ویرگول
virgul.blog.ir به آدرس جدید کوچ کردم:

بعد از مصائب بلاگفا به آدرس جدید کوچ کردم، تنظیمات بلاگفا اجازه درج آدرس جدید را هم که نمی‌دهد. 

آدرس وبلاگ جدیدم را در عنوان همین مطلب نوشتم.

ارسال در تاريخ ۱۳۹۵/۰۶/۳۱ توسط ویرگول
این بنر را در بی بی شهربانو شهر ری نصب کرده بودند. جالب بود که اینگونه به صورت شفاف و علنی هزینه‌ها و درآمدهای آستانه مقدسه بی‌بی شهربانو را برای اطلاع عموم نصب کرده بودند. عکس را اواسط فروردین 1392 گرفتم، اطلاعات مربوط به گردش مالی سال 1391 بود.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ ۱۳۹۲/۰۶/۲۶ توسط ویرگول

هر چند اين روزها به دليل تغييرات شتابان در حوزه اقتصاد و تجارت، بازار آن اهميت و قدرت پيشين خود را از دست داده است و بنگاه‌های اقتصادی بسياري را در كنار خود مي‌بيند ولي همچنان داراي نقشي تاثيرگذار و پر نفوذ در جامعه ايران است، بازار نقشي غيرقابل انكار در مبارزات منتهي به پيروزي انقلاب اسلامي داشت و حتي به گواه اسناد تاريخي مي‌توان گفت كه جرقة نخستين انقلاب ايران، يعني انقلاب مشروطيت نيز با اعتصاب بازاریان در پی به فلک بسته شدن دو نفر از تجار تهران به بهانه گران شدن قند زده شد. بازار از مهمترين نيروهاي اجتماعي جامعه است كه نقش مهمي در تحولات سیاسی ایران داشته است


برچسب‌ها: انقلاب اسلامی, بازار

ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ ۱۳۹۱/۰۵/۰۸ توسط ویرگول

موج ناگهانی انقلاب‌های عربی علاوه بر تغییر و تحولات گسترده در معادلات سیاسی، برای پژوهشگران سیاسی و اجتماعی نیز پیام مهمی دربرداشت، این انقلاب‌ها نشان داد که برخلاف بسیاری از نظرات، عصر انقلاب‌ها به پایان نرسیده و انقلاب هنوز ممکن است. به همان اندازه که سرنگونی دومینو وار دیکتاتورهای برخی کشورهای عربی مهم است، عدم سرنگونی و حتی عدم شکل‌گیری تظاهرات و اعتراضات جدی علیه برخی دیگر از حکام عربی نیز قابل توجه و قابل تحلیل است.

 چرا انقلاب فقط دامن تونس، مصر، لیبی، یمن، سوریه و بحرین را گرفت و چرا به کویت، قطر، عربستان، امارات، اردن، عمان و مغرب کشیده نشد؟ چه تفاوتی بین کشورهای عربی که محل وقوع انقلاب بودند و سایر کشورهای عربی که نسیم بهار عربی به آنها نوزید، وجود داشت؟



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ ۱۳۹۱/۰۲/۲۰ توسط ویرگول
ارسال در تاريخ ۱۳۹۰/۱۲/۲۴ توسط ویرگول

 

در حین جستجوی اینترنتی به مقاله ای از ماروین زونیس برخوردم که برای موضوع پژوهشی که در پی‌اش بودم خیلی مفید بود، اما چون مقاله‌ای قدیمی (برای سال 1985) بود در اینترنت جز عنوانش چیزی نیافتم، تصمیم گرفتم به خودش ایمیل بزنم و از خود وی بخواهم فایل مقاله را برایم بفرستد، هر چند امیدی نداشتم که حتی به ایمیلم جواب دهد ولی امتحانش که ضرری نداشت. ایمیل را که فرستادم فردای آن روز جواب داد: ... 



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ ۱۳۹۰/۰۹/۲۴ توسط ویرگول
 

تهران خیابان ۱۲ فروردین

ارسال در تاريخ ۱۳۹۰/۰۶/۱۱ توسط ویرگول

دیروز به بهانه دومین همایش تاریخ مجلس راهی بهارستان شدم، همایش در ساختمان قدیمی مجلس شورای ملی (ساختمان مشروطه) برگزار می‌شد، ساختمانی که قدم به قدم و گوشه گوشه‌اش تاریخ جاری کشورم است، بیش از خود همایش به انگیزه تماشای همین ساختمان رفته بودم، گوشم به سخنرانان همایش نبود، آنجا فقط جولانگاه حافظه تاریخی و تخیل می‌تواند باشد...



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ ۱۳۹۰/۰۳/۰۵ توسط ویرگول

تهران، پونک 

ارسال در تاريخ ۱۳۹۰/۰۲/۲۰ توسط ویرگول

امروز از جلوی مدرسه ای رد می شدم که صدای بلندگوی مدرسه بلند شد:

دانش آموزان توجه کنند، اردیبهشت ماه اردو داریم ولی فقط دانش آموزانی را می بریم که با ما همکاری کنند، باید هر جمعه به همراه اولیای خودتان پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ، عمه، خاله، عمو یا هر عضو دیگر خانواده اتان بیایید نماز جمعه، ساعت 12:15 بیایید جایی که وضو میگیرند آنجا من اسمتان را یادداشت کنم. اگر نیامدید نماز جمعه وقتی اردو نبردیمتان گلایه نکنید فقط کسانی را اردو می بریم که نماز جمعه بیایند.

ارسال در تاريخ ۱۳۹۰/۰۱/۱۸ توسط ویرگول

سال 89 نیز برایم سالی بود مثل تمام سال های دیگر، چندی است که تمام حوادث و پستی- بلندی های روزگار برایم عادی شده است، روزی از پس روزی دیگر می گذرد و زندگی همان است که بود فقط گاهی جایمان در این زندگی عوض می شود، از جایگاهی و نقشی به جایگاهی و نقشی دیگر یا میرویم یا میبرندمان.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ ۱۳۹۰/۰۱/۱۰ توسط ویرگول

به نقل از وبلاگ شوخی با فرهنگ و اجتماع

خواهش می­کنم در وبلاگ­های­تان، در صفحات فیس­بوک­تان، در پیامک­های­تان، در گفتگو با دوستان­تان، و در هر جا و هر زمان که می­توانید، در این­باره آگاهی­رسانی کنید. آگاهی­رسانی کنید که ماهی­ها هم حق زنده ماندن دارند؛ که ماهی­ها هم حق «آزادانه» زیستن دارند؛ که این موجودات هم حساس­اند. این سنت ماهی سفره هفت­سین، وارداتی است از فرهنگ چینی؛ آن هم به نادرست. «۸۰ سال پیش به همراه ورود چای به ایران، ماهی قرمز نیز که سمبل عید چینی است به سفره­های هفت­سین مراسم عید نوروز ما وارد شد؛ غافل از اینکه در عید چینی ماهی قرمز را رها می­کنند تا زندگی جریان یابد و ما ماهی قرمز را اسیر تنگ بلورین می­کنیم تا هم­زمان با رشد سبزه­های سفره­های­مان و باروری زمین هر روز او را به مرگ نزدیک و نزدیک­تر کنیم .



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ ۱۳۸۹/۱۲/۱۵ توسط ویرگول

کاخ نیاوران - تهران

ارسال در تاريخ ۱۳۸۹/۱۲/۱۰ توسط ویرگول

امروز خواندن «تاریخ ایران مدرن» از یرواند آبراهامیان را تمام کردم، کتابی ساده و روان که به بررسی تاریخ ایران از قاجار تا ریاست جمهوری احمدی نژاد پرداخته است. برخلاف انتظارام کتاب خیلی هم به دلم نچسبید! «ایران بین دو انقلابِ» آبراهامیان بنظرم بهتر ازین کتاب جدیدش بود. روانی و سادگی کتاب بر قوت تحلیلی و تئوریکش چربیده البته باید به آبراهامیان حق داد چون خودش هم در پیشگفتار کتاب، اثرش را در حکم مقدمه ای برای خوانندگان عادی جهت آشنایی با تاریخ ایران مدرن دانسته است.(ص13)



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ ۱۳۸۹/۱۱/۰۹ توسط ویرگول

این یاددشات در شماره ۳۲ کتاب ماه علوم اجتماعی منتشر شد

مشخصات کتاب:

آرمانِ شهر: فضا، هویت و قدرت در اندیشه‌ی اجتماعی معاصر، کیان تاجبخش، ترجمه‌ی افشین خاکباز، تهران: نشر‌نی، چاپ دوم ۱۳۸۷، ۳۳۵ صفحه

«آرمانِ شهر» کتابی متشکل از 5 فصل است که نویسنده در قالب این فصول به دو موضوع اصلی پرداخته است، این دو موضوع مرتبط با مباحثی هستند که در سه دهه‌ی قرن بیستم (1970-1990) در محافل روشنفکری و دانشگاهی مطرح بودند...



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ ۱۳۸۹/۰۹/۲۹ توسط ویرگول

قم. خیابان ارم

ارسال در تاريخ ۱۳۸۹/۰۹/۱۵ توسط ویرگول

تبارشناسی

تبارشناسی آشکارکننده‌ی اختلاف و پراکندگی در پسِ یکسانی مصنوعی خاستگاه  و  منشا  واحد  است؛  تبارشناس  نشان     می دهد که آغازگاه‌های تاریخی اهمیتی ندارند و در زیر حقیقت قطعی، زاد و ولد باستانی خطاها را عیان می سازد. تحلیل تبار، وحدت و یکسانی را کنار می زند تا چندگانگی رویدادهایی را آشکار کند که در پشت آغازهای تاریخی نهفته اند. چنین تحلیلی خط بطلان بر فرض کاهلانه‌ی استمرار پیوسته‌ی پدیده ها می کشد و به جای آن در پی حفظ تفاوت رویدادها است.

مرتبط: پارک وی، غلبه مارکس بر فوکو



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ ۱۳۸۹/۰۹/۰۹ توسط ویرگول
مشخصات کتاب:

روشنفکران ایرانی و غرب، مهرزاد بروجردی، ترجمه جمشید شیرازی،تهران: انتشارات فرزان روز، چاپ پنجم، 1387             

مهرزاد بروجردی در کتاب «روشنفکران ایرانی و غرب» چگونگی واکنش روشنفکران ایرانی به دگرگونی‌های فرهنگی، اجتماعی- اقتصادی و سیاسی درون جامعه ایران بین سال های 1330 تا 1370 را بررسی می‌کند، این فاصله زمانی مورد بررسی اهمیت زیادی دارد، زیرا دورانی را دربرمی‌گیرد که در آن دگرگونی‌های اجتماعی- اقتصادی و دگردیسی های سیاسی عظیمی همچون انقلاب اسلامی رخ داده است. وی با بررسی چگونگی برخورد روشنفکران ایرانی با دنیای غرب از گذشته تاکنون نشان می‌دهد که تلاش برای تعبیه‌ی یک هویت ملی اصیل چگونه در کانون توجه آنها قرار داشته است.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ ۱۳۸۹/۰۹/۰۵ توسط ویرگول

مشخصات کتاب:

درآمدی بر تاریخ اندیشه‌ی سیاسی در ایران، سیدجواد طباطبایی، انتشارات کویر، تهران، چاپ چهارم، 1387

اندیشه سیاسی بخشی مهم در تاریخ عمومی اندیشه در ایران و از بسیاری جهات ناشناخته‌ترین فصل آن در دوره اسلامی ایران است، هنوز بسیاری از منابع تاریخ اندیشه در ایرن به چاپ یا به چاپ انتقادی نرسیده است.

تاریخ اندیشه در ایران دو دوره‌ی باستان و اسلامی را گذرانده است، در دوره‌ی اسلامی در نخستین سده های تاریخ اندیشه سیاسی زبان رسمی عربی بود اما با تدوین مبنای نظری اندیشه ایرانشهری، فارسی جانشین عربی شد. پیش از تدوین علم کلام سیاستنامه‌نویسی به عنوان مهم‌ترین جریان اندیشه ایرانشهری مقامی مهم در نخستین قرون دوره اسلامی پیدا کرده بود.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ ۱۳۸۹/۰۸/۲۸ توسط ویرگول
 

ایستگاه مترو کرج

ارسال در تاريخ ۱۳۸۹/۰۸/۲۸ توسط ویرگول
.: Weblog Themes By Blog Skin :.