

*عنوان :  راهنماي سنجش و تحقيقات اجتماعي 

پديدآور اصلي: ميلر، دلبرت چارلز مولف , /- 1913 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  نشر ني    ,1380

مشخصات ظاهري:  758 ص .: مصور، جدول ، نمودار 

موضوع: علوم اجتماعي -- تحقيق / گروه سنجي / 

 

*عنوان :  سمينار بررسي روشها و فنون مورد استفاده در آموزش و پژوهش علوم اجتماعي20-23تيرماه 1374 

پديدآور اصلي: 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي    ,1375

موضوع: علوم اجتماعي-سمينارها 

 

 

 

*عنوان :  معرفي پژوهشهاي اجتماعي و فرهنگي كشور.- 1360 - 

پديدآور اصلي: 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  وزارت ارشاد اسلامي ، دفتر پژوهشها و برنامه ريزي فرهنگي    ,-1631

مشخصات ظاهري:  ج .: جدول 

موضوع: سازمانهاي فرهنگي -- ايران -- راهنماها / علوم اجتماعي -- تحقيق -- راهنماها / موسسات تحقيقاتي -- ايران -- راهنماها / موسسات علمي و آموزشي -- ايران -- راهنماها

 

* عنوان :  معرفي پژوهشهاي اجتماعي و فرهنگي كشور.- 1377 - 

پديدآور اصلي: 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، موسسه پژوهشي و فرهنگ ، هنر و ارتباطات    ,1380

مشخصات ظاهري:  ج . 

موضوع: سازمانهاي فرهنگي -- ايران -- راهنماها / علوم اجتماعي -- تحقيق -- راهنماها / موسسات تحقيقاتي -- ايران -- راهنماها / موسسات علمي و آموزشي -- ايران -- راهنماها / 

 

 

*عنوان :  معرفي پژوهشهاي اجتماعي و فرهنگي كشور. 1377- 

پديدآور اصلي: 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، موسسه پژوهشي فرهنگ ، هنر و ارتباطات    ,1380

مشخصات ظاهري:  ج . 

موضوع: سازمانهاي فرهنگي -- ايران -- راهنماها / علوم اجتماعي -- تحقيق -- راهنماها / موسسات تحقيقاتي -- ايران -- راهنماها / موسسات علمي و آموزشي -- ايران -- راهنماها / 

 

 

* عنوان :  معرفي پژوهشهاي اجتماعي و فرهنگي كشور در سال1373 

پديدآور اصلي: 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، معاونت پژوهشي و آموزشي ، مركز آمار و برنامه ريزي پژوهشهاي فرهنگي و هنري دفتر پژوهشها و برنامه ريزي فرهنگي    ,1376

مشخصات ظاهري:  556 ص 

موضوع: سازمانهاي فرهنگي -- ايران -- راهنماها / علوم اجتماعي -- تحقيق -- راهنماها / موسسات تحقيقاتي -- ايران -- راهنماها / موسسات علمي و آموزشي -- ايران -- راهنماها / 

 

 

  *عنوان :  معرفي پژوهشهاي اجتماعي و فرهنگي كشور.- 76-1374 

پديدآور اصلي: 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، معاونت پژوهشي و آموزشي ، مركز آمار و برنامه ريزي پژوهشهاي فرهنگي و هنري    ,1378

مشخصات ظاهري:  ج .: جدول 

موضوع: سازمانهاي فرهنگي -- ايران -- راهنماها / علوم اجتماعي -- تحقيق -- راهنماها / موسسات تحقيقاتي -- ايران -- راهنماها / موسسات علمي و آموزشي -- ايران -- راهنماها / 

 

 

*عنوان :  بينشها و گرايشهاي عمده در جامعه شناسي معاصر 

پديدآور اصلي: لازارسفلد، پل ، 1901 - 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  اميركبير    ,1370

مشخصات ظاهري:  232 ص 

موضوع: جامعه شناسي -- تحقيق -- مقاله ها و خطابه ها / علوم اجتماعي -- تحقيق -- مقاله ها و خطابه ها 

 

 

عنوان :  فن پژوهش : بررسي سيستماتيك روشهاي نگارش مقالات علمي و پايان نامه ها 
پديدآور اصلي: شلبي ، احمد , 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  جهاد دانشگاهي    ,1369
مشخصات ظاهري:  192 ص .: جدول ، نمودار 
موضوع: پايان نامه ها / تحقيق 
 
عنوان :  پژوهش 
پديدآور اصلي: آريانپور، اميرحسين ، 1303  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  اميركبير    ,1362
مشخصات ظاهري:  87 ص 
موضوع: پايان نامه ها / تحقيق  
 


عنوان :  چگونه مي توان يك پايان نامه تحصيلي نوشت 
پديدآور اصلي: اكو، اومبرتو، 1932 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه علم و صنعت ايران    ,1375
مشخصات ظاهري:  و، 177 ص 
موضوع: پايان نامه ها / فن نگارش -- آثار علمي و فني  


عنوان :  پژوهش (كار پژوهش و پژوهش نامه نويسي ) 
پديدآور اصلي: آريانپور، اميرحسين ، 1303 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشكده هنرهاي زيبا    ,1354
مشخصات ظاهري:  74 ص 
موضوع: پايان نامه ها / تحقيق 

 


عنوان :  سنجش مفاهيم اساسي علوم اجتماعي 
پديدآور اصلي: عليخواه، فردين مولف  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، دفتر طرح هاي ملي    ,1383
مشخصات ظاهري:  2ج.: جدول 
موضوع: علوم اجتماعي -- تحقيق -- چكيده ها / پايان نامه ها -- ايران -- چكيده ها  
 
 


عنوان :  طريقه تفكر و تحقيق 
پديدآور اصلي: علي آبادي، احمد، 1290- ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه تهران    ,1346
مشخصات ظاهري:  230 ص 
موضوع: پايان نامه نويسي - روش  
 


*عنوان :  واژه نامه علوم اجتماعي ، مخصوص دانشجويان علوم اجتماعي (روانشناسي ،علوم تربيتي و جامعه شناسي ) 

پديدآور اصلي: زاهدي، م , 

وضعيت نشر/تهيه:     ,1372

مشخصات ظاهري:  [183] ص 

موضوع: علوم اجتماعي -- واژه نامه ها -- انگليسي / زبان انگليسي -- واژه نامه ها -- فارسي / فارسي -- واژه نامه ها -- انگليسي / 

*عنوان :  فرهنگ جامعه شناسي انگليسي - فارسي 

پديدآور اصلي: ميرساردو، طاهره ، گردآورنده ,

 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سروش (انتشارات صدا و سيما)    ,1379

مشخصات ظاهري:  2 ج 

موضوع: جامعه شناسي -- واژه نامه ها -- انگليسي / زبان انگليسي -- واژه نامه ها -- فارسي  

 

*عنوان :  واژگاه علوم اجتماعي : انگليسي - فارسي ، فارسي - انگليسي 

پديدآور اصلي: نوربخش ، مرتضي ، 1335 - ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  بهينه    ,1380

مشخصات ظاهري:  720 ص 

موضوع: جامعه شناسي -- واژه نامه ها -- انگليسي / علوم اجتماعي -- واژه نامه ها -- فارسي / زبان انگليسي -- واژه نامه ها -- فارسي / فارسي -- واژه نامه ها -- انگليسي / 

 

*عنوان :  واژه نامه فلسفه و علوم اجتماعي (فارسي - عربي - فرانسه - انگليسي - آلماني - لاتين ) 

پديدآور اصلي: صليبا، جميل ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  شركت سهامي انتشار    ,1370

مشخصات ظاهري:  656ص 

موضوع: فلسفه - واژه نامه ها - زبان فارسي / علوم اجتماعي - واژه نامه ها- زبان فارسي / زبان فارسي - واژه نامه ها- زبان انگليسي

 

*عنوان :  واژه نامه علوم اجتماعي ، مخصوص دانشجويان علوم اجتماعي (روانشناسي ،علوم تربيتي و جامعه شناسي ) 

پديدآور اصلي: زاهدي، م ,  

وضعيت نشر/تهيه:     ,1372

مشخصات ظاهري:  [183] ص 

موضوع: علوم اجتماعي -- واژه نامه ها -- انگليسي / زبان انگليسي -- واژه نامه ها -- فارسي / فارسي -- واژه نامه ها -- انگليسي  

 

*عنوان :  فرهنگ فلسفه و علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: پژوهشگاه علوم انساني  

وضعيت نشر/تهيه:  [تهران ]  :  پژوهشگاه علوم انساني 

مشخصات ظاهري:  644ص .: 

موضوع: فلسفه - واژه نامه ها 

 

 

*  عنوان :  پيشنهاد شما چيست ؟ شماره 3 = بخشي از واژه هاي علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: عنايت ، حميد، 1311 - .1361 ويرايشگر , 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  فرهنگستان زبان ايران    ,1353

مشخصات ظاهري:  سي و دو، 51 ص 

موضوع: علوم اجتماعي -- واژه نامه ها / زبان انگليسي -- واژه نامه ها -- فارسي / فارسي -- واژه نامه ها -- انگليسي  

 

عنوان :  فرهنگ اصطلاحات فلسفه و علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: بريجانيان ، ماري ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي    ,1371

مشخصات ظاهري:  2ج 

موضوع: فلسفه - واژه نامه ها - انگليسي / علوم اجتماعي - واژه نامه ها - انگليسي / زبان انگليسي - واژه نامه ها - فارسي  

 

*عنوان :  فرهنگ اصطلاحات فلسفه و علوم اجتماعي انگليسي - فارسي 

پديدآور اصلي: بريجانيان ، ماري ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي    ,1381 مشخصات ظاهري:  سي ، 629  موضوع: فلسفه -- واژه نامه ها -- انگليسي
 علوم اجتماعي -- واژه نامه ها -- انگليسي / زبان انگليسي -- واژه نامه ها -- فارسي  

 

 

 عنوان :  فرهنگ علوم انساني انگليسي - فارسي 

پديدآور اصلي: آشوري، داريوش ، 1317  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  نشر مركز    ,1374

مشخصات ظاهري:  53، 425 ص 

موضوع: علوم انساني -- واژه نامه ها -- انگليسي / علوم اجتماعي -- واژه نامه ها -- انگليسي / زبان انگليسي -- واژه نامه ها – فارسي

 

*عنوان :  دايره المعارف تطبيقي علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: شايان مهر، عليرضا , 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  سازمان انتشارات كيهان    ,1379

مشخصات ظاهري:  2 ج 

موضوع: علوم اجتماعي - واژه نامه ها - انگليسي / زبان انگليسي - واژه نامه ها - فارسي

 

*عنوان :  دايره المعارف علوم اجتماعي 

پديدآور اصلي: ساروخاني ، باقر، 1318 - ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  كيهان    ,1376 - 5731

مشخصات ظاهري:  2 ج .: جدول 

موضوع: علوم اجتماعي -- واژه نامه ها --- انگليسي / علوم اجتماعي -- واژه نامه ها -- فارسي / علوم اجتماعي -- اصطلاحها و تعبيرها / فارسي -- واژه نامه ها -- انگليسي / زبان انگليسي -- واژه نامه ها -- فارسي / 

 

 

 

 

*عنوان :  فرهنگ علوم اجتماعي (انگليسي - فرانسه - فارسي ) 

پديدآور اصلي: بيرو، آلن ,  

وضعيت نشر/تهيه:  [تهران ]  :  كيهان    ,1366

مشخصات ظاهري:  519 ص 

موضوع: علوم اجتماعي -- اصطلاحها و تعبيرها -- انگليسي / علوم اجتماعي -- اصطلاحها و تعبيرها -- فرانسه / علوم اجتماعي -- اصطلاحها و تعبيرها -- فارسي / زبان انگليسي -- اصطلاحها و تعبيرها -- فارسي /

 

*عنوان :  واژگاه علوم اجتماعي : انگليسي - فارسي ، فارسي - انگليسي 

پديدآور اصلي: نوربخش ، مرتضي ، 1335 - , 

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  بهينه    ,1380

مشخصات ظاهري:  720 ص 

موضوع: جامعه شناسي -- واژه نامه ها -- انگليسي / علوم اجتماعي -- واژه نامه ها -- فارسي / زبان انگليسي -- واژه نامه ها -- فارسي / فارسي -- واژه نامه ها -- انگليسي / 

 


 

 *عنوان :  نقد و نگرشي بر فرهنگ اصطلاحات علمي - اجتماعي 

پديدآور اصلي: آراسته خو، محمد ,  

وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  نشر گستره    ,1369

مشخصات ظاهري:  588 ص .: نمودار 

 

عنوان :  ماخذشناسي توسعه : كتب فارسي ، مقالات ، پايان نامه ها، كتب انگليسي 
پديدآور اصلي: 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  موسسه عالي پژوهش در برنامه ريزي و توسعه    ,1370
مشخصات ظاهري:  ج ، 783 ص .: 
موضوع: رشد اقتصادي -- كتابشناسي  
 


عنوان :  فهرست پايان نامه هاي فارغ التحصيلان ايراني خارج از كشور : انگليسي ، آلماني ، فرانسه 
پديدآور اصلي: ايران . وزارت فرهنگ و آموزش عالي . مركز اسناد و مدارك علمي ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  وزارت فرهنگ و آموزش عالي ، مركز اسناد و مدارك علمي ايران    ,1363
مشخصات ظاهري:  ج .: 
موضوع: پايان نامه ها -- فهرستها / دانشجويان ايراني خارج از كشور -- پايان نامه ها -- فهرستها  
 


عنوان :  روش تحقيق با رويكردي به پايان نامه نويسي 
پديدآور اصلي: خاكي ، غلامرضا، 1342 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  مركز تحقيقات علمي كشور با همكاري كانون غرهنگي انتشاراتي درايت    ,1378
مشخصات ظاهري:  430 ص .: مصور، جدول ، نمودار 
موضوع: تحقيق - روش شناسي / پايان نامه ها  

 

عنوان :  پژوهشنامه (سالنامه )شماره 22 
پديدآور اصلي: دانشگاه تهران معاونت پژوهشي دانشگاه تهران ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه تهران معاونت پژوهشي دانشگاه تهران    ,1378
مشخصات ظاهري:  543ص .: 
موضوع: دانشگاه تهران - پايان نامه ها- فهرستها / دانشگاه تهران - هيئت علمي - فعاليتهاي پژوهشي  
 

 

عنوان :  فهرست رساله هاي تحصيلي دانشگاه تهران 
پديدآور اصلي: بشارت ، مهري دخت ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه تهران    ,1355
مشخصات ظاهري:  705 ص .: 
موضوع: دانشگاه تهران - پايان نامه ها  
 


عنوان :  چكيده پايان نامه هاي كارشناسي ارشد دانشجويان دانشگاه علامه طباطبايي 
پديدآور اصلي: 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه علامه طباطبايي    ,1379
مشخصات ظاهري:  ج .: 
موضوع: دانشگاه علامه طباطبايي -- پايان نامه -- چكيده ها / پايان نامه ها -- چكيده ها  
 

 

عنوان :  چكيده پايان نامه هاي كارشناسي ارشد دانشگاه الزهراء(س ) 74-27 
پديدآور اصلي: 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه الزهرا    ,1375
مشخصات ظاهري:  95، (45) ص 
موضوع: دانشگاه الزهرا(س ) -- پايان نامه -- چكيده ها / پايان نامه ها -- چكيده ها / 
 


عنوان :  چكيده تحقيقات ،پايان نامه ها و گزارش ها:مهرماه 80-9631 
پديدآور اصلي: 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  معاونت امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي    ,1380
مشخصات ظاهري:  204ص ، 
موضوع: پايان نامه ها-چكيده ها-ايران  
 


عنوان :  چكيده پايان نامه هاي كارشناسي ارشد سال 8731 
پديدآور اصلي: 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه الزهرا(س ) ,1378
مشخصات ظاهري:  109ص .601 
موضوع: دانشگاه الزهرا-- پايان نامه ها -- چكيده ها  
 

 

 

عنوان :  راهنماي نوشتن رساله هاي پژوهشي 
پديدآور اصلي: چي ورتن ، ثورا , 
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  مركز اسناد و مدارك علمي    ,1364
مشخصات ظاهري:  51 ص 
موضوع: پايان نامه ها / تحقيق / تحقيق -- كتابشناسي  


 
عنوان :  بررسي تحليلي پايان نامه هاي جمعيت شناسي در دانشگاههاي تهران طي سالهاي 1340 تا 1380 و كتابشناسي تشريحي پايان نامه ها 
پديدآور اصلي: عباسي شوازي، محمدجلال ، 1344 - ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  بيژن    ,1383
مشخصات ظاهري:  392 ص .: جدول 
موضوع: جمعيت شناسي -- ايران -- پايان نامه ها -- چكيده ها  
 


عنوان :  پژوهشنامه شماره 13 سال 8631 
پديدآور اصلي: معاونت پژوهشي دانشگاه تهران ,  
وضعيت نشر/تهيه:  تهران  :  دانشگاه ، معاونت پژوهشي    ,1368
مشخصات ظاهري:  ج 
موضوع: دانشگاه تهران -- پايان نامه ها -- فهرستها / دانشگاه تهران -- هيات علمي -- فعاليتهاي پژوهشي / 

 


 *روش تحقیق